08/06 - Wapta Falls en Lake Louse ( poging 2 )

Door Christel Van De Wouwer - 09-06-2015 05:18

Deze morgen staat er alweer een stralend zonnetje aan de hemel, en na een yoghurtje, vertrekken we naar Wapta Falls, tussen Field en Golden.
Het is niet zo heel ver rijden en als we daar aankomen, blijken we voorlopig nog de enige bezoekers te zijn.
Vanaf de parking is het +/- 3km wandelen, we gespen onze rugzak aan en vertrekken.  De wandeling is niet moeilijk, enkel het laatste stuk gaat vrij steil bergaf, logisch, anders blijven we boven de waterval en kunnen we ze niet zien.
We gaan dus verder naar beneden, terwijl het gebulder van Wapta Falls steeds luider wordt, we komen dichterbij :-
Het is alweer een indrukwekkend exemplaar, ongeveerd 30 meter hoog en over de hele breedte van de rivier, het water stort naar beneden en door de kracht daarvan hangt er steeds een wolk van 'mist', waardoor je het neerkomen van het water in de rivier eigenlijk niet echt kan zien, maar het maakt het natuurgeweld niet minder machtig om naar te kijken.
Na ons bezoek aan de waterval, keren we via hetzelfde pad terug naar de auto, ondertussen zijn er al redelijk wat mensen onderweg op het weggetje.
We zijden verder richting Golden, een stadje iets verderop, waar een wolvenreservaat zou zijn dat bezocht kan worden.
Het is even zoeken, want een beetje afgelegen, maar we vinden het toch vrij vlot.
Als we daar aankomen, blijken er inderdaad een aantal wolven te zitten, maar een reservaat kan je het niet noemen, de beestjes zitten opgesloten in een metalen kooi, waar ze wel wat kunnen rondwandelen, maar dat is het dan ook.
We vinden dit eigenlijk een beetje zielig voor de wolven, en beslissen om het verder maar zo te laten.  Beestjes kijken in een hok, kan in de dierentuin ook ...
Golden zelf is een vrij saai stadje, dat slaan we dus ook maar over, en trekken terug naar Lake Louise voor onze gemiste wandeling van gisteren.
Ondertussen is het al iets na de middag en al redelijk warm, maar we beginnen er toch aan, we kiezen een wandeling van +/- 7 km en weg zijn we.
Het gaat stevig bergop richting het Teahouse aan Lake Agnes, een meertje dat veel hoger in de bergen ligt dan Lake Louise.
Het is een stevige wandeling, maar het gaat wel vlot, onderweg komen we nog een piepklein, alweer azuurblauw meertje tegen, Mirror Lake heet het, en de omgeving is alweer schitterend, we geraken er niet op uitgekeken.
Uiteindelijk komen we boven aan, en de term Teahouse, blijk je ook letterlijk te moeten nemen, er is enkel thee, koffie of chocolademelk te krijgen en koekjes ... niks fris of een hapje te eten ... rare gewoontes toch soms hier :-).
We komen toevallig nog mensen uit België tegen, meer bepaald uit Rijkevorsel, niet zo ver van huis dus.  Grappig wel, mekaar zo ontmoeten boven op een Canadese bergtop :-)
Na onze babbel met de landgenoten, gaan we terug naar beneden, en helemaal terug aan Lake Louse vinden we dat we wel een ijsje verdiend hebben.
Gezien er niks anders in de buurt is, halen we dat in het poepsjieke Chateau Fairmont, een ijsje met stijl zeg maar :-)
Maar wel lekker, zalig zo in het zonnetje met zicht op het meer en de gletsjers.
We genieten nog een beetje van het mooie landschap op een bankje aan het meer, en dan trekken we weer terug richting 'ons' meer, en dat vinden we stiekem eigenlijk nog altijd het mooiste van allemaal.
Laatste avond hier, morgen gaat het verder naar Banff, onze laatste vakantieplek voor we terugkeren naar België ...
Nog een paar dagjes dubbel en dik genieten van het mooie Canada dus ...