5 juli

Door Wim en Miranda Kemp - 12-07-2015 08:47

Weer: meest onbewolkt. 20-25 graden. Tijdelijk mistig, toen meteen een stuk frisser.

We hebben nog een hele dag in San Francisco en wat een soort traditie is van de toeristen is om over de Golden Gate Bridge te fietsen. Dus van te voren hadden we al met korting (ja, echte Nederlanders 😀) bonnen gekocht om vier fietsen te huren. Natuurlijk wisten we niet dat David zo vlak voor de vakantie zijn pols zou breken en daarmee niet zou mogen fietsen. We hadden op de site al gezien dat ze ook tandems verhuren dus dat leek ons wel wat. Gelukkig hadden ze er nog voldoende dus Wim ging met David op de tandem. Er was een route uitgezet via het Golden Gate Park naar het strand van de Grote Oceaan en via een flinke berg naar de brug.

We hebben geluncht in een restaurantje op de klif met uitzicht op de oceaan. We hadden allemaal een omelet en toen het geserveerd werd, werd ons er gezegd: enjoy your breakfast. Hadden we blijkbaar een ontbijt besteld om 14 uur 's middags. Nou, wij vonden het ruim voldoende voor een lunch.

Toen we eenmaal weer onderweg waren zagen we de mist al opkomen en dacht ik dat ook dit evenement in de mist zou opgaan. Op een gegeven moment zagen we echt nog alleen de twee rode punten van de brug. Maar doordat we nog best een eind moesten fietsen bleek het allemaal wel mee te vallen met de mist. Er stond wel een flinke wind, vooral boven op de brug maar een beetje doortrappen en het lukt best. Het was wel te zien dat wij geoefende fietsers zijn, er waren er ook een aantal die zelfs al moeite hadden op hun fiets te stappen. Maar wat is het bijzonder iets te doen waar je al een tijd over nagedacht hebt en iets te zien wat je al vaak op tv en in films gezien hebt.

Eenmaal van de brug af konden we naar een dorpje (Sausolito) fietsen waarvandaan een ferry gaat weer terug naar Fisherman's Warf. Deze weg was erg steil en Wim en Nadia vonden dat geweldig. Ik heb lekker mijn eigen tempo gereden en was dus ook iets later beneden. Maar de arme David zat bij Wim achterop en die heeft naar eigen zeggen doodsangsten uitgestaan. Wim had wel wat rekening met hem gehouden maar blijkbaar niet genoeg. In Fisherman's Warf hebben we weer wat gegeten en weer terug naar het verhuurcentrum gefietst. Hoewel, dat was niet echt mogelijk in verband met de steile heuvels op, maar ook weer af. We hebben dus het grootste deel gelopen. Toen we bij het hotel kwamen was het batterijtje wel weer op en zijn we weer redelijk snel gaan slapen.