San Francisco (26-06-2015)

Door Stefan B. - 27-06-2015 08:17

San Francisco

26-06-2015:

We waren gisteren redelijk op tijd naar bed gegaan en iets na 22:30 uur ging het licht uit. Best lekker geslapen werden we net iets wakker voor de wekker van 08:30 uur. Niet heerlijk uitgeslapen dus nog wel wat moe. Maar goed thuis kunnen we vast weer genoeg bijslapen. We starten de dag lekker rustig op en halen weer een ontbijtje op wat we op onze kamer lekker op eten.

Vandaag gaan we nog de laatste dingen bekijken wat we nog wilden zien en hebben we de tour naar Alcatraz gepland staan om 15:50 uur. Iets na 10 uur stappen we in de auto en gaan op pad. We wilden nog naar de Golden Gate Bridge om misschien nog wat extra leuke foto's te maken. De dag begon best fris en veel mist en wolken. Hoe dichter we bij de Golden Gate Bridge kwamen des te meer we ons beseften dat mooie foto's het niet ging worden. De brug zat bedekt onder een dikke laag mist en was nauwelijks te zien.

We hadden gisteren echt een top dag uitgekozen voor de Go Car want het was nu best fris en het waaide soms flink. We besloten maar weer verder te rijden en volgens het weer bericht zou het rond 13 uur een beetje open trekken. We zijn nog maar een rondje gaan rijden door de stad. Hoe verder we wegreden van de brug hoe meer het open trok en een steeds blauwere lucht. Gisteren konden we met de Go Car de steile kronkelige weg bij Lombard Street niet meer vinden dus gingen hier nu weer naar op zoek. Dit keer met meer succes want na een beetje zoeken en de steeds drukker wordende straten hadden we het kleine straatje gevonden. Er stond al een rij om door het straatje te rijden dus we sloten mooi aan. Na even wachten waren wij ook aan de beurt en daar gingen we dan hoor.

Ook nog even een paar fototjes van beneden af en dat hebben we ook maar mooi weer gedaan. Heel bijzonders was het ook weer niet maar goed het is wel leuk om te kunnen zeggen dat we ook door de kleine straatje zijn gereden.

We vervolgen onze weg en rijden lekker wat willekeurige straten in en kijken lekker om ons heen. De lucht is flink open getrokken en gaan het weer proberen bij de Golden Gate Bridge. Hoe dichter we weer bij de brug komen hoe meer wolken er weer verschijnen. Het was inmiddels al bijna 13 uur en moesten later op de dag de Alcatraz tour gaan doen dus hadden ook niet heel veel tijd meer op te wachten. We besluiten er maar het beste van te maken en toch naar de brug te gaan. We lopen wat rond bij de brug en lezen wat over de geschiedenis. Mooi om te zien hoe ze deze brug hebben opgebouwd en dat zonder die mooie machines van tegenwoordig. We maken uiteraard wat foto's en helaas is niet de hele brug goed te zien. Maar ach dit heeft ook wel weer een leuk effect.

Na een uurtje hebben we het wel weer gezien en lopen weer naar de auto. Nog best een stukje lopen want hadden deze een stuk verderop gezet want ivm de drukte was het moeilijk parkeren. We reden weer naar het hotel en namen af en toe een ander weggetje om weer eens wat anders te zien. Bij het hotel aangekomen hebben we in onze kamer even een broodje gegeten en even een toilet bezoek gedaan. De auto lieten we staan want hadden geen zin om de volle mep te gaan betalen bij de Pier. Het was toch best nog een stuk lopen naar Pier 33, waar de boot vertrekt, dus we moesten nog even aardig doorlopen. Ik had mijn jasje inmiddels uitgedaan want had het een beetje warm gekregen van het snelle lopen en het kleine zonnetje wat scheen. We kwamen aan bij Pier 33 en sloten achteraan in de rij. Het boarden op de boot was al begonnen. Toen de boot vanuit de haven vertrok ging snel het jasje weer aan want er stond een aardig harde wind en het was best koud. Het is maar een minuut of 10 varen en in die tussentijd kon ik mooi wat leuke plaatjes schieten van Alcatraz. Ik moest wel mijn spullen goed vasthouden want anders waait alles weg.

Aangekomen op het eiland kregen we een kort praatje met wat de regels zijn op het eiland en wat we waar kunnen doen. We krijgen te horen waar je de audio tour op kan halen en lopen er heen. We krijgen een radiotje met koptelefoon en ook in het Nederlands. Dat is toch wel makkelijk! We lopen de trap op en zetten het bandje aan. De stem begint ons een hoop te vertellen en zegt ons waar we heen moeten lopen. Het was echt een enorm indrukwekkende tour en een hoop leuke informatie. Zo zagen we alle cellen en ook de isolatiecellen. Vreselijk om hier te moeten zitten en dat was absoluut geen pretje. De cellen waren erg klein en heel kaal. Ook zit je op een eiland en waait de wind hard door het gebouw heen wat het in de nachten volgens mij best koud maakt. Ook krijgen we korte verhaaltjes te horen van gevangenen die hier hebben gezeten. Het was volgens de gevangenen inderdaad niet fijn en erg koud.

