8, 9 en 10 september

Door W. Visker - 15-09-2015 17:42

De dag dat ik deze blog verstuur zijn we al een aantal dagen verder. Doordat we weinig campings gehad hebben met stroom en internet, lukt het maar moeilijk om de foto's te uploaden en de verhalen in de laptop bij te werken. Ik hoop in het vervolg van onze reis dit in te halen. De verhalen hebben we al wel opgeschreven, maar moeten nog worden bijgewerkt. Elke foto die ik in deze blog plaats moet eerst in formaat worden bijgesneden, omdat ik de foto in het oorspronkelijke formaat er maar heel moeilijk in krijg.

Dinsdag 8 september

De dag begint met volop zon, bijna geen bewolking. Heerlijk om even weer wat ruimer dan in de camper te kunnen douchen. Na het ontbijt nog even het zwart en grijs water geloosd en de weg vervolgd richting Yellowstone. Bij Wilsall onze voorband op laten pompen bij een garage door een zeer behuIpzame  garagehouder. Hij heeft nog even gecheckt of de band lek was, maar rekende niets voor zijn diensten. De vijf dollar fooi nam hij wel aan en wij vervolgden onze weg door de kale prairie. I.p.v. de 89 nemen we de secondaire weg, waar we met 35 mile/hr mogen rijden. Geluncht buiten in de zon op een afslag naar een site met verschillende huizen op de plek met brievenbussen. Op die manier nog even in contact gekomen met één van de bewoners die zijn post kwam halen, “alleen maar rekeningen” die ons vertelde dat het waarschijnlijk rustiger zou zijn in Yellowstone na Labour Day en ons adviseerde om naar een bepaald dal te rijden waar het meeste wild te zien zou zijn. Onderweg nog wel een roedel van ca. 40 wapiti’s gezien, maar weer net te laat om een foto te nemen. In Yellowstone Park aangekomen een enorme drukte, volgens de volunteers van Yellowstone veel drukker dan ooit. De eerste camping bleek al volgeboekt en naar later bleek was één van de grootste campingsites net die dag gesloten, waardoor er veel meer druk op de andere campingsites ontstond. Snel dus een volgende camping opgezocht waar nog enkele plaatsen vrij waren en zodoende staan wij op Indian Creek.

Woensdag 9 september

Om 9.00 uur vertrokken met zijn vieren in één camper naar Mammoth Hot Springs, omdag het aantal parkeerplaatsen daar beperkt zijn en het gemakkelijker voor één camper een plaats te vinden dan voor twee. Overigens valt dat ook niet altijd mee, omdat veel plaatsen alleen geschikt zijn voor personenauto’s en RV’s (Recreational Vehicles) voor veel parkeerplaatsen worden geweerd. Mammoth Hot Springs is een gebied met veel thermische activiteit. In het hele gebied zijn wandelpaden aangelegd, veelal houten banen boven de grond, om langs de geysers, de hot pools, de mud pools e.d. veilig te kunnen lopen. In een gebied met hoge thermische activiteit is voordurend verandering in de bodem. Zo kan een geyser ineens inactief worden, terwijl op een andere plaats een nieuwe geyser ontstaat. Sommige geysers spuiten regelmatig en andere weer een in de vijf of de tien jaar. In de hot pools is veel kleur te ontdekken door warmteminnende bacteriën. Ook kunnen door mineralen uit de grond prachtige kleuren ontstaan, van diepzwart tot heldergeel. Voor indianen waren de mudpods in het verleden de verfpot voor hun oorlogskleuren.

Vanuit Mammoth Hot Springs vertrokken en na bezichtiging van de Undine Falls, richting Lamar Vallei gereden, waar de volgens een tip de meeste bizons te zien zouden zijn. En inderdaad, de eerste bizons die je in de verte ziet zijn al spectaculair, maar als dan vervolgens de hele kudde van wel een honderdtal bizons de weg oversteekt is de eerste sensatie al weer vergeten. Hierna hebben we zo vaak bizons gezien, dat we er niet eens meer voor gingen stoppen.

Onderweg weer gestopt bij de Calcite Springs, een helling van een rivier met thermisch activiteit in een pracht van kleuren. Ook gestopt voor een ijsje onderweg en daarna bij de Tower Falls, de ene waterval nog mooier dan de andere. Niet gestopt (kon niet) voor de gemsen onderweg en daarna ook weer onderweg een aantal bizons gefotografeerd die op de weg liepen.

Terug op de camping Indian Creek een hert vlak bij onze camper.

Donderdag 10 september

Om half tien vertrokken uit Indian Creek. Intussen was ons al duidelijk geworden  dat het veel drukker was  in Yellowstone, dan men had verwacht en dat de meeste camping grounds vol waren en een enkele al dicht. Wij op weg naar de enige camping met stroom in Yellowstone Park waar volgens de parkwachters van Indian Creek nog plaatsen beschikbaar zouden zijn, maar ook in Canyon Village kregen wij de mededeling dat de camping volgeboekt was. Gelukkig konden we daar reserveren voor Grant Village, wel een camping zonder stroom (en ook zonder internet) en toen ons duidelijk werd dat nagenoeg alle campings volgeboekt waren, hebben wij maar gelijk voor onze laatste drie nachten in Yellowstone Park gereserveerd. Canyon Village is genoemd naar de Grand Canyon van de Yellowstone River met zijn Upper en Lower Falls, ook weer een spectaculair uitje.

De weg vervolgd en geluncht bij Mud Vulcano en daarna de trail rond de vulcano gelopen. Door de zwavelluchten in dat gebied viel het niet op dat we de vorige dag bruine bonen hadden gegeten.

Hierna kwamen wij in een file terecht, die uiteindelijk één uur heeft geduurd. Het bleek dat twee auto’s frontaal op elkaar waren gebotst. In de lange rij auto’s waren er velen die omdraaiden. Ook wij hebben dat overwogen. Er zijn echter maar weinig wegen in het Park en het alternatief was een omweg van drie uur en drie kwartier.

Op de camping aangekomen bleek die ochtend op de campground een beer te zijn gezien. En wij hebben nog steeds geen beer gezien.