Grand Canyon

Door Tjitske Tania - 28-09-2015 04:33

Zaterdag 26 september - Allereerst bedankt voor jullie belangstelling en reactie op onze blog. Erg leuk om te lezen allemaal :) Het geeft ons goede motivatie om ook elke dag te schrijven, want ons herinneren wat we een paar dagen precies hebben gedaan is erg lastig door alle indrukken en belevenissen.

Deze blog schrijf ik in de auto op onze 1 'rijdag', we zijn nu (zondag) op weg naar Yosemite. We hopen vandaag in Barstow te komen en dan morgen verder te rijden naar het laatste Nationale Park van onze reis.

Gisteren was een heel speciale dag door de geplande helikoptervlucht! We waren om half 7 al wakker en zijn na het ontbijt etc. naar het vliegveld gereden, een kwartiertje vanaf de camping. Bij het zien en het horen van de helikopters was de spanning bij mijzelf toch wel erg hoog, Arne-Menno vond het alleen maar erg leuk allemaal. Na inchecken en het bekijken van de verplichte film met veiligheidsinstructies kwamen we in een wachtruimte terecht. Daar moesten we wachten totdat onze namen werden omgeroepen, dat duurde maar een kwartiertje. Toen de man die de namen omriep wel erg moeilijk begon te kijken en te lachen wist ik dat wij aan de beurt waren, Arne-Menno en Tjitske is toch wel erg lastig voor Amerikanen :) We kregen een safetybelt en een kaartje met een kleur en een nummer erop, de kleur stond voor de helikopter en het nummer voor de zitplaats. Deze zitplaatsen werden ingedeeld op gewicht om het toestel stabiel te houden. Arne kreeg nummer 5 en ikzelf nummer 1! Het was me al snel duidelijk dat ik voorin mocht zitten, naast de pilote. Nadat de 4 medepassagiers ook waren verzameld werden we naar buiten geleid. Daar werd eerst een foto van ons met de helikopter gemaakt en daarna mochten we instappen!

Wat een ervaring. Vanaf het moment dat we opstegen was mijn spanning weg en was het een half uur genieten geblazen. We kregen allemaal een headset met microfoontje op. Door de microfoon konden we met elkaar en de pilote praten en verder werd er muziek en een informatieve tekst afgespeeld. De muziek was natuurlijk perfect afgestemd op het vliegen over de Grand Canyon. Nadat we eerst een stuk over een bos waren gevlogen was daar ineens de kloof. We zijn van zuid naar noord gevlogen en weer terug (zelfs het maken van de bocht waarbij we best wel scheef in de lucht hingen was een geweldig gevoel). Het uitzicht van boven op de afgronden, de Colorado rivier, de vogels en andere helikopters was onbeschrijfelijk mooi. We hebben veel foto's en filmpjes gemaakt maar deze zijn natuurlijk nooit zo mooi zoals het moment zelf.

De rest van de dag hebben we staan stuiteren van deze mooie ervaring. Na de lunch in de camper zijn we het park weer ingegaan voor een aantal hikes langs de kloof. In totaal hebben we die middag weer zo'n 10 km gelopen en zijn tot 6pm onderweg geweest. We hebben afgesloten met de zonsondergang (ja die is hier al erg vroeg..) nabij 'Hopi Point', HET punt voor zonsondergang in de canyon. Daarna met de shuttlebus weer gauw terug naar de winkel vlakbij de camping waar we boodschappen en avondeten (een heerlijke pizza) hebben gehaald.