De eerste dagen van Los Angeles tot San Diego

Door J.P. Vreeswijk - 24-04-2016 05:47

Al vroeg gaat de wekker en rijden we naar Schiphol. Behalve bij de bagage drop off gaan verder alle controles soepel en zitten we niet veel later aan de koffie. Eenmaal in het vliegtuig geïnstalleerd krijgen we te horen dat er vermoedelijk olie heeft gelekt. Dat vermoeden bleek om water te gaan en uiteindelijk kunnen we met 50 minuten vertraging het luchtruim in. Na 10,5 uur vliegen staan we rond half 1 plaatselijke tijd aan de grond in Los Angeles. De controles hier gaan ook redelijk soepel en bij de uitgang vinden we een pendelbus die ons naar autoverhuurbedrijf Alamo brengt. Na alle formaliteiten (en tot 3 keer toe, nee we willen geen upgrade want de bagage past heus wel) kiezen we uit de midsize selectie een mooie witte auto uit. Alle bagage past daar wel 3x in. We rijden naar ons eerste hotel, checken in en rijden in onze mooie witte auto naar de Santa Monica pier. Het is er druk, maar prachtig weer en we flaneren dan ook relaxed over de pier. We eten wat in een druk tentje en rijden terug naar ons hotel.

De volgende dag ontbijten we op ons gemak in het hotel en regelen een stadsplattegrond bij de conciërge. We rijden de hele Cienega boulevard af, leuke route. Op rechts verscheen opeens op het juiste koffiemoment een Starbucks waar we in doken voor een lekker bakkie koffie. Vervolgens door naar de Sunset boulevard om uiteindelijk bij een Public parking aan de Hollywood boulevard de auto weg te zetten. Eerst zijn we de Gover street ingelopen om een mooi zicht te krijgen op het Hollywood sign. Daarna terug naar de Hollywood boulevard. Deze zijn we een heel eind afgelopen. Op een bepaald moment zien we rechts een soort van mall met wat theaters en een mooi uitzicht ook weer op de heuvels van Griffith park en het Hollywood sign. Hier hebben we ook een lekker broodje gegeten. Ons her en der een weg banend tussen de zgn tekenfilmsterren kwamen we uit bij het Chinese theater met de walk of fame in vinger- en voetafdrukken. Dit bekeken hebbend zijn we de straat over gestoken en aan de andere kant terug gelopen naar de auto. Met de auto reden we naar het Griffith park. Bij het Griffith observatory was het lastig om een parkeerplek te vinden, maar met wat geduld kwam ook dat goed en hebben we het observatory en vooral het prachtige uitzicht op de stad uitgebreid bekeken. Op de terugweg naar het hotel kwamen we in veel files terecht en besloten we direct door te gaan naar Downtown Los Angeles. Hier weer een public parking gevonden en een rondje door deze wijk gelopen. Langs Pershing square en vlak daarbij het Milenium Biltmore hotel met een boel pracht, praal en historie. Na een drankje op een soort terras zijn we langs de Central library gelopen, die helaas al dicht was. Op weg naar het Walt Disney Music Hall kwamen we bij een leuke eettent waar we voor weinig geld lekker hebben gegeten. Na het Walt Disney Music Hall zijn we via de Hill street rustig terug geslenterd naar de auto en reden we terug naar ons hotel.

Na weer een heerlijk ontbijt rijden we zaterdag de stad uit op weg naar San Diego. Uiteindelijk (na wat omzwervingen om de juiste weg te vinden) zitten we op de 1 langs de kust. In Laguna beach nemen we een koffiebreak. Het is een leuke toeristische plaats met een mooi strand en mooie kust. In een leuk zaakje nemen we op een zonnig terras een kop koffie met een lekker gebakje erbij, het is tenslotte vakantie. We vervolgen onze weg richting Torrey pines reserve. Hier stoppen we ook even om op het strand naar de kust en de golven te kijken. Daarna rijden we door naar San Diego. Bij de Wendy’s nuttigen we een late lunch waarna we tegen 3 uur in het Hilton hotel arriveren. Helaas was er geen reservering op onze naam in dit hotel bekend. Op onze voucher was het adres van het Sheraton hotel gecombineerd met de naam van het Hilton hotel. Een telefoontje met de plaatselijke touroperator bevestigde deze verwarring en een paar minuutjes verder checkten we alsnog in het juiste hotel in. Prachtige kamer weer, dit keer op de 7e etage. Na ons te hebben geïnstalleerd zijn we naar de old town gereden waar we hebben rondgekeken en live muziek hebben geluisterd. Rond etenstijd hebben we een leuke Italiaan gevonden waar we goed hebben gegeten. Aan de overkant van de straat wandelen we terug naar de auto waarbij we nog een kijkje hebben genomen op een heel oude begraafplaats.