Banff/Lake Louise

Door Ed en Jolanda Bakker - 30-05-2016 14:32

Heerlijk geslapen in de camper. Alweer geen klagen over het bed. Het matras ligt goddelijk. Het is dat we er wat vroeger uit moeten om de auto op te halen maar anders waren we nog even blijven liggen. Het weer werkt ook niet erg mee. Het heeft de hele nacht behoorlijk geregend. Af en toe komt er nog eens een bui voorbij. We besluiten toch naar het dorp te lopen omdat het droog is, maar het laatste stuk toch nog even de bus genomen. Op de terugweg naar de campground lagen er vlakbij onze camper een groep Elks (wapiti herten). De stront voor onze camper had hun aanwezigheid al verraden laugh. Gelijk een hele file omdat iedereen natuurlijk foto moest nemen.
Na deze ontmoeting onze spullen gepakt en met de auto naar Lake Louise gereden via de Bow Valley Parkway, Hwy 1A. Het begon redelijk droog, maar hoe meer we richting Lake Louise gingen hoe slechter het weer werd. Ook het wildlife liet zich niet meer zien. Onze eerste stop was Lake Louise Gondola. Johnson Canyon hebben we overgeslagen omdat het met bakken naar beneden kwam en de trail behoorlijk wat tijd in beslag neemt. Dit zagen wij niet zo zitten. Ook bij de gondola werd het niet droger. De vraag “gaan we naar boven of niet” was dan ook van toepassing. Eenmaal in het restaurant, waar je een goed uitzicht hebt op het ski-resort, besloten wij toch maar naar boven te gaan om nog even in de sneeuw te staan. Gaande weg naar boven ging de regen over in sneeuw en viel de temperatuur ook behoorlijk naar beneden. Wie had dit kunnen bedenken! Na 10 min. in de gondola lopen we in de sneeuw te blauwbekken. We hebben het dan ook niet erg lang uitgehouden daar. Even een paar foto’s en weer snel naar beneden naar de koffie!!! Jammer genoeg geen grizzly beren kunnen spotten vanuit de gondola. Toch nog even een paar foto’s van een opgezet exemplaar genomen zodat wij deze beesten toch echt wel serieus moeten nemen.

Na die koude uitstapje zijn we naar Lake Moraine gereden. We stelden ons er helemaal op in ook hier in de sneeuw te komen. Halverwege de weg naar het meer kwam het weer met  bakken naar beneden maar vlak voor het meer werd het droger en mistiger. Bij het meer aangekomen was het droog en de zon kwam een beetje door. Wie had dit kunnen bedenken. Natuurlijk nog even naar het hoogste en mooiste puntje van het meer gelopen. Het is even klimmen maar dan heb je ook wat. Terwijl ik even niet oplette tussen een rustpauze werd ik er, door een landgenoot , op geattendeerd dat er een chipmunk op mijn tas naast me zat. Natuurlijk heb ik dit brutaaltje toch nog op de foto gekregen. Ze zijn te schattig!! Verder geen wild hier kunnen ontdekken, terwijl de borden bijna naar je schreeuwen dat je in “bear country” bent. Vanaf Lake Moraine naar Lake Louise gereden. Omdat ik het Fairmont Hotel nu eens van de andere kant wilde nemen, heb ik de trail langs het meer gelopen. Ed zag de bui al hangen en is met zijn GoPro de andere “korte” kant opgegaan. Als je denkt deze trail in alle rust te lopen kun je dat wel vergeten. Met jou vele anderen. Hier loop je echt niet alleen en dus weer geen wild kunnen spotten. Wel nog wat mooie foto’s kunnen schieten. Onderweg werd ik weer door een Nederlandse aangesproken. Hoe komt het toch dat ze mij er nu net uitpikken om Nederlands tegen mij te praten. Zie ik er dan zo herkenbaar uit? Ik heb mijn mond nog niet eens opengedaan. Bij navraag blijkt dat ik “KLM” niet helemaal van mijn regenjas heb afgekregen, whahaha. Daar heb ik totaal niet meer aan gedacht. Ik heb het geprobeerd maar het is me niet helemaal gelukt. Ach, wat maakt t uit. Ik blijf tenminste droog. Pas bij het laatste stuk van de wandeling begon het weer wat te spetteren.

Lake Louise
Hierna nog even de loop van Lake Minnewanka gereden, langs Two Jack Lake. Hier werden wij getrakteerd op een kudde bighorn sheeps. Foto!! Die kan ik nu ook van mijn lijstje afstrepen. Ik moest overigens nog wel even hollen om bij de auto te komen. Terwijl ik terug liep kwamen ze opeens mijn kant op stormen! Daar werd ik niet echt blij van. Het weer begon weer op te knappen, dus toch nog even door naar de Bow Falls. Een kleine brede waterval, maar dit keer met heel veel water. Mooi om te zien. Vandaag weer genoeg gezien en beleefd. Morgen vertrekken wij uit Banff en rijden wij via het Yoho N.P. naar Golden. Het schijnt wat warmer te geen worden. Afwachten!