Iets verder in de tour kwam het op het punt van de ontsnapping. De meesten van ons hebben vast ooit de film Escape from Alcatraz gezien. 3 gevangenen ontsnappen van Alcatraz en er is nooit meer wat van ze vernomen. We kregen de cellen te zien van deze gevangenen en hoe dit eruit zag toen de cellen aan werden getroffen toen ze al weg waren.

Echt geweldig om te zien en het blijft een wonder hoe ze uit deze gevangenis zijn ontsnapt. Je hoopt haast dat ze het hebben overleeft want ze hebben het haast verdiend na deze briljante ontsnapping. Heb je de film nooit gezien is dat echt een aanrader.

Nadat we klaar waren met de audio tour hebben we de headset ingeleverd en zijn weer terug de gevangenis ingelopen. Nu hadden we mooi even wat tijd om foto's te maken. Onder de audio tour hadden we daar weinig tijd voor en de verhalen waren zo interessant dat we daar ook geen zin in hadden. De laatste boot van de overdag tours zou om 17:30 uur vertrekken en het was inmiddels 16:30 uur dus de gevangenis begon wat leger te raken. Precies een mooi moment om mooie foto's te kunnen maken zonder dat er mensen of in het bijzonder Chinezen op zouden staan. De echte mooie foto's heb ik met de camera gemaakt, maar vooruit toch een selfie.

Best onder de indruk van deze bijzondere gevangenis en de geweldige verhalen er achter gaan we richting de uitgang. In een van de kleine shops zit een oud gevangene. Hij heeft een boek uitgebracht en zet bij iedereen die zijn boek koopt een handtekening. Ik sta even bij de man stil en luister naar de verhalen die deze man te vertellen heeft tegen de mensen waarvoor hij een handtekening zet. Het blijft iets interessants en zou uren met zo iemand kunnen praten. Maar goed de boot vertrekt bijna dus gaan weer richting de opstap plaats. Nog even een paar laatste fototjes waarvan dit toch wel echt een hele mooie is, al zeg ik het zelf. Een beetje bewerkt en het is net alsof we er in die tijd zijn geweest.

De boot komt aan en gaan weer aan boord. We vertrekken en ik maak van afstand nog wat foto's. Ja dit was echt weer een geweldige ervaring wat we zeker niet hadden willen missen.

Iets van 19 uur kwamen we weer aan bij Pier 33 en waren ongeveer 3 uur weggeweest. We hadden best honger gekregen en liep naar de vlakbij liggende Pier 39. De meest bekende Pier in San Francisco en hier liggen ook de zeehonden. Even kijken en ja hoor er lagen er nog een paar. Het lag niet helemaal vol maar net genoeg of wat leuke foto's te maken. Een erg leuke Pier trouwens om overheen te wandelen.

Inmiddels hadden we ook al een restaurant uitgekozen en het is toch geen vis geworden. We gingen lekker naar het Hard Rock Cafe en dat was geen verkeerde keus.

We hadden echt heerlijk gegeten en zaten weer bomvol. Best moe en voldaan vonden we het wel weer mooi geweest. Het was inmiddels ook alweer 20:30 uur geweest en moesten nog een stuk naar huis lopen. Nog even een stukje door de gezellige straat en richting huis.

Het was erg koud en Daan was maar niet warm te krijgen. Ze liep te rillen als een rietje naast me dus gingen snel richting het hotel. Onderweg kwamen we nog een ijssalon tegen waar het volgens Daan elke keer druk was als we er voorbij liepen. Ik heb nog even getwijfeld maar het was zo koud dus hebben bij dezelfde ijssalon maar een lekkere warme chocolademelk gehaald. En dat was geen verkeerde keuze want we kregen het gelukkig ietsje warmer en het was heerlijk.

De choco was op en Daan begon alweer te rillen dus we gooien het tempo een tandje hoger. Snel richting het hotel en lekker ons bedje in.

Lekker gedoucht en inmiddels is het 23:15 uur en ligt Daan al lekker naast me te slapen. We hoeven hier pas 12 uur uit te checken dus gaan morgen lekker rustig aan doen. We zetten de wekker om 09:00 uur en dan ga ik lekker een ontbijtje op bed halen. Onze volgende bestemming is Monterey en dat is maar 2 uurtjes rijden. Vandaar dat we dus nog even lekker rustig aan kunnen doen.

Nou ik ga snel slapen. Iedereen weer een fijne dag en een fijn weekend!