Vrijdag 7 augustus: Prince Rupert-Port Hardy.

Door A.F. Weidema - 09-08-2015 05:43

Zo, we zitten of liggen op de Nothern Expedition, de grootste van de veerboten van BC Ferries, de firma die de route vaart van Prince Rupert naar Port Hardy op Vancouver Island. Dit is de zogenaamde Inside Passage, een route langs de westkust van Canada, langs allerlei kleine eilandjes en door smalle fjorden, met een lengte van ongeveer 500 km. De tocht duurt ongeveer 15 uur. Dat betekende dat de wekker vanmorgen al om 5 uur afliep; het was nog donker en het regende helaas. Na een snel kopje thee stonden we om half 6 voor de Terminal van BC Ferries te wachten om aan boord gelaten te worden. Het boarden begon pas na zessen, zodat we nog een croissantje konden eten. Ondertussen de propaangastank van de camper dichtgedraaid en een zichtbare rode sticker eraan bevestigd. Dat betekent dat de koelkast en vriesvak uitzijn, maar we wisten dat dat moest!
We hebben twee handbagagekoffertjes meegenomen naar onze gereserveerde hut. We hebben een tweepersoonshut bijgeboekt, omdat we toch wel 15 uur op deze boot verblijven. Dat is nu al fijn, want Pietsje, Robert en Tessa liggen nu al wat te slapen. Ook heeft de hut een eigen wc en douche.
Toen we vertrokken uit Prince Rupert probeerde de zon wat door de wolken te komen. Met de al aanwezige laaghangende bewolking een schitterend gezicht. We hebben eerst wat aan dek gestaan, maar het begon toch weer wat te regenen!
Daarna was het toch wel tijd geworden voor koffie met iets erbij. Nou dat was geen probleem; er zijn restaurants en cafetaria's genoeg aan boord.
Nu ik dit schrijf is het kwart over 10 en zie ik uit het raam van onze hut alleen maar bomen op bewolkte heuvels/bergen voorbijkomen. Wordt vervolgd!
Wordt vervolgd is om 8 uur 's avonds, dus bijna 10 uur later dan het vorige bericht. Wonder o wonder werd het weer steeds beter! We hebben de hele middag en avond tot zonsondergang aan dek gezeten en er gingen steeds meer laagjes kleding uit.
De tocht voerde ons door vele wateren tussen eilanden door met her en der een vuurtoren of een nederzetting van een paar huizen en aan beide kanten bergen met bos en veel watervallen. Soms was er aan stuurboord de Pacific Ocean te zien, wat je ook meteen aan de deining van het schip merkte. Om 5 uur bereikten we Bella Bella (wat een naam he!), waar we stopten om mensen af te zetten en anderen op te pikken. Dit duurde vrij lang en het was al 6 uur voor we weer vertrokken.
Ondertussen hadden we 5 walvissen, 1 bultrug, een groep orka's, zeehonden en een baldeagle ( de beroemde adelaar met de witte kop) gezien. Was geweldig!
Om 7 uur hebben we in het restaurant gegeten met uitzicht op het water en de eilanden. Met zo'n schitterend uitzicht hebben we niet vaak gegeten.
Na het eten weer aan dek gegaan en van de kleuren van de ondergaande zon genoten.
Nu is het 10 uur en Robert, Tessa en Pietsje liggen te slapen hier in de hut. Als alles volgens plan verloopt zijn we goed half 11 in Port Hardy. Dan hebben we er 15 uren aan boord opzitten. Voor m'n gevoel heeft het niet zo lang geduurd, want het is werkelijk een onvergetelijke dag geworden, zeker dankzij het goede weer van vanmiddag.
Straks moeten we in het donker onze camping opzoeken, maar we zijn vast niet de enige die daar heen moeten. Zal dus wel lukken. Dan wacht ons morgen een lange dag rijden naar Tofino aan de westkust van Vancouver Island. Daar hebben we dan een paar dagen om van het gereis bij te komen. En niet te vergeten dat we nog een week voor de boeg hebben!

N.B. In het fotoalbum staan nog meer foto's van deze dag.

Ulrike 09-08-2015 07:19 {{button-33843}}

Goede morgen, dit is wel zeer de moeite waard geweest!
En nu dan dit prachtige eiland! Mooi dat jullie nu ook wat rust kunnen nemen, het zijn wel heel wat indrukken die je in korte tijd opneemt, even laten zakken.
Ben gisteren bij vader Weidema geweest, hebben lekker een uur in de zon op het balkon gezeten en over alles en nog wat gepraat. Hij herkende me direct met naam en voornaam!!!

Marianne van der Bijl 09-08-2015 08:40 {{button-33854}}

Schitterende boottocht weer, en veel gezien he op het water.
Jullie hebben straks als je weer thuis bent weken nodig om al het moois wat je gezien hebtte verwerken. En Pietsje hou de berenspray maar in de aanslag.... in het Yellstowne was het dus wel raak met n beer. En ja wij gaan daarheen, wil ik dus zeker ook de spray aanschaffen. Geniet nog van een mooie voortzetting van jullie reis. Groetjes.

Dineke 09-08-2015 14:01 {{button-33890}}

Prachtig!!! En wij zien alleen de foto's, jullie hebben het in het echt gezien. Wat een belevenis. En wat een geluk met het weer! Freek, heel veel sterkte met je kiespijn! Hopelijk vinden jullie snel een tandarts die kan helpen.

tetty 09-08-2015 14:07 {{button-33896}}

Ik geniet van jullie reis. Op de Canadian highway van Banff naar Jasper hebben wij ook een beer gezien maar werden meteen door de aanwezige ranger de auto in gestuurd. Een geweldige route om te rijden. Gistermiddag zijn we bij Anne geweest en hebben op het balkon buiten gezellig met hem zitten kletsen.
Groeten van ons en tot ziens.

Tetty

Iet 12-08-2015 18:52 {{button-34165}}

Prachtige foto s! En walvissen!!