19 mei, Apache Trail naar Apache Junction

Door Lesley Spierenburg - 20-05-2016 05:10

We herinneren het ons nog goed, 11 jaar geleden waren we hier met een camper dat een formaat groter was dan degene die we nu hebben. We waren hier met mensen die het leuk vonden om de Apache Trail te nemen vanaf Tortilla Flat richting de Rooseveltdam. Helaas konden we toen, door een overstroming van de weg bij Tortilla Flat niet verder.

Vandaag besloten wij deze route toch nog te rijden, alleen dan vanaf de andere kant (stel je voor dat hij weer aan het eind overstroomd is) en dit hebben wij geweten!

Het begon erg mooi, we waren vroeg op pad en rond een uur of 10 waren we bij de Rooseveltdam. Hier hadden wij gisteren al in de buurt geluncht dus de route was ons bekend. De dam is een mooi aangezicht, aan de ene kant heb je een groot meer en aan de andere kant een hoop bergen en daartussen een rustig riviertje. De weg was goed te rijden, wel een hoop bochten, maar die hebben we al vaker gehad op deze vakantie. Toen we het bordje "Pavements ends 1 mile" zagen, wisten wij niet dat dat inhield dat er geen asfaltweg meer zou liggen. Ach misschien is het een paar mile en daarna wel weer, we zien wel, het was immers nog goed te berijden. Een bordje met Tortilla Flat 24 mile zagen we aan ons voorbij komen en we dachten, nou dat moet toch wel lukken. Wij kunnen heus wel wat bergweggetjes afrijden.

Het asfalt was gestopt en wij kwamen borden tegen dat de weg kronkelig was en dat er wegwerkzaamheden waren. Joepie! Zo breed was de weg al immers niet. Maar verderop bleken de werkzaamheden best mee te vallen en kwamen we 1 vrachtwagen en een trekker tegen. Toen de werkzaamheden ophielden merkten we goed waarom die er waren, jeetje zo erg heeft de wagen nog niet gehobbeld! Als je het moet vergelijken zou ik eigenlijk niet kunnen uitleggen hoe erg het hobbelde, maar een trilplaat is er niks bij. We reden op sommige stukken tussen de 5 en 10 mile per uur dus ja, die 24 mile die we even wilden rijden gingen wel wat langer duren dan we dachten. Het bordje "One lane bridge ahead" kwam ons tegemoet, slik. Ik (Denise) zat hem flink te knijpen op de bijrijdersstoel, de afgrond zag ik in mijn ooghoeken en ik moest maar op Les zijn stuurkunsten vertrouwen. Ook zat er nog een jochie achterin die op deze weg de slaap niet kon vatten. Dus af en toe moest er een knuffel of flesje water aangereikt worden. Toen we het bordje "Max 10 ton" naderden mocht ik ook even in het boekje van de camper kijken hoe zwaar we waren. 11.5 ton. Oeps. En nu? We reden immers al meer dan een uur op deze weg en ik voelde er weinig voor om deze weg weer terug te moeten. Les was het daarmee eens en we besloten door te rijden. De angst die ik al in mij had werd vergroot. We kwamen smallere bruggetjes tegen, one lane roads en als dan ook nog even je man aan je vraagt of het gaat dan kan hij maar beter even zijn mond houden :') Ik was de mijlen aan het aftellen, tot we eindelijk in Tortilla Flat aankwamen. En de weg was niet overstroomd!

Dat had er nog bij moeten komen, dat we het hele stuk weer terug zouden moeten rijden. Nee, nee, we waren 3 uur verder, het was tijd voor een stop! In Tortilla Flat heb je een oud dorpje met een Gift Shop, een museum van 2 bij 2, een snoepwinkel en een cafe. Met t-shirts voor Liam en wat informatie vanuit het museum rijker zijn we doorgereden. In eerste instantie wilden we misschien in Tortilla Flat staan, waar we 11 jaar geleden ook stonden. Alleen was die campground dicht. De volgende campground was een nieuwe, aan hetzelfde meer en zag er levendig uit. De plekken waren alleen erg dicht op elkaar dus besloten we door te rijden zodat we morgen minder hoeven te rijden. Uiteindelijk zijn we weer bij een KOA camping aangekomen, hebben we een heerlijke duik kunnen nemen in het zwembad, kunnen poolen, tafeltennissen en even van de warme zon kunnen genieten. Nu ik dit typ is het hier 8 uur in de avond en nog ongeveer 31 graden. Morgen gaan we naar Tucson en daar willen we weer 2 nachten verblijven voordat we onze reis terug naar LA gaan inzetten.

Vanuit Apache Junction een hele fijne dag gewenst! Jullie horen weer van ons!