Thunder Bay - Kenora

Door - 05-05-2016 00:23

Vandaag woensdag 3 mei zijn we om 6.30 uur opgestaan. Het was een koude nacht, maar niet in de camper vanwege de verwarming die we opgezette tijden hebben aangezet. Na een warme douche (Wim) resp. lauwe douche ( José kon de temperatuur moeilijk regelen) en ons welbekende ontbijt van muesli met yoghurt zijn we welgemoed op weg gegaan. De lucht was zwaar bewolkt en af en toe viel er regen uit. Na een kilometer bezochten we de Kakabeka Falls, een spectaculaire serie watervallen die best een bezienswaardigheid zijn, maar natuurlijk lang niet vergelijkbaar zijn met de Niagara Falls. Niet in omvang en niet in diepte. Na de Falls reden we verder naar westen in de richting van Dryden. Het weer  knapte zienderogen op. De wolken verdwenen steeds meer en uiteindelijk bleef een strak blauwe hemel over. De gevoelstemperatuur was echter nog behoorlijk laag door de stevige, koude oostenwind. In het zonnetje en uit de wind was het heerlijk toeven. Rijdend naar Dryden maakten de bergachtige streken plaats voor een meer savanne-achtig gebied. Wat echter bleef zijn de naaldbossen en natuurlijk de ontelbare meren. Dankzij de zon ziet dat er overigens wel fantastisch uit. Onderweg lunchten we langs de kant van de weg. Na ca 360 km kwamen we in Dryden aan. Eerst maar een Wallmart bezocht voor enige huishoudelijke inkopen. Tevens voor het eerst goedkope benzine (0,75 cent per liter) kunnen kopen. De auto is een enorme slokop. Een volle tank bevat circa 150 liter (!), maar dat is slechts goed voor 700-800 km. Maar goed, dat was geen verrassing. Wel een (onaangename) verrassing was, dat de camping die we hadden uitgezocht, Crystal Lake Campingground,  nog gesloten was. Het campingterrein lag afgelegen aan een meertje, een fantastische lokatie. Even nog kwamen we in de verleiding om daar toch maar te overnachten, maar het bleef bij een opwelling. Dus maar doorgereden in de richting van Kenora, 80 km verderop. Onderweg geen camping aangetroffen die open was. Een politiewagen hield ons staande met de vraag of alles wel goed ging. Rijdend op een Canadian Highway met 66 km, zo had de brave veldwachter gemeten, vond hij toch geen goede optie. Nu mocht je daar niet harder dan 90 km, dus zo langzaam reed ik ook weer niet. Maar ze houden liever van hardrijders - 99% van de auto's en vrachtwagens passeert ons met een hogere snelheid dan de toegestane 90 km - dan van traag rijdend, zoekende Hollanders. Enfin, na enige uitleg was de politieman gerustgesteld niet met drugsdealers te maken te hebben en adviseerde ons de gemeentecamping van Kenora, Adnicinabe Campingground. Voor 20 dollar (15 euro) hadden we een prachtige plaats aan het meer en elektriciteit. Alleen het water was nog niet aangesloten, maar dat hebben we altijd bij ons. In de zon is het hier zeker 25 graden en heerlijk genieten. Vanavond eten we kip met broccoli en aardappelen, dus dat zit ook wel goed voor de inwendige mens. Vanavond weer lekker op tijd naar bed zodat we morgen uitgerust op weg kunnen gaan naar Winnipeg. Tot zover onze 4e dag in Canada, en alweer 2000 km op de teller. Hartelijke groet van ons beiden.

mge 05-05-2016 08:41 {{button-37995}}

wat geweldig om zo met jullie mee te reizen en we zagen jose genieten bij het bord "Aaron" en in de zon. Fijn ook als de zon er wat meer bij komt.
In Alberta zijn er grote bosbranden, dus blijf maar lekker ergens even hangen als de natuur (en het weer )mooi is.

heleen 05-05-2016 08:51 {{button-37997}}

Goedemorgen, hier Oud Beijerland in de ochtend om 8.45 uur .
Fijn te horen dat jullie zo genieten van de reis , ondanks kleine tegenvallers .wijs dat jullie de verleiding hebben weerstaan om toch een andere camping te zoeken .safty comes first I always say .
Ons kikkerlandje ondergaat momenteel heerlijke zomerse temperaturen die alleen maar stijgend zijn .komend weekend zijn de verwachtingen zo een 23 graden . Voor het eerst weg met blote benen 😃😎
Trudie boft dus enorm, want het is elke dag beter geworden sinds ze over is , dus met haar terugkeer op zondag heeft ze alleