Op naar de Rocky Mountains

Door Jan en Nel - 16-05-2016 18:02

We hebben op dit moment op de camping geen wifi, dus maar even naar de Starbucks om het daat te proberen. Dat gaat ook nie echt goed dus deze keer geen nieuwe foto's en alleen een verhaaltje. Foto's komen later.

Overigens bedankt voor jullie leuke en enthausiaste reacties via dit blog, per email of whatsapp.

13 mei 2016

Toen we vanochtend wakker werden had het gesneeuwd, niet veel maar rondom onze camper was de wereld wit. Na een rustig ontbijt ging de tocht richting Canada langs lange lege wegen en uitgestrekte akkers waar nog weinig groeide. Hier en daar stonden grote graansilo’s  waar het graan na de oogst kan worden opgeslagen. Volgens onze gesprekspartner van de vorige avond verzorgt dit gebied 80 % van de wereldgraanproductie. Nu was daar nog weinig van te zien.

Plotseling stonden we voor een grenspost. De Amerikaanse ambtenaar wuifde ons door en aan de Canadese kant was de ambtenaar blij dat er eindelijk een auto langs kwam. Er werd ons gevraagd of we iets aan te geven hadden, alcohol of tabak en of we huisdieren bij ons hadden en toen we daar passende antwoorden op hadden gegeven verdween hij met onze paspoorten naar binnen. Enkele minuten later kregen we ze terug met een nieuw stempel en werd ons een prettig verblijf in Canada toegewenst. Dat had ons niet meer dan 5 minuten gekost.

Verder richting het “Waterton Lake National Park”, dat grenst aan het Glacier Park in de VS. De hele wereld om ons heen is wit van de sneeuw en lijkt volkomen verlaten. De weg is prima berijdbaar en na een uurtje komen we aan in het park waar we eerst naar het bezoekerscentrum gaan. Daar wordt ons verteld welke delen van het park op dit moment het meest interessant zijn en waar een camping is. Na de lunch gaan we op pad en we spotten onze eerste dieren: kudde’s met “long horn sheep”, herten, onze eerste bruine beer en plotseling staan we ook nog oog in oog met een wolf. Gelukkig is de camera paraat en kunnen we het vastleggen. Dat belooft nog wat voor de komende dagen als we de andere parken gaan bezoeken.

Zaterdag 14 mei 2016

We vetrekken richting Calgary. De rit gaat via highway 22 door de Porcupine Hills, een route die door een vriendelijke Canadees op onze laatste camping is aangeraden. Rechts hebben we een onbelemmerd uitzicht over de inmiddels groene prairie en links zien we de indrukwekkende Rocky Mountains. In dit gebied liggen al sinds lange tijd grote ranches. Een van de beruchtste cowboys die hier vroeger het vee hoedde was Sundance Kid. We zijn van plan om een tussenstop te maken bij de “Bar U Ranch” waar een permanente tentoonstelling in historische gebouwen te bezichtigen is. Daar aangekomen blijkt de ranch pas vanaf 16 mei geopend te zijn. We zijn te vroeg in het seizoen.

Dan maar door naar Calgary waar we met de camper het centrum in rijden. We parkeren tussen de wolkenkrabbers en lopen de stad in op zoek naar Eau Claire Market wat één van de bezienswaardigheden moet zijn. Dat valt reuze tegen. Het blijkt een winkelcentrum te zijn met wat armoedige winkeltjes en een hal met eettentjes die voornamelijk fast food verkopen. Wat opvallend is in Calgary zijn alle loopbruggen tussen de wolkenkrabbers, de zo genaamde “plus 15 Skywalk”. Door deze loopbruggen ontstaat er een soort straat met een totale lengte van 16 km die kantoren en winkelcentra met elkaar verbindt.

De rit gaat verder naar het stadje Banff in het gelijknamige natuurpark. We komen steeds dichter bij de Rocky Mountains eb vooral het laatste deel van de tocht is prachtig. De Rockies rijzen als enorme massieve rotspunten uit het land omhoog en bezorgen je een nietig gevoel. Tegen de achtergrond van deze bergen lijken de auto’s die voor ons rijden wel Dinky Toys. Het ene uitzicht imponeert nog meer dan het andere.

Bij Banff vinden we een prachtige camping waar we op een ruime plaats een geweldig uitzicht hebben op de bergen. Helaas geen wifi maar dat hebben we er best voor over. Het is mooi zonnig weer en we kunnen tot half 9 buiten in het zonnetje zitten. Daarna koelt het snel af.

Zondag 15 mei 2016

Het is de afgelopen nacht behoorlijk koud geweest. Naar schatting zo’n 3 à 4 graden onder nul. We zijn blij met de verwarming in onze camper. Met de thermostaat behoorlijk lager ingesteld sloeg hij toch meerdere keren aan. Als we wakker worden schijnt de zon weer en het ijs dat op de camper zit verdwijnt snel.

Na het ontbijt gaan we eerst naar het bezoekerscentrum waar we informatie krijgen over een aantal bezienswaardigheden in Banff en Lake Louise, onze volgende pleisterplaats.

Daarna aan de koffie bij Starbucks en vervolgens naar de Banff Gondola, een kabelbaan die ons naar een hoge bergtop brengt en waar we via een houten wandelpad en trappen naar een nog hoger gelegen punt gaan. Het uitzicht rondom is magnifiek. We maken veel te veel foto’s, de mooiste zullen we later wel selecteren al zal het moeilijk zijn om foto’s te vinden die net zo indrukwekkend zijn als de werkelijkheid. Vergeleken met de bergen in Europa zijn de Rockies niet eens bijzonder hoog. Rondom ons zitten de toppen tussen de 2500 en 3000 meter maar wat het zo indrukwekkend maakt zijn de grote massieve granieten pieken met steile hellingen  die in het verleden door bewegingen in de aardkorst omhoog gedrukt zijn.

Een compleet andere beleving dan de Alpen of Pyreneeën.

Na de kabelbaan brengen we een bezoek aan Lake Minnewanka. Prachtig blauw water met opnieuw die mooie bergen op de achtergrond. Tot slot nog een waterval bekeken in de buurt van het gezellige plaatsje Banff waarna we besluiten deze keer maar eens niet zelf voor de maaltijd te zorgen. We vinden een plaatsje op een leuk terras in een warm zonnetje waar we een biertje drinken en heerlijk eten. De koffie drinken toch maar weer bij Starbucks want daar smaakt hij toch het beste.