22, 23 en 24 september

Door W. Visker - 25-09-2015 05:59

Dinsdag 22 september

Stralend begin van de dag. In het family center de blog in orde gemaakt en verstuurd en Janke en Anita hebben nog even met Emil en Asja geappt. We hadden besloten naar Moun Baker te rijden en daar een campground te zoeken. De RV campground konden we niet vinden en de volgende campground was naar onze zin te donker en had te kleine plaatsen. De laatste mogelijke campground Silver Fir had goede plaatsen en na een onderbreking voor de lunch vertrokken we in één camper richting Artist Point, het hoogste punt dat je per auto kon bereiken. Onderweg een aantal keren gestopt bij mooie meertjes en een aantal (korte) trails gelopen. Bij een van die wandelingen kwamen we de Hoary Marmot tegen, ook wel Whistler (fluiter) genoemd. Uit de  gestolde lava en de basaltformaties blijkt duidelijk het vulkanische karakter van deze omgeving.

Voor de laatste klim naar Artist Point werd er gewaarschuwd dat voor RV’s en bussen ONE LANE beschikbaar was, hetgeen betekende dat je in de haarspeldbochten op de andere weghelft terecht kwam. Bovengekomen waren geen bussen te zien en was onze RV de enige. Ook hier weer een leuke trail gelopen naar een mooi uitzichtspunt en daarna de terugtocht naar de campground. Gelukkig was er weinig verkeer op de weg, zodat de haarspelden ruim genomen konden worden.

Op de campground ook nog even een wandeling gemaakt langs de eeuwenoude bomen. Bij Artist Point waren we een boom tegengekomen die 700 jaar oud zou zijn. Gezien de omvang van de bomen op de campground, met 3 volwassenen met uitgespreide armen rond de stam konden we geen cirkel maken, waren een aantal van de ze bomen minimaal 1000 jaar oud, dus nog van vóór Columbus.

Woensdag 23 september

In het koor waarin ik zing, zingen we af en toe een canon die Chilliwack heet. Chilliwack is een plaats in BC en we vonden het wel leuk dat in onze reis mee te nemen. Voordat we bij Sumas over de grens gingen naar Canada nog even getankt om de Amerikaanse dollars op te maken en omdat de benzineprijs hier de laagste was, die we in Amerika waren tegengekomen, 212,9. (In Canada is de prijs hoger, ca. 278 per gallon). Pim en ik kregen bij het afrekenen een muntje, te besteden bij het kranenspel, waar je met een grijper kaas of boter kon proberen te grijpen. Dit lieten wij met plezier aan de dames over en tot onze verbazing wisten ze beiden er een kaas van 1 kg uit te hengelen. Ook de caissière was verbaasd, want achter elkaar was dat nog nooit gebeurd. Wel schreef ze nog even een bonnetje voor het geval ze bij de douane moeilijk zouden doen.

Een nors kijkende juffrouw bij de grens vroeg ons hoeveel drank we bij ons hadden (2 liter wijn), of we fire arms bij ons hadden (nee) en wat voor fruit. Het appeltje van Anita moest worden weggegooid, de druiven waren oké.

Via de TomTom van Pim hadden we het adres van een RV-campground aan de Chilliwack River uitgezocht. Het bleek een campground te zijn met nagenoeg bijna allemaal vaste kampeerders. Aan de rivier waren nog drie plekken vrij. Helaas had deze campground geen Wifi. De eigenaren hadden daar ook geen kaas van gegeten, want ze gaven aan dat dat i.v.m. de hoge bergen rondom niet mogelijk zou zijn. Op onze plaats waren wel 8 draadloze netwerken te vinden, waarschijnlijk van de vaste kampeerders, maar allemaal beveiligd. Omdat deze campground geen stortplek had voor het black en grey water van de campers, moesten we 14 km rijden naar het visitor centrum om daar gratis te lozen. Bij het visitors centrum gelijk maar gevraagd naar een camping met Wifi voor de volgende dag en een mogelijkheid om de campers te wassen. In principe hoefde dat niet, maar met alle onverharde en gravelroads die we hadden gereden, zagen ze er niet meer uit en zou dat wel eens met extra kosten kunnen worden beloond. De autowasplaats had plaatsen met een doorrijhoogte van 11´6´´ (3,5 mtr.), terwijl onze instructie een minimumhoogte van 12´ aangaf. De eigenaar van de wasplaats zette daarom zijn ladder bij de ingang en vergewiste zich er persoonlijk van dat de campers naar binnen konden.

De dag werd weer afgesloten met een hapje en een drankje bij het vuur van de zelf gesprokkelde houtjes.

Donderdag 24 september

De campground die we uit de gidsjes van het visitor centrum hadden gevonden lag hemelsbreed op een vrij korte afstand van de Chilliwack River. We kozen echter voor een toeristische route die volgens TomTom 42 km zou zijn. De eerste 20 kilometer was echter weer onverhard met stijgingen en dalingen van wel 15%. Her en der grote gaten in de weg en we hielden ons hart vast dat we niet zo´n grote houttruck op ons pad tegen zouden komen, want die rijden niet terug. Pas toen we een schoolbus in dezelfde richting als ons ontwaarden kregen we het gevoel dat de weg weer in de bewoonde wereld zou uitkomen.

Terug op de verharde wegen zag Anita ineens iets zwarts in een weiland. Ingezoomd op haar fototoestel bleek dat niet om een grote zwarte hond te gaan maar om een zwarte beer. Helaas hebben we het kodakmoment gemist dat de beer even rechtop ging staan, omdat hij het gevoel kreeg gezien te zijn.

Onze laatste campground blijkt vlak aan de snelweg te liggen, maar is met heggen zo ingedeeld, dat de geluidsoverlast meevalt. Vlak achter de campground in een stukje regenwoud zijn de Bridle Falls te vinden, een waterval van zo´n zestig meter hoog. Ook vlakbij is een restaurant te vinden, waar we vanavond uit eten gaan. Terwijl ik deze laatste blog schrijf is Anita druk in de weer om de koffers te pakken. Morgenvroeg om 11:00 uur moeten we in Delta zijn, 114 km hier vandaan, om de campers in te leveren en vandaar een taxi te nemen naar het vliegveld. We vliegen om half vijf in de middag en komen pas zaterdag aan in Nederland (tijdsverschil van 9 uur).

Amerika is voor ons een geslaagde vakantie gebleken.