Arches NP

Door Bert ten Oever - 15-08-2015 15:46

Maar even een nieuwe poging wagen. Gisteren ging er bij het uploaden iets mis en is de tekst verdwenen.

Gisteren stond de tocht door Arches NP op het programma. Arches zijn bogen en rotsformaties van rode zandsteen in een bloedhete woestijn bij de Colorado River.

Dit park ligt op twee minuten rijden van de camping, dus we hoefden niet lang in de camper te zitten om het park te kunnen in rijden. Het bezoekerscentrum, direct na de ingang, lieten we eerst maar voor wat het was. Eerst maar uit het dal klimmen naar het Colorado Plateau. Een paar stevige haarspeldbochten en je bent boven. Daar begint het al meteen. Overal zie je fantastische "kunstwerken", die door de natuur zijn gevormd. Overal heb je ook parkeerplaatsen en parkeerstroken om je voertuig neer te zetten. Het zijn er zo veel, dat je een aantal ook gewoon moet laten voor wat het is.

Na een paar kodakmomenten wilden we wel een trail lopen. De eerste die we bekeken was een mooie afdaling naar een lager gelegen interessante plek. Dat was geen probleem. Het probleem was wel, dat je daarna die 98 meter ook weer moest klimmen. Dat hebben we uiteindelijk dan allemaal maar niet gedaan en zijn we terug naar de camper gelopen om de afstand maar met het eigen transportmiddel uit te voeren.

Toen we op dat volgende punt kwamen was daar een ranger die net met haar verhaal was begonnen. We mochten van Sam Hill aansluiten en zo leerden we veel over het ontstaan van die Arches. Je kan het je niet voorstellen, dat op een plek waar een enorm tekort aan water is, het is niet voor niets een woestijn, alles wat je ziet gevormd is en wordt door water. De rotsformaties, de planten en ook de dieren. Er komen dieren voor die 20 jaar 'in ruste' zijn en dan bij een rainstorm ontwaken, een partner zoeken, zich voortplanten en dan weer in ruste gaan of sterven. Dan merk je pas echt hoe afhankelijk we zijn van al het gemak waarmee wij leven. De mensheid zou nog wat kunnen leren van deze dieren......

Maar wat een prachtige woestijn is dit. Je voelt je dan maar weer heel klein en kwetsbaar. Maar ook dit gebied is kwetsbaar. Het enige wat je mag achterlaten zijn je voetstappen. Sam wees een jochie op het feit dat hij met een steen in de rotsen zat te tekenen. Dat was geen goed idee van hem, zei ze. Ze herstelde de "schade" met wat water dat ze er over spoot. Terwijl ze daar mee bezig was, stond een volwassen kerel een takje van een Jenneper af te breken. Wat een oetl..

Overal staan bordjes dat je niet op de Arches mag klimmen of lopen. Busladingen vol Aziaten hebben daar maling aan. Ze klimmen echt overal bovenop. En maar foto's maken van al datgeen wat ze zien.

Toen we weer beneden waren, zijn we de film in het bezoekerscentrum gaan bekijken. Lekker rustig zitten in een koele omgeving. Wat een verschil met buiten, waar de temperatuur met gemak de 40 graden haalde.

Op de terugweg hebben we een avondlicht op de Colorado River geboekt. Daarna nog even Moab in, want een kunstenares had ons uitgenodigd om haar kunstwerken te komen bekijken. Leuk, maar we hebben er niets anders gekocht dan een bookmarker.

De tocht op de rivier was een belevenis. We werden opgehaald met een oude bus en naar de vertrekplaats aan de ande kant van de brug gebracht. Hooguit een km verder. Ze vonden het te gevaarlijk om 's avonds daarover te lopen. We konden meteen aanschuiven voor het diner. Eten zoveel je kan. Zat bij de prijs in. Je wilt ook een biertje en een wijntje bij het eten. Geen probleem 13 dollar...... Dan kan je beter cola drinken, want dat was gratis. We zaten met een paar Fransen uit. Lyon aan tafel. De tocht was grandioos. In de toenemende schemering vertelde de reisleider van alles over de rivier en het ontstaan ervan. Helaas konden we de helft niet volgen door de herrie van de boot. Toen het helemaal donker was op het vereiste punt, stopte hij zijn verhaal en werd er een bandje gestart met muziek. Op dat moment startte ook een lichtshow vanaf een rijdende schijnwerper op de rotswanden. Daarbij werd een redelijk nationalistisch verhaal gehouden over Amerika. En we we weten nu ook, dat de natuur dit allemaal niet heeft geregeld, maar dat dit gegeven is door God. Het zal wel.