Dinsdag 28 juli: Banff

Door A.F. Weidema - 01-08-2015 00:53

Dinsdag 28 juli

Vanmorgen ging de wekker al om half acht. We zijn namelijk met de Banff Gondola, een kabelbaan hier, naar boven gegaan, de berg Sulphur Mountain op. En omdat ik die al gereserveerd had voor 9.20 AM moesten we op tijd opstaan. Het was vannacht erg koud geweest, ongeveer 2 graden boven nul. Met de nodige extra dekens in de vorm van badlakens en vesten hebben we het niet koud gehad!
Het was heel fijn dat de zon scheen toen we de gordijntjes opendeden. Dat bleek ook toen we boven op Sulphur Mountain waren aangekomen. Het uitzicht rondom was prachtig; een mooie heldere lucht, zodat je heel ver kon kijken. We moesten nog wel via veel trappen naar de eigenlijke top op bijna 2300 m hoogte. Het was een best pittige klim; volgens Tessa een goede training voor mij!
Weer beneden aangekomen moest er eerst koffie gedronken worden en wel in de hoogst gelegen Starbucks van Canada!
We besloten toen, ook op aanraden van andere Nederlanders die we gesproken hadden, naar Johnston Canyon te gaan. Dit lag ongeveer 25 km van Banff aan de Bow Valley Parkway. Dit is een toeristische weg gelegen in Banff National Park richting Lake Louise. Deze weg rijdt zeer rustig( max. 60 km/u) en alle bezienswaardigheden langs de route zijn goed aangegeven. Bij Johnston Canyon aangekomen bleek wel dat deze erg in trek was. Alle parkeerplaatsen waren bezet; en we hebben wel een camper van bijna 8 m. die zet je niet eventjes overal neer. Dus op het laatst maar langs de weg geparkeerd; er stonden veel meer auto's. Na de inwendige mens maar weer eens te hebben gesterkt zijn we op weg gegaan. Je kon een route lopen langs de Lower Falls en dan verder naar de Upper Falls. De paden waren schitterend aangelegd en onderweg kwamen we de nodige watervallen voorbij. De route was bijna 3 km lang met een hoogteverschil van 120 m.; best pittig! Ik was dan ook wel blij om de camper weer te zien!
Via de Trans-Canada Hwy zijn we weer teruggereden naar Banff om inkopen te doen en om het blogverhaal van gisteren te versturen. Dus maar weer een Starbucks opgezocht, want daar hebben ze Wifi. Dus onder het genot van een kop koffie heb ik het stukje in elkaar gezet en verstuurd.
Toen naar de camping teruggegaan en in het zonnetje heerlijk buiten gelezen. We hebben, zoals gebruikelijk weer goed gegeten en nu zit ik om half 9 's avonds aan zo'n picknickbank dit stukje te schrijven. De rest zit al binnen, want het koelt hier nu goed af. We zijn allen nog goed gezond en hebben het met z'n viertjes uitstekend naar de zin. Toch wel een groot voorrecht om zo'n reis zo te mogen maken.
Groetjes van Freek en de rest.
Aanvulling Pietsje: we zitten dus in Banff National Park en zien Canada en de Rocky Mountains op zijn mooist. Hoge, rotsige bergen, veel naaldbossen, heel veel zelfs, rivieren langs de weg en prachtige meren. De wegen zijn erg breed en er wordt rustig gereden door iedereen. Ook al doen we veel dingen overdag, ' s avonds komen we helemaal tot rust. Een kopje thee of koffie en lekker lezen, heerlijk. Ik sluit me aan bij Freek, die zegt dat we bevoorrecht zijn om deze prachtige reis te maken!