Naar het zuiden en de zon van Kalamalka Lake
Door J. Schaefer - 22-09-2015 19:43Maandag 21 sept
We durfden niet naar buiten te kijken toen we wakker werden, zou
de zon er zijn???? We hoorden geen getik dus was het droog en
tussen de bomen door zagen we blauwe lucht. Wat een
weelde.
Het was ook heel wat minder koud. YR heeft weer eens gelijk
gekregen. Welgemoed ontbeten en Big Bertha klaar gemaakt voor de
trip van vandaag. Bij de receptie gaan we nog even op internet en
dan naar Revelstoke. De camping Alpine Resort was weer helemaal in
orde, we hadden een ruime plek en geen buren, de trein was er wel
maar daar raak je aan gewend, we zullen hem zelfs missen.
In Revelstoke duiken we het Visitors Center in om te kijken wat
hier te doen is en welke campings ze voor vanavond aanraden.
Het wordt echt een beetje afscheid nemen van de treinen in het
Railroad Museum. Hier wordt de hele aanleg van het spoortraject van
Oceaan naar Oceaan met woord en veel beeld en originele stukken en
foto's toegelicht. Er staat ook een echte locomotief en een rijtuig
die je ook van binnen kunt bekijken. Beide hebben lang dienst
gedaan en als je er zo vlakbij staat ben je diep onder de indruk
van hun grootte en de kracht die ze uitstralen. Boeiend om te zien
hoe ze in de jaren 1880 bruggen bouwden uit hout dat ter plaatse
gekapt en bewerkt werd. Duizenden arbeiders hebben in zeer
moeilijke omstandigheden kunstwerken vervaardigd en op 7 november
1885 werd de verbinding tussen Oost en West van dit 3000 km lange
traject officieel ingehuldigd. Ook buiten staan er verschillende
oude rijtuigen opgesteld met voorop de sneeuwploeg om in de winter
de sporen sneeuwvrij te houden. Geen sinecure, er is zelfs eens
zo'n zware locomotief omgekanteld toen een lawine op de zijkant
inbeukte. Die sneeuwploegen werken met perslucht en boren zich
letterlijk in de sneeuw. Dit systeem werd al in 1880 toegepast tot
op de dag van vandaag. En dan te bedenken dat bij ons de trein niet
rijdt vanwege vallend blad of 5 cm sneeuw. Hier spreken ze over 5
tot 10 meter sneeuw.
Dan gaan we de weg op, fluitend en wel vanwege het zonnetje, de
blauwe lucht en de aangename temperatuur. We verlaten het echte
bergland en de weg slingert zich aangenaam naar beneden, het is
hier nog groen, geen herfst te bespeuren, de bergen worden ronder
en zachter van vorm en zijn ook minder hoog. Al rijdend zien we
grote waterpartijen en we stoppen om koffie te zetten en nog net
niet buiten op te drinken het is de moeite niet om de stoeltjes
buiten te zetten.
We komen langs het dorp Craigellachie en laat dit nu juist de plek
zijn waar
"the Last Pike" officieel de twee delen van het lange spoorlint met
elkaar verbond op die 7de november 1885. Er is een kleine
monumentje vlak langs de spoorweg bij een voormalig stationnetje,
nu giftshop. We lopen er wat rond maken nog maar eens een foto van
de naderende goederentrein en bij Bertha terug besluiten we hier te
lunchen met spek en eieren om de zon te vieren. Na de afwas mag het
stoeltje buiten gezet worden en ik erin, heerlijk die zon op je
huid.
Verder maar weer, we zijn al een tijdje van de Highway 1 af en
volgen nu de 97, we dachten dat die rustiger zou zijn, maar dat
klopt niet. Gelukkig rijden de Canadezen heel defensief, maar Hans
vindt het heel vervelend als er zich een lange file achter Big
Bertha komt kleven, omdat inhalen onmogelijk is en als het dan eens
kan dan denderen vooral de vrachtwagens met grote zwier
voorbij.
Een stuk verder zien we een hele drukke doening, ze verkopen
fruit wordt er aan gekondigd, maar eenmaal uitgestapt kunnen we
onze ogen niet geloven, zo'n uitstalling van alles en nog wat in de
stijl van de pumkin uitspanning die we in Illinois zagen, maar hier
is het nog meer kitsch, zoveel dat het weer leuk wordt en dan heb
ik het niet eens over de loopbrug die hoog over de inrit liep waar
levende geiten naar boven klommen. Met een takel kon je hen portie
mais voeren en zodra ze het wiel hoorden draaien kwam er dan een
geit op af. Er was er zelfs één die met zijn poot het wiel vlugger
deed draaien zo veel zin had hij in dat hapje. Binnen veel kleurig
snoepgoed en worstjes met speciale BBQ sauzen etc. En ja er was ook
fruit. Ik heb 2 appels en een doosje frambozen gekocht en was 10$
kwijt, maar it's all organic. We zullen morgen smullen bij het
ontbijt.
We hadden een leuke camping gevonden in onze gids aan de oever van
het Kalamalka Lake. Bij het eerste beste bordje naar het Lake zijn
we afgeslagen, maar de camping vonden we niet. We staan ergens een
beetje verloren te overleggen als er een auto stopt en de
bestuurder naar ons toekomt en vraagt of hij helpen kan omdat we
waarschijnlijk de weg kwijt zijn. Hij legt ons uit hoe we moeten
rijden en zegt ons hem een eind te volgen. Zijn uitleg was wel
juist maar we hebben toch nog wat verder gesukkeld, tot we er nu
staan. Prachtig zicht op het meer, veel plek en weinig volk, dus
eind goed al goed.
We nemen ons aperitiefje buiten, eindelijk kan dat weer en voor het
eten ga ik nog een stukje wandelen, de berg op om nog een beter
zicht over het meer te hebben.
We eten weer eens restjes, want alles moet op en de laatste week is
ingegaan, vrijdagmorgen moeten we afscheid nemen van Big Bertha en
haar toch opgeruimd en schoon achterlaten.
Het is nu donker en we gaan er vroeg in, lekker nog wat lezen in
bed, die bank in de zithoek ziet er misschien leuk uit, erg lekker
zitten doet hij toch niet, er is al heel veel in gezeten denken
we.
Een fijne zonnige dag en we hopen dat dit zo zal blijven, we zitten
hier in de fruit en wijnstreek van Britisch Columbia, gekend voor
zijn zachte en zonnige klimaat, dus!
Reacties
Marianne en co 23-09-2015 07:14 {{button-35914}}