Everglades/ Big Cypress National Preserve

Door K. Pak - 26-07-2015 03:32

Dag 1.
Na rustig op pad te zijn gegaan richting de Everglades hebben we eerst grote inkopen gedaan bij de Wallmart. Voorlopig kunnen we dus weer vooruit. Onderweg een aantal flinke buien op ons dak gehad, maar dat mocht de pret niet drukken.

Aangekomen bij de Big Cypress national preserve zijn we naar het visitorcenter geweest om informatie te vragen. Ze kenden onze camping niet en er was er maar 1 open. Zij wilden gelukkig bellen voor ons naar het nummer wat op de reservatie stond. Gelukkig had die ene camping die open was dit ook als naam, maar dat wisten de rangers dus niet, lekker apart weer dus.

We hebben gelijk een autoroute genomen die ons langs allerlei dieren zou kunnen leiden. Gelijk in het begin was er een stukje met allemaal roofvogels en we dachten een alligator. Dat van die vogels hadden we goed gezien, maar niet van die alligatoren. Zo dachten we onderweg nog een aantal maal een alligator gespot te hebben, maar wanneer we goed keken waren dit boomstammen of mos in het water. Nadat we bijna aan het einde van deze route waren zag Patrick toch een echte alligator liggen, echt een enorm beest. Daarna hebben we nog een hert gespot.
Er stonden een aantal auto’s langs de kant, dus wij er met de camper gelijk naast gaan staan. En ja hoor… hier  waren minstens 4 alligatoren aan het zwemmen in de keiharde regen. Een stelletje gekken ging deze dieren voeren, waardoor ze echt hapten en stoeiden met elkaar om het stukje eten op te peuzelen.

Hierna zijn we richting de camping gereden. We kwamen aan en het zag er byzonder uit, Patrick inchecken en we werden naar ons plaatsje begeleidt. Patrick vroeg of er in meertje (zie slootje) ook alligatoren zwemmen (wij hoopten natuurlijk van niet), maar dit was wel het geval. Een kleintje van 2 jaar, de grote worden eruit gehaald en verplaatst. Ok hellup!!! Dachten we. Patrick stond nog met deze man te praten en gelijk zag Kimberley het alligatortje. Deze was gelukkig echt klein! Maar wel byzonder omdat naast je camper, zonder omheining tegen te komen.

Bij de receptie was een winkeltje en daarachter konden campinggangers gratis kijken naar de wilde dieren die er leefden! Dus dit hebben we gelijk gedaan. We kwamen binnen en kregen direct een alligator in ons handen geduwd. Deze was gelukkig niet zo groot en zwaar en erg mooi om te zien. In het begin wel eng, maar later viel het wel mee. Hier hebben we ook diverse soorten slangen, schildpadden en vogels kunnen zien en aanraken. Heel bizar allemaal maar wel erg leuk!

Omdat het zo heet was (en er heel veel ongedierte was) zijn we hierna snel de camper ingegaan om af te koelen en bij te komen. In de avond nog een mooie zonsondergang gezien en plannen gemaakt voor de volgende dag.

Dag 2.
We begonnen de dag met een tour naar Everglades City, omdat dit zo’n leuk stadje schijnt te zijn. Waar het leuke vandaan komt weten we niet zo goed, maar je kon er een airboattocht doen. Deze hebben we gelijk gedaan en dat was wel leuk. De boot, aangedreven door een windmotor, voerde ons door de mangroves. We zijn 1 alligator tegengekomen tijdens de tocht. De man ging deze wel een visje voeren door er gewoon voor te gaan staan en hem een beetje uit te lokken naar voren te komen. Alsof het niets is.

Daarna hebben we de boardwalk gedaan die hierbij hoort en kwamen we langs een alligatorplekje, waar je ze weer mocht vasthouden en waar de grotere in een grote kooi zaten. Eerst kregen we een kleine alligator in ons handen, maar doordat Patrick brutaal was en vroeg of we een grotere vast mochten houden kregen we toch een grotere. Deze was wel wat agressiever, omdat hij constant bromde en niet erg stilzat. Deze was toch al zo’n 5 kilo, dus ook behoorlijk zwaar.

