week 3

Door - 22-06-2016 03:13

15 juni:

Vanmorgen voor het eerst in de zon buiten ontbeten, met een strakke blauwe lucht. De korte broek nog maar niet aangetrokken, even

afwachten of het mooie weer zal aanhouden.

Onderweg naar Kamloops boodschappen gedaan bij Save on Food, waarvan we natuurlijk een zegelboekje hebben en daarmee artikelen en geld sparen. Onze kruidenier Kok let op de kleintjes en de aanbiedingen, want het heeft tot nu toe al 80 dollar opgeleverd in 1 week.

Onderweg een mooie route gereden en gestopt bij een filmlokatie.

Er werden nog figuranten gezocht voor een western film , dus wij (Harry en Kok) onze meisjes in de aanbieding gegooid. De film ging over een Ghosttown welke in 1890 een kroeg, bank en een huis van plezier in z'n midden had. Toen wij vernamen, dat onze meisjes in het huis van plezier zouden spelen hebben wij ondanks de goede verdiensten ingegrepen en deze rollen niet geaccepteerd.

Snel weggereden en in The Tree Valley Gab weer een Ghosttown uit 1885 bezocht wat als museum diende. Hier kregen wij wederom een goede indruk over het leven in de oudheid. Ook een aantal antieke auto's en treinstellen bekeken uit vroegere tijden.

Aan het eind van de middag aangekomen op de camping Canada West RV park in Revelstoke.

Hier is Yvonne welke weer helemaal hersteld was van haar ziekte , direkt begonnen aan haar beroemde courgetteschotel. Hij krijg bij het verorberen een 9.7, zo heerlijk was de schotel.

Na het heerlijke diner hebben we een spelletje Skip-bo gedaan en zowaar heeft Tineke weer gewonnen.

16 juni:

Vroeg opgestaan, want het wordt een mooie rit door de vallei naar Golden. Het is gelukkig mooi weer en in de middag de korte broek aangetrokken.

Om 15.00 uur kwamen we aan in Radium Hotspring en reden op de camping The Canyon RV Resort , waar we een mooi plek kregen.

Deze plaats is beroemd om de warmwaterbron welke in 1890 door indianen werd ontdekt. Hier moesten we natuurlijk een duik nemen en een snelle tijd maken, want het water is 38 graden.

Na zo'n anderhalf uur zijn we moe en voldaan weer naar de camping gegaan voor het diner.

Vandaag stond er bloemkool, gebakken aardappels en een carbonade op het menu, nadat iedereen het bordje leeg had kwam er ook nog een toetje na.

De rest van de avond aan het verslag gewerkt, uitgebuikt van het heerlijke eten, koffie zonder lekkers genuttigd en voorbereidingen getroffen voor de volgende rit door een Nat.Park naar Banff.

17 juni

Heerlijk geslapen na zo'n hotspringbad, alles is weer nieuw en blinkt weer.

Mochten vanmorgen uitslapen omdat de rit voor vandaag maar 145 km. is.

Yvonne was de eerste welke haar bedje uitging, maar deed verdacht stil en na een bezoek aan het toilet kroop ze geruisloos weer in haar mandje terwijl het al 09.00 uur was. Kok dacht wat zij kan, kan ik ook, dus muisstil blijven liggen.

Na het ontbijt welke grotendeels door Harry was verzorgd reden we zonder te wachten bij de ingang (i.v.m. onze Nat.Parkenpas) door het eerste Nat. Kootenay Park naar Banff.

​

Hierdoor hadden wij in een klap de kosten er al uit betr. de Parkenpas.

Mooie rit door gebergte en dalen terwijl we regelmatig stopten voor geweldige uitzichten.

Even voor de plaats Banff weer gestopt omdat Harry en Yvonne daar 3 jaar geleden op een boogbrug een visarend op haar nest hebben zien zitten met jongen. Ja hoor, het nest was er nog en de visarend zat er weer te broeden.

Nadat we onze camper weer de sporen hadden gegeven kwamen we aan in Banff op de camping en hadden een mooie plaats met een geweldig uitzicht op de bergen.

Gewandeld in de middag door de winkelstraat, het Buffalo museum bezocht en de meisje weer getrakteerd op een uitje, nl. bij Tony's Roma's spareribs gegeten.

Na de koffie zijn we zowaar een competitie Skip-Bo gestart en afgesproken dat in Vancouver de verliezer op een (grote) ijscoupe moet trakteren. Deze avond was Kok de winnaar en Tineke de verliezer. Nadat we moe waren van de Skip-Bo strijd, vielen we als een blok in slaap.

18 juni:

Een rustdag in Banff verliep toch anders dan gepland, we stonden bijtijds op (09.00 uur) en dachten vandaag de grote spectaculaire kabelbaan (Sulphur Mountain) te nemen welke ons zou brengen op zo'n 2230 mtr. hoogte. Helaas vanwege het slechte weer besloten we dit niet te doen omdat de bewolking laag hing en er geen uitzicht was.

Met de GRATIS bus naar downtown gegaan om te winkelen in Banff (wat geen straf was voor onze meisjes)

en naar een museum gegaan over de dieren welke in de Rocky Mountains leven tezamen met de indiaanse bevolking uit die tijd. Ook een tentoonstelling bezocht met oldtimers welke wegens de regen ingekort werd.

Op de camping gekomen, van de gelegenheid gebruik gemaakt om met z'n allen naar een wasserij gegaan omdat er een tekort dreigte te onstaan van diverse kledij.

S'avonds weer gewerkt aan de competitiestand  voor de ijscoupetractatie en ditmaal werd door Yvonne gewonnen.

19 juni:

Het heeft de hele nacht geregend en daardoor is er behoorlijk sneeuw gevallen in de bergen waar wij op uit kijken.

