13, 14, 15 mei Niagara falls

Door Martin van Noort - 15-05-2015 23:25

Op 13 mei gaan we op tijd op pad naar Niagara, omgeveer 3 uur aan 1 stuk over de interstate 90, het rijdt lekker door maar verder niet veel aan. Op zich niet erg want het is bewolkt en we hebben regen onderweg. Eenmaal aangekomen bij Niagara is het gelukkig droog en komt de zon weer door. De camping is een soort veredelde parkeerplaats voor RV's, wel met de nodige voorzieningen maar voor de kids is er niets en dat voor 61 dollar per nacht. Groot voordeel is de gunstige ligging, dichtbij de Niagara falls. Op de camping krijgen we nog het aanbod om voor 'slechts' 100 dollar pp met een georganiseerde 4 uur durende tour naar de falls mee te gaan. We besluiten al snel dit niet te doen, gewoon zelf met de camper erheen en eigen baas over de tijd die we daar willen doorbrengen. De weersvoorspellingen voor morgen zijn goed en we hebben er ontzettend veel zin, wie had ooit gedacht dat we dit wereldwonder ooit in het echt zouden gaan zien...?!

14 mei, lekker ontbijten en op naar de falls! We hadden al ergens gelezen dat we naar P1 of P2 moesten en dat het parkeren 10 dollar zou kosten. Als we er bijna zijn staan er mensen bij een parkeerplaats te zwaaien en ons naar binnen te loodsen, op een bord staat slechts 5 dollar voor de dag! Zou dit dan al de P1 zijn? De man komt naar ons toe en zegt doodleuk dat het voor de RV 25 dollar kost. Hier klopt iets niet dus en ik geef aan dat dit onzinnig is en we verder zullen gaan kijken. Volgens de man gaat dat niet lukken omdat je nergens RV's zou mogen parkeren. Eigenwijze Hollanders als we zijn draaien we toch de parking weer af en gaan we op zoek naar de echte P1. Daar mochten inderdaad geen RV's maar we worden netjes doorgestuurd naar P2 op Goat island en wat blijkt: de slagbomen liggen eruit en parkeren voor noppes! Het is heerlijk weer en we staan al direct vlakbij de Horseshoe falls op Goat island. Je mond valt open als je de falls voor het eerst ziet, echt prachtig! Vervolgens doorgelopen naar de Bridal veil en de American falls, ook dit weer zeer indrukwekkend om te zien! Het lijkt er echter op dat de Cave of the winds gesloten is voor publiek (platform onderaan de American falls), dus het plan ontstaat om ook de brug naar de Canadese kant over te gaan steken, want daar heb je iets soortgelijks. Maar eerst lopen we door en nemen we de boottocht (Maid of the mist) waarmee je langs de American falls en Bridal veil vaart en heel dichtbij de horseshoe falls komt. Met het kaartje mag je ook op de observation tower, waarvandaan je een prachtig uitzicht hebt op alle 3 de falls. De Maid of the mist tour was ook erg leuk, je krijgt een poncho mee en dat is geen overbodige luxe! Vooral bij de horseshoe fall krijg je veel water op je af 😁. Na de tour gaan we lopend de brug over naar Canada en lopen nog een stuk om vanaf de Canadese kant de watervallen te bewonderen. Vanaf hier heb je inderdaad een nog beter en mooier uitzicht over alle 3 de falls, met name de horseshoe is veel mooier te zien vanaf deze kant, de wandeling en douane formaliteiten wel waard dus! We halen tickets voor de Journey behind the falls, waarbij je met een lift afdaalt en naar een platform gaat onderaan de horseshoe falls en het natuurgeweld van dichtbij kunt zien en horen. Ook is er een gang achter de waterval langs met 2x een soort venster waardoor je het water vanaf de achterzijde ziet en hoort bulderen. Wat een mooie ervaring! Na al deze ervaringen maken we de wandeling terug naar de USA en hebben we wel een lekker ijsje verdiend, de kinderen zijn daar ook wel aan toe inmiddels. Terug op de camping nog even lekker nagenieten met een biertje in het zonnetje en we steken de BBQ aan. Wat een prachtige dag vol mooie indrukken!

15 mei, de volgende bestemming wordt Gettysburg met een tussenstop / overnachting ergens halverwege. Op de ochtend zelf passen we het initiele plan aan en de camping wordt Shesequin campground in het plaatsje Trout run in Pennsylvania, net voorbij de Tioga state forest. Het oorspronkelijke plan was een overnachting bij het plaatsje Painted post, daar rijden we nog wel even naartoe en eten daar een broodje en kijken er wat rond. Hierna nog een uurtje verder naar Trout run. Het gebied is erg mooi, bergachtig en heel groen / bebost. De camping is mooi en netjes en ligt prachtig tussen de bossen aan een riviertje. De camping eigenaar is zeer vriendelijk en behulpzaam, prima plaats voor een overnachting!