De tocht verder gelopen zagen we nog 2 redelijk grote alligatoren in de natuur.
Hierna zijn we verder gereden naar een andere boardwalk en deze was een stuk minder toeristisch en nam ons een stukje dieper het regenwoud in. Heel mooie omgeving. Aan het einde van dit pad lag er weer een alligator op een boomstronk. Heel langzaam klom een schildpad op de stronk en liep richting de alligator. Dit was supermooi om te zien, maar ook wel spannend. De schildpad kroop steeds dichter naar de alligator toe en je zag de alligator zijn ogen openen en zijn pootjes langzaam bewegen.  En toen…

De schildpad bewoog verder en liet zich plots weer in het water vallen. Daar ging ons spannende verhaal. We stonden er al helemaal op te wachten hoe de alligator de schildpad ging verorberen, maar helaas… of misschien toch niet zo helaas…

Nu zitten we weer in de camper na te genieten van deze dag, met als uitzicht onze huisalligator in/ bij het slootje… Dat blijft toch wel erg apart…

Dag 3.
Om 10 uur stonden we klaar voor de al lang geleden geplande boottocht die we zouden maken. We zaten naast elkaar midden in de moerassen in een bootje waar een man achterop ons hier doorheen peddelde en van alles kon vertellen. Ook deze man was niet bang, omdat hij met blote voeten door het ondiepe water wandelde en van alles plukte van bomen en at. En dat terwijl er toch overal alligators zitten. Wij hebben een aantal alligatornesten gezien, mini alligatoren en hun moeder. Superdichtbij kwamen we langs. Eentje lag op de kant en hij voer er recht op af. De alligator schrok en sprong gelijk het water in. Dit ging echt supersnel.
Ook hebben we vogels gezien die onder water duiken en er wel een half uur onder kunnen blijven en een diversiteit aan planten en bomen. We hebben het echt goed naar ons zin gehad en deze 2 uur waren zo voorbij.

Hierna gingen we naar Shark valley, wat een uur rijden was. Hier hebben we fietsen gehuurd om naar de uitkijktoren te gaan. In Shark valley leven geen haaien, maar dit gebied hoort bij de Everglades/ big cypress national reserve. Hier hebben we zo’n 24 kilometer moeten fietsen. Op de terugweg was het niet zo leuk meer, omdat er hele donkere wolken naar ons toedreven en we de wind tegen hadden. Wel hebben we hier een schildpad, een slang en een aantal alligatoren gezien. Dit was wel leuk om te doen.

Hierna zijn we van ons plan afgeweken om hier nog 2 nachten te blijven, 1 nacht hadden we al bedacht minder te gaan staan, maar omdat we al ver op weg waren richting de Keys zijn we alvast door gaan rijden die kant op. Ook waren we alle insecten zat, beiden zitten we van top tot teen onder de beten van al het ongedierte!
Helaas kregen we een echte zomerbui op ons dak en ging de reis niet zo heel snel.
Onderweg campings zoeken was erg lastig en er kwam maar niks op ons pad. Nadat we eindelijk een camping hadden gevonden, mochten we erop, maar we konden alleen cash betalen. Helaas hadden we dat niet en moesten we op pad om geld te halen. Gelijk even snel wat te eten halen, dachten we. Wij vonden een burger King en hoewel er maar 2 mensen voor ons stonden hebben we hier wel een kwartier moeten wachten. Eindelijk besteld, toen hebben we weer 10 minuten moeten wachten op ons eten. Lekker snel dus allemaal.
Terug naar de camping om hier uit te rusten na zo’n drukke dag. Helaas waren de beveiligers niet snel met ons inchecken en nadat we eindelijk de camping op mochten stond er een auto op onze plek. Ook hier hebben we weer even gewacht totdat de eigenaar hem kwam weghalen.

Op de camping zitten we met open monden te kijken wat er gebeurd. Om 9 uur ’s avonds liggen alle mensen nog in het zwembad met keiharde muziek en biertjes en alles. Iedereen heeft een golfkarretje om zich te verplaatsen (wij doen alles lopend en worden nagekeken door iedereen). Er staan boten naast de campers waar je helemaal eng van wordt. Er worden huizen gebouwd, het lijken bijna flatgebouwen… hihi… een echte belevenis dus.

Deze week zitten we op verschillende eilanden op de Keys en 1 augustus leveren we onze camper in om nog een paar dagen in Miami van een hotel te genieten.