De Tioga pass en de eerste dag in Yosemite

Door Klaas & Sander Snijder - 15-10-2014 17:43

Maandag 13 oktober

Vanochtend zijn we na een ijskoude nacht op de camping om half 8 vertrokken richting Yosemite. Deze route zou ons via de Tioga pass naar Yosemite National Park brengen.

De Tioga pass is een geweldige weg en ligt op een hoogte van ca 3300 meter . De pas heeft veel fantastische uitzichtpunten en dus mooie plaatsjes om foto's te schieten en filmopnames te maken. Na een groot aantal keren gestopt te zijn kwamen we aan bij de eerste uitzichtpunten in het park.

Onze camping voor de komende twee dagen ligt midden in het park in de buurt van Curry Village . Deze camping heeft alleen een wc ter beschikking en een vlakke plaats voor de camper. Je staat echt helemaal in de natuur. Voordat we daar heen zijn gegaan hebben we eerst een aantal uitzichtpunten bezocht. Tunnel view was hiervan de mooiste, een prachtige panorama!

Daarnaast hebben we nog de Bridalveil Fall bezocht. Omdat de sneeuw op de meeste plekken al lang gesmolten is stromen er nogmkaar weinig watervallen hier. De Bridalveil Fall stroomt nog een beetje. Even wat geklommen en geklauterd en toen weer door.

Het volgende punt bracht ons naar een fantastisch uitzicht op El Capitan (900 meter hoog) de grootste vrijstaande rots van de wereld. Hier zagen we verschillende bergbeklimmers die een poging ondernamen om deze pukkel te beklimmen. Dicht bij de El Capitan stonden een aantal klimmers om uitleg te geven over deze sport. Erg leuk om hier even mee te praten.  De rotsbeklimmers doen er 3-5 dagen over om de berg te beklimmen.

Na deze mooie stop zijn weer doorgelopen naar het bezoekerscentrum tour te boeken voor morgen. We gaan dan een bus naar het Glacier Point (schijnt 1 vd mooiste uitzichtpunten te zijn van Yosemite Park!

Eerst afwachten of we vanavond geen beren op bezoek krijgen in onze camper... Er zijn namelijk wel beren gesignaleerd in de buurt van de camping. Bij iedere plaats staan stalen bakken waarin alle voedsel, toiletartikelen en eventueel afval gestopt dient te worden in de nacht. De beren hebben nl een super scherpe geur ,ze ruiken op 5 km afstand zelf een kadaver.

Het was vandaag 30 graden en morgen lijkt ook goed te worden!