Vertrokken richting Jasper en onderweg een mooie wandeling van ca 4 km. gemaakt welke plaatsvond in de Johnson Canyon onvoorstelbaar mooi en tijdens de wandeling zagen we een vosje met z'n prooi in de bek.

Na de lunch zijn we naar het beroemde Lake Louise gereden waar we heerlijk aan het meer hebben gezeten en leuke foto's hebben gemaakt. Bussen vol met japanners en chinezen hadden dezelfde gedachte om naar het meer te gaan, dus waren we niet alleen.

Er werd besloten om verder te gaan en vlak voor de eindbestemming "De Athabasca Glacier"  op een natuurcamping te gaan staan zonder stroom enz. omdat we nu toch wel eens beren wilden zien, en ja hoor vlak voor de natuurcamping stak er een zwarte beer over, helaas konden we niet stoppen om een foto te maken vanwege het drukke verkeer.

Op de natuurcamping aangekomen, geld in een eveloppe gedaan in een soort brievenbus en een mooi plekje gezocht aan het water waar al twee mensen waren met een personenauto. Gevraagd of deze de nacht zouden doorbrengen op die plaats en het bleek dat men van plan was om weg te gaan, dus konden wij er al vast gaan staan. We kregen een likeurtje van deze mensen, welke uit Hongarije kwamen en woonden in Canada, zeer vriendelijk, maar Kok deed vrijwillig afstand van het likeurtje. Ook het kampvuur was al aangemaakt, dus Harry kon er wat houtblokken bij gooien en maar wachten op de eventuele beren.

20 juni:

Vannacht geen beer of vos gehoord laatstaan gezien, alles was rustig en lekker geslapen ( het was 2 gr.C vannacht). Wel de autosleutels paraat gehouden om bij een eventuele aanval van een beer het alarm af te laten gaan, dit had Kok geleerd in militaire dienst in Cambodja.

Kok ging vanmorgen naar het toilet ergens op de camping om een grote neer te leggen gewapend met de fotocamera, want je weet maar nooit, stel je voor dat er een beer stond bij het huisje  ( met een gat in de grond).

Het was prachtig mooi weer, geen wolkje aan de lucht en vroeg op pad over de Icefield Parkway naar de Athabasca Glacier en de Glacier Skywalk. Daar aangekomen zijn Tineke en Kok eerst met een speciaal ijsgletschervoertuig naar de gletscher gegaan.

Het was adembenemend zo mooi. Het ijs is 1 km. breed,ca. 4 km. lang en zo dik alsdat de eiffeltoren hoog is, terwijl het weer perfect was om mooie foto's te kunnen maken.

Harry en Yvonne gingen niet mee omdat zij dit al hadden meegemaakt.

Op de terugweg (met een tourbus) werden we afgezet bij de Skywalk waar Yvonne en Harry op ons stonden te wachten. Ook de Skywalk was fantastisch een glazen pad welke op een hoogte van 277 mtr. boven het ravein was, de temperatuur had een verschil met de gletscher van zo'n 10 gr., dus met de lange broek en jassen werd het al gauw te warm.

Terug naar de camper en enkele dollars armer vervolgden we onze weg naar Jasper terwijl Kok de lange broek verwisselde voor uiteraard een korte. Na een anderhalfuur korte broekenweer brak er een fikse onweersbui uit in Jasper, terwijl we de dagelijkse boodschappen aan het doen waren. Eindelijk een restaurant met Wifi gevonden om te dineren en ons internet te checken omdat we dagenlang geen berichten konden ontvangen.

Op de camping aangekomen, hebben de mannen eerst de tanken (vuil water en wc water) geleegd omdat we de volgende morgen via binnenwegen verder gingen en nog niet weten waar we gaan overnachten. Zo ook wilden de handige boys de schoonwatertank weer vullen zodat we enige dagen voorruit konden, maar helaas vulden ze de schoonwatertank met NON POTABLE  i.p.v. met POTABLE, dus moest e.e.a. hersteld worden.

Aan het eind van de avond was de stand met Skip-Bo 4e pl. Yvonne - 3e pl. Harry - 2e pl. Tineke en Kok (zo als het hoort natuurlijk) op de 1e plaats met 1 punt verschil.

21 juni:

Ook in Jasper wilden we eigenlijk de gondel nemen, omdat het in Banff niet lukte, maar het dreigde te gaan regenen, dus ging dit weer niet door vanwege de laaghangende bewolking.

Na ampele overweging besloten we verder te reizen, terwijl er voor twee nachten geboekt was op deze camping kregen we toch een nacht terugbetaald.

Even buiten Jasper hebben we de Maligne Canyon bezocht met een geweldige wandeling langs een enorme waterval, buitenadem kwamen we aan bij de camper en gingen weer op pad.

Eerst nog even de tank gevuld in Jasper omdat het in Alberta goedkoper is en wij over een uur in British Columbia komen. Ook de klok wordt weer een uur teruggezet, dus hebben we weer een lange dag.

Door de aanhoudende regen konden we onderweg niet veel van het moois zien van het Mt. Robson Park zien en kwamen we lekker vroeg aan op de camping in het plaatsje Blue River.

Hier hadden we internet  en kon Kok eindelijk het verslag maken terwijl Harry en Yvonne naar het dorp liepen om versnaperingen te halen. Zojuist werden Tineke en Kok verrast door hun op een lekker ijsje.

Vannavond lekker gegeten, pannenkoeken met appel en spek uit Kok z'n pannenkoekkraam.

Koffie gedronken om het houdvuur van Harry, hij heeft niet voor niets een hakbijl gekocht, dus stoken maar en straks weer een spelletje Skip-Bo..