De weg naar Yosemite

Door - 29-07-2016 08:03

Deze dag zijn we lekker vroeg opgestaan, want we hebben een lange dag voor de boeg. Maar eerst zijn we nog even naar het strand gelopen. Bij Morro Bay is een gigantische rots die in de zee bij het strand staat. Dat is wel een gaaf gezicht! Door de mist die opkwam gisterenavond konden we hem niet goed fotograferen, maar gelukkig was dat nu weg getrokken en hebben we nog een paar mooie foto’s kunnen maken.
Nadat we terug waren gelopen en uitgecheckt zijn we eerst even op pad gegaan naar een supermarkt omdat we naar Yosemite gaan en we daar waarschijnlijk zelf voor ons eten moeten zorgen.
Eenmaal in de supermarkt kwamen we gelukkig een goedkope bbq tegen en die hebben we dan ook maar gelijk meegenomen. Want ons wel opvalt is dat de spullen in de supermarkt hier best prijzig zijn! Maar de hoeveelheid aan keuzes voor dingen maakt wel een hoop goed. In de supermarkt worden je boodschappen altijd voor je ingepakt, iets wat wij niet kennen in Nederland. Bij ons hielp een man met het syndroom van Down ons. Zo mooi om te zien dat ze gewone werkplekken hebben hier. Zou bij ons ook zo moeten zijn!

Nu begon onze lange rit (bijna 5 uur) naar Yosemite. Onderweg weer hele mooie landschappen gezien. Eenmaal dicht in de buurt van Yosemite zag je het steeds meer veranderen in bergachtig gebied. Dit is best eng rijden zeg! Je oren zitten om de haverklap dicht door de hoogte verschillen. Scherpe bochten en stijle wegen dat vergt best veel concentratie en we zaten allebei er gespannen bij (en ik reed niet eens!) (sorry mam, dit is niet iets wat je fijn vind om te lezen ;) ) Van het begin van het park tot aan onze campground was het nog 1 ½ uur rijden.  Op een gegeven ogenblik kwamen we bij een tunnel en daar net na had je een parkeergelegenheid met een uitkijkpunt die tunnel view heet. Daar zijn we even gestopt. Pffff warm. Het was wel 40 graden buiten en dan te bedenken dat we maar rond de 20 graden bij de kust hadden.  Het uitzicht van dat punt was in een woord: Spectaculair! Zo’n prachtig gezicht de vallei en de granieten bergen ernaast. Daarna moesten we nog maar 20 min rijden voordat we op onze campground aankwamen. Onze campground is ook geweldig! Midden in het bos. Ik snap dat dit zo’n populaire site is en dat je echt snel op tijd moet reserveren. Wat opvalt is dat veel Amerikanen uit de buurt hierheen komen met hun hele familie.

Gelukkig koel t het ’s nachts wel goed af naar een graad of 18, dus slapen gaat goed. De volgende morgen zijn we op ons gemak opgestaan en naar de ranger gelopen om in te checken. De volgende overnachting moesten we op een andere site net aan de andere kant van de loop staan. De ranger zei dat als deze nu al leeg was dat we daar al mochten gaan staan. Dat was gelukkig het geval, want anders hadden we om 11 uur van de campground gemoeten om dan om 12 uur weer terug te mogen.

Die ochtend zijn we ook onze eerste wandeling gaan doen. Mirror lake trail. Een wandeling van ongeveer 2 uur. Vanaf de campground konden we zo naar het begin van de trail lopen.  Geweldig om in zo’n oerbos te lopen. Zo mooi met al die grote bomen en hele grote rotsblokken overal! Naast ons was een kreekje, dus we hoorden steeds het water kabbelen. Op een gegeven ogenblik kwamen we langs een rotspartij waar het heerlijk koel was. Een soort van natuurlijke airconditioning. Doordat de rotsen koel waren en de wind die daardoor heen werd geblazen werd afgekoeld, kregen wij een koele bries te voelen.  Daar hebben we even staan uitpuffen, want de temperatuur was inmiddels al flink gestegen. Op een gegeven moment kwamen we bij een stukje van de kreek waar het wat breder was en mensen aan het zwemmen waren. Daar hebben we ook even gestopt en zijn John en Chinouk even het water ingelopen.  Een stuk verder kwamen we dan bij Mirror lake. Anders dan de naam doet vermoeden is het helemaal geen lake. Maar een open stuk met grasland en de kreek die ook daardoorheen stroomde. Maar de uitzicht die je daarvandaan had op de bergen was fantastisch. We hebben niet de hele trail afgelopen want het werd echt te warm om te wandelen, dus zijn we dezelfde weg terug gelopen. Eigenlijk wilden we  nog een andere trail lopen, maar we besloten om te gaan relaxen bij de camper. Dat was maar goed ook, want ik kreeg helaas flinke hoofdpijn. John en Chinouk zijn toen bij de kreek bij onze campground gaan afkoelen, terwijl ik rustig wat heb gelezen voor de camper en later nog even op bed heb gelegen. Nadat we hadden gegeten (bbq) wilden we dan nog die trail naar de lower falls gaan doen. Maar we raakten aan de praat met onze buren (Amerikanen, erg vriendelijk). Dus voordat we in de shuttle bus zaten werd het al schemerig. We besloten toen maar alleen even naar de winkel te gaan en dan weer terug naar de camper.

Het is nu bijna 23 uur hier (bij jullie begint de nieuwe dag net bijna 8 uur) en we gaan lekker slapen. Morgen zijn we van plan vroeg op te staan om vroeg te gaan wandelen, voordat het te warm word. We hopen een wandeling te maken naar de Sequoia bomen. Die zijn ergens tussen de 2000 en 3000 jaar oud en mega groot. Helaas is het stuk waar de meeste staan in Yosemite voor 2 jaar geloten (nu nog voor 1 jaar) en moeten we naar een alternatief stuk gaan waar er maar een stuk of 24 staan. De wandeling staat omschreven als best pittig qua klimmen enzo. We zullen zien!

In de  middag als het dan warm is gaan we naar onze volgende camping, die net buiten het park ligt. Daar hebben we weer full hookup.

Tot later dan maar weer. Ik hoop dat jullie een beetje mee kunnen genieten van onze verhalen en ik hoop morgen weer meer foto’s te kunnen plaatsen.