Zion en Bryce Canyon

Door Tjitske Tania - 20-09-2015 00:07

Vrijdag 18 september - Vanochtend rond half 7 wakker geworden. het plan was om om 8 uur in Zion te zijn ivm een daar populaire camping in het park. Als je daar rond 8 uur bent heb je nog kans op een plek... Na het opstaan nog 'snel' de watertank even bijgevuld en nog wat kleine ditjes en datjes waardoor het al bijna half 8 was voordat we konden vertrekken. de route naar Zion was geweldig. Het werd steeds ruiger en bovendien steeds rustiger op de steeds smaller wordende wegen.

Om net voor half 9 waren we in het park en kwamen we aan op de campground waar we graag een nacht wilden staan. Maar helaas, alles vol... nog even teruggereden om bij 2 andere campings een plek te krijgen maar helaas; het was weekend en alles was volgeboekt. Enigszins balend hebben we net over 9 uur de camper geparkeerd bij de 1e camping. Hiervandaan konden we de shuttlebus nemen waarmee je het park door kunt komen. Eerst nog even uitgebreid ontbeten en daarna de bus genomen naar het laatste punt van de buslijn.

Hier hebben we de wandeling 'Riverside walk' gelopen. Dit was een korte en eenvoudige wandeling, maar was al zo onvoorstelbaar mooi... Daarna weer de bus gepakt naar de volgende halte. Hier hebben we de 'Weeping Rocks' gelopen. Dit was een behoorlijk steile maar korte klim met een prachtig uitzichtpunt onder een 'Weeping Rock' ofwel, een ontzettend grote rots waar water afviel, niet als in een waterval maar in losse druppen waardoor je er onderdoor kon lopen. Heel mooi om te zien.

De laatste wandeling werd er 1 in de moeilijkste (rode) categorie: de Emerald Pool trail. Maar, omdat we ons hier niet echt op hadden voorbereid, hadden we iets te weinig water bij ons. Met een temperatuur van boven de 30 graden en de steile en hoge route vol in de zon was dat iets teveel van het goede. Daardoor hebben we deze trail voor de helft gelopen en zijn we halverwege weer teruggegaan. Maar, al met al was dit een geweldige wandeling! Er kwam zelfs nog een slang voorbij (ik stond er bijna bovenop maar AM zag het beest op de grond liggen.....).

Hierna waren we behoorlijk moe en kapot en zijn we teruggegaan naar de camper. Nog 1 x een rondje gemaakt op de camping waar we zo graag wilden staan, maar helaas weer zonder resultaat. Daardoor besloten we om 4PM om zover mogelijk naar het volgende park op onze route te rijden: Bryce Canyon.

Ook deze route was weer adembenemend. Allereerst moesten we Zion helemaal doorrijden en dit ging gepaard met enorme hoogtes, haarspeldbochten en een tunnel die voor ons werd vrijgemaakt. Na de tunnel was de omgeving weer totaal anders dan voor de tunnel, beide hoorden bij Zion.

Nadat we Zion uit waren gereden werd de omgeving een stuk groener en vlakker, al zaten we wel op 6000 meter hoogte. De bedoeling was om in de buurt van Bryce Canyon een camping te vinden en dat is gelukt. We staan hier sinds 6PM op de Red Canyon Campground, zo'n 10 km voor Bryce. Het is een staatscamping zonder 'hookup'  (stroom- en watervoorziening) maar... wat een plaatje... we staan nu tussen de rode rotsen en half in het bos op een ontzettend grote plaats inclusief picknicktafel, bbq en fireplace. Lekker eten gekookt en lekker gaan slapen, ondanks de waarschuwingen voor beren, ratelslangen en schorpioenen..!