Zondag 9 augustus: Tofino.

Door A.F. Weidema - 10-08-2015 15:28

Vanmorgen konden we weer eens uitslapen; hadden we wel verdiend na al dat gereis. Daarna werd het ontbijt (lekkere speltpannenkoeken met appel voor Tessa) met de lunch gecombineerd, omdat we ons rond 12 uur moesten aanmelden bij de firma Remote Passages voor een beren zoektocht op een Zodiac-boot. Vooral Pietsje vond dit een fijne manier om beren te gaan zien! Lekker veilig op het water; zelfs de berenspray hoefde niet mee.
We kregen eerst een instructiefilmpje te zien, en daarna uitleg over het te dragen overlevingspak. Dit pak is lekker warm, draag je over je eigen kleding, en mocht je in het water vallen dan blijf je in het pak drijven. Een veilig vooruitzicht dus. We kwamen met 12 man in een Zodiac-boot, een boot met opgeblazen rubber zijkanten met 2 motoren van in totaal 400 pk. Nou dat wil wel varen. Al snel schoten we met 70 km/u over het water op zoek naar beren. Onderweg heb ik nog een baldeagle in een boom gezien.
Al vlot kwamen we bij een baai aan, waar langs de waterlijn een moederbeer met 3 jongen liep. 3 Jongen is vrij uniek; het komt bijna niet voor, dus we hadden veel geluk. De kids zijn in februari geboren en blijven 2 jaar bij de moeder. Ze trokken zich nergens wat van aan en waren bezig onder de stenen naar wat eetbaars te zoeken. Al met al een schitterend gezicht. Na zo'n 20 minuten ging het verder. Eerst kwamen we langs een rots vol met zeehonden. Deze zijn vrij schuw en schrikachtig. Vele gingen dan ook het water in. We bleven wel aardig op afstand.
Toen ging het weer in stevig tempo verder en werd er een mannetjesbeer gespot; een stevig exemplaar. Hij zocht onder alle grote stenen naar voedsel. Ze eten de schaaldiertjes, die na de vloed achter de stenen blijven liggen, op. Zo'n mannetjesbeer is 95 % van z'n tijd overdag bezig met eten.
Onze gids waarschuwde z'n collega's als hij wat gespot had. Dan konden die ook daarheen komen. Na nog een mannetjesbeer gespot te hebben, zijn we na goed 2 uur weer teruggevaren naar Tofino. Daar stond voor de deelnemers een warm kopje thee klaar. We hebben een erg leuke middag gehad en genoeg tijd om de beren goed te kunnen zien.
Terug op de camping was het weer goed; we konden buiten zitten. Pietsje en ik zijn daarna nog even naar het strand gelopen. Dat ligt meteen naast de camping. Ik heb het water gevoeld; ben er in gelopen, maar was er vlot weer uit. Het was erg koud! De mensen hier die in het water gaan hebben dan ook een wetsuit aan, zodat ze warm blijven.
We hebben net gegeten; wel binnen, want het begint toch weer te regenen. niet hard, maar toch!
Morgenvroeg gaan we op walvistocht; hopelijk hebben we net zo veel geluk als vandaag met de beren. Het weer zou goed worden, afwachten maar!

Opmerking Pietsje: Toevallig lazen we vandaag op een nieuwssite over een onfortuinlijke wandelaar in Yellowstone Park die, half opgegeten door beren, terug werd gevonden. Onze gids, een afstammeling van de 'First Nation' (eerste bewoners van dit land, een indiaan dus) wist heel veel van beren. Hij had dit bericht nog niet gehoord en vertelde dat het zeer zelden voorkomt dat beren mensen aanvallen. Ze zijn banger voor ons dan wij voor hen. De cougars (een soort luipaard) maken meer slachtoffers. Kijk, daar hadden we ons van te voren dus weer geen zorgen over gemaakt. Op Vancouver Island leven trouwens 10.000 beren, in de provincie British Columbia leven in totaal 50.000 beren en in heel Canada leven 500.000 beren. Het is maar dat jullie dit weten. Marianne, nu snap ik je opmerking ook over Yellowstone Park!
Tofino is een hippiestadje. Jongelui met rastahaar en op blote voeten lopen hier heel gelukkig te wezen. Wat ze hier precies doen weet ik niet, sommigen hebben een gitaar mee, anderen een surfplank. Maar het geeft het havenstadje een aparte sfeer. Heel relaxed. Hier zijn trouwens ook een paar musea met inheemse kunst. Dat hebben we even bekeken, prachtig!

Ulrike 10-08-2015 15:46 {{button-33972}}

Nou ja, wat een toeval, zit ik net achter de pc om een bosje bloemen voor een 80ste verjaardag te organiseren, komt jullie mail uit Tofino binnen, "Taufrisch" zal ik maar zeggen. Het lijkt me geweldig om deze dieren in hun eigen leefomgeving te zien. dat is toch wel heel iets anders dan een dagje Artis. Toevallig zag ik op de Duitse tv een documentaire langskomen over een boottocht met een zeilschip van Prince Rupert naar Port Hardy. Een Duitse, die daar naartoe geïmmigreerd was gaf uitleg. Ze zijn druk bezig deze fantastische waterweg natuurvriendelijk te houden. Men is bang dat er binnenkort dikke olietanker ook deze vaarroute gaan gebruiken. Maar wat is het prachtig! Fijn dat jullie wat tijd hebben en even goed rond kunnen kijken. Jammer dat het water van de oceaan zo koud is, niet toch maar proberen?
Wat zegt de kies van Freek?

Dineke 10-08-2015 19:17 {{button-33984}}

Dat is wel geluk hebben, dat jullie zoveel hebben gezien. Prachtig! En dat op een mooie, veilige afstand. Freek, hoe gaat het met je kies? Heel veel plezier morgen bij jullie walvissen tocht!!

Heit en Mem 10-08-2015 20:00 {{button-33988}}

Beste allemaal,
Jullie zijn nu wel echte genieters. Alles gaat zoals je het graag wenst. Een over vloed van beren. En ook nog lieve beren als ik het goed begrijp.
Het is te hopen dat walvissen zich ook zo gedragen.
Dit is dus een echte vakantie. Als Freek zijn kies nu ook nog wil meewerken dan zou het helemaal leuk zijn.
Weer bedankt voor dit verslag en de groeten van Heit en Mem

A.F. Weidema 10-08-2015 22:35 {{button-34006}}

Hallo allemaal. De kies houdt zich redelijk. Met twee stevige pijnstllers per dag is het uit te houden.
Groetjes Freek

Iet 12-08-2015 18:59 {{button-34166}}

Wat een geluk,hebben jullie met al die beren, en dan ook nog 3 jongen erbij!