Van Adirondack naar Vermont

Door J. Stam - 07-10-2014 23:08

Zondag  5 oktober is het beter weer. Mooie blauwe lucht. Vandaag gaan we Adirondack verkennen. Met z'n zessen in de camper van A en G rijden we naar Blue Mountain Lake om daar bij een wandeling van de herfstkleuren hier te genieten. In het plaatselijk museum vragen we de weg. Maken een korte wandeling naar Rock Lake, leuke wandeling. We maken veel foto's. Kijken nog bij een ander meer dicht bij de camping. In de middag rijden we door naar Warrensburg waar de door ons uitgezochte camping niet (meer) bestaat. Aan dezelfde weg vinden we een andere camping waar we kunnen staan. We maken het vuur aan. Het zal een heel koude nacht worden. Met de sokken aan naar bed.

Toen we gisteren aankwamen was de receptie al dicht maar nu om kwart over negen in de morgen is de receptie nog steeds dicht. Een vaste bewoner van de camping komt informeren wat het probleem is. Hij vindt dat we maar zonder te betalen moeten vertrekken. " I haven't seen you guys". Wij, als zuinige Hollanders vinden het ook wel best. Zo geweldig was deze camping niet. Het valt ons op dat de Amerikanen weinig aandacht besteden aan sanitair. Er is altijs zeep en papier maar schoonmaken gebeurt zo af en toe lijkt het wel. De campinggasten toiletteren en douchen in hun eigen motorhomes dus het campingsanitair lijkt nietzo belangrijk.

Bij het rijden hebben we soms te maken met lage bruggen. Onze campers zijn 12 feet (3m60 hoog) en bij bruggen waarbij de onderdoorgang een boogvorm heeft wordt met een bord de laagste doorrijhoogte aangegeven. We zijn al een paar keer aan de kant van de weg gaan staan omdat we vreesden niet zonder schade onder de brug door te kunnen rijden. Door goed in het midden van de weg te rijden lukt het wel.

De volgende dag vertrekken we op tijd om door te rijden naar de staat Vermont waar de Green Mountains zijn. Een mooie plek om de herfstkleuren te zien. Vermont is een fraaie staat en maakt een welvarende indruk. Nadat we onderweg boodschappen gedaan hebben in een grote supermarkt (het is een reisonderdeel op zich want je bent zo een uur bezig in de zeer grote winkels met een zeer uitgebreid assortiment aan producten) gaan we op zoek naar de bekende Route 100 die dwars door de staat heensnijdt. Het wegdek valt voorlopig erg tegen. Veel lapwerk en zelfs gaten en scheuren ontbreken niet. Het is uitkijken geblazen en het rustig aandoen. In het plaatsje Rochester bewonderen we de mooie witte villa's aan een parkje. We stoppen bij een waterval. Het valt opdat bezienswaardigheden slecht worden aangegeven en dat er erg weinig parkeerruimte is. We spreken twee Nederlandse dames die met een zeer grote camper proberen de reis in 13 dagen te zien waar wij  23 dagen over doen. We vinden een camping in de buurt van het plaatsje Stowe dicht bij de ijsfabriek van Ben en Jerry's waar we morgen op bezoek zullen gaan.