Durango

Door Bert ten Oever - 18-08-2015 00:17

Vandaag maar een kort ritje naar Durango Co. Een oud stadje, dat eens werd bevolkt door mijners en outlaws.

We hadden niet zo veel haast, maar we wilden toch wel weg zijn voor een donderbui zou losbarsten. Het rommelde al enige tijdbommen Mesa Verde. Dat lukte. In Mancos hebben we toch nog maar even de bakert bezocht waar we gisteravond wilden dineren. Wat een leuk zaakje. Er was alleen nog plek op de couche. Een bak koffie was alles wat we wilden. Niet in een beker, maar in een echt kopje. Wel bijzonder hier. Normaal zijn de maten van groot, via groter tot heelgroot.

Intussen was de bui hier aangekomen en hadden we dus goede redenen om nog even een zakmes native kunst te bekijken. Die indianen maakten toch best wel leuke dingen.....

Via de plaatselijke Jumbo ging het verder richting Durango. Soms wat regen en onweer onderweg. In Durango stopte het met zachtjes regenen, dus we hadden een goede reden om eerst maar in de camper te lunchen. Toen we klaar waren was het ook droog en gingen we voor een walk door historisch Durango. Bij het Innocentius kregen we wat tips om te bekijken.

Eerst nog maar even een bakkie bij een man die ons uitnodigde, omdat hij Amsterdam met de grachten en de rode lampjes zo geweldig vond. Daarna hebben we een galerij bezocht met vooralniet te betalen native kunst. We vonden beiden een beeldje wel leuk. Slechts 8200 dollar. Of een zadel van ruim 7000. Leuk om gezien, maar het gesprek met de Canadese eigenaresse was minstens zo interessant. Vervolgens zijn we naar het Strater Hotel gegaan. Dat was nog steeds in de oude glorie van meer dan 100 jaar geleden. Je mocht daar gewoon naar binnen en zaken bekijken. In de kelder van dit hotel heeft JFK bijvoorbeeld de eerste aankondiging gedaan om mee te doen aan de presidentsverkiezingen. Vanavond gaan we nog even terug naar deze tent. In de saloon is live muziek en om 19.00 uur zal er een gunfight zijn. Een ruzie in de saloon zal op straat worden beslecht......

Het spoorwegmuseum hebben we ook gezien. Jemig wat een monsters die locomotieven die nog steeds werken. Zelfs een halve meter sneeuw zal ze niet tegenhouden. In Nederland hebben de treinen al een probleem als er sprake is van sneeuw in het weerbericht.

Decamping hebben we uiteindelijk gevonden. Vanochtend leidde de Garmin ons welnaad de straat, maar stuurde ons te vroeg rechtsaf. Dit is ook weer een mooie camping. Niet alles in rechte rijen, maar speels met ook tenten erbij.

Vanavond dus terug naar het historisch gedeelte. Dat belooft heel wat. Vanmiddag zagen we al een schaars geklede dame rondlopen, zoals die ook in westerns voorkomen😉