Telegraph Cove deel 3 (Knight Inlet/ Glendal Cove)

Door Mark, Janique & Mylo - 23-07-2015 04:22

Zaterdag (18 juli), vandaag moeten we vroeg opstaan, omdat we om 6.45 uur aanwezig moeten zijn in de haven voor onze boottrip met Tide Rip grizzly bear tours. Wekker om 6 uur gezet, snel aankleden en op pad.

We verzamelen bij het kleine kantoortje van Tide Rip. We blijken met 12 passagiers te zijn, waarvan natuurlijk 7 Nederlanders (en nog dichtbij ook Rotterdammers), 1 Australier en 4 Zwitsers.

Onze captains zijn vandaag John (hij verzorgt al jaren berentrips vanuit Campbell River en dit jaar voor het eerst in Telegraph Cove) en Teresa (6 jaar ervaring met berenspotten). Leuke enthousiaste crew, gelukkig want de trip duurt 9 uur! Na het voorstelrondje op de boot begint onze trip naar Knight Inlet, een stukje vaste land waar heel erg weinig vaste bewoning is, het woongebied van de Grizzly beren. Op Vancouver Island komen alleen maar zwarte beren voor.

Maar voordat we er zijn moeten we 2 uur varen en kunnen we relax achter over zitten in de warme cabine, genieten van het uitzicht en van ons ontbijt. Een heerlijk Muffin met koffie of thee, Yoghurt en fruit.

Onderweg speuren de captains met een verrekijkers de oevers af of ze onderweg al beren kunnen spotten en ja hoor!!! We hebben ze gevonden en we zijn nog niet eens op onze plaats van bestemming. Een berenmoeder met 2 cubs (jonge), zo ontzettend schattig. Helaas heb ik alleen de moeder op de foto, want mijn kaartje in mijn camera blokkeerde en de cubs waren al in de bossen verdwenen. Maar we hebben we wel onze ogen uitgekeken. Ze waren aan de oevers stenen aan het omkeren om daaronder de mosselen, krabjes en garnaaltjes vandaan te halen. De cubs probeerde dit ook, zo grappig om te zien dat ze hun moeder na doen. Na een tijdje rondgedobberd te hebben en mijn kaartje verwisseld te hebben, vervolgen we weer onze weg.

Onderweg nog een paar walvissen op afstand gezien, maar daar kwamen we niet voor dus snel weer verder. Eenmaal aangekomen in Kight Inlet, zijn we overgestapt op een andere boot waar je mee in ondieper water kan en dichterbij de oevers kan komen. En we hadden geluk, want we hadden de beren snel gevonden. 1 aan de oever en later 2 broers, die ergens van leken te schrikken want die klommen de rotsblokken op steeds hoger en alvorens in de bossen te verdwijnen. Dit hadden de captains ook nog nooit gezien. Meestal zijn ze op hun gemakkie eten aan het zoeken. En nu wat meer aktie.

En later weer geluk, een beer zittend op een rotsblok, de mosselen etc van de rotsblokken af te plukken.

Nog even rondgedobberd op de rivier in Glendal Cove (dit is een rivier die zich in Knight Inlet bevind) en van het mooie landschap genieten. En de vele zee-arenden. Deze rivier zit over ongeveer 2 weken vol met zalmen die stroom opwaarts zwemmen. Het kunnen er wel 300.000 rond zwemmen. Helaas zijn we daar te vroeg voor om dit te zien.

Maar we mogen niet klagen, we hebben 7 grizzly beren in het wild gezien. Kunnen we ook weer van ons lijstje strepen.

We stappen weer over op onze boot en besluiten onze weg terug te vervolgen, maar onderweg eerst even te lunchen. Op de terugweg is een kleine kade waar je kunt tanken met een oude boothuis en 1 huis (waar een oud vrouwtje woont die de boel daar een beetje regelt). Daar op het terras word door de crew de heerlijke lunch uitgestalt waar we daarna van kunnen gaan genieten. En dat was het zeker. Heerlijk in zon met natuurlijk een broodje zalm. Echt super verzorgd!

Nu terug naar Telegraph Cove met in de hoop onderweg nog wat wildlife te spotten (hebben we nog niet genoeg gehad, het is echt verslavend, al dat wildlife te mogen zien). Onderweg nog een aantal humpbackwhales gezien en zeehonden.

En dan komt er toch echt een einde aan deze heerlijke dag!!

Onze lijst is compleet wat we wilde zien. We hebben de afgelopen week steller sealions (zeeleeuwen), zeeotters, orca's, humpbackwhales (bultruggen), dolfijnen, dalls (zwart wit dolfijnen), zee-arenden, zwarte beren, grizzly beren en ook nog een hert (over zien springen bij de snelweg), zeesterren en heel veel krabben gezien.

De komende dagen worden rustdagen om van deze mooie excursies na te genieten. Nog 3 dagen op Vancouver Island en dan vliegen we door naar "the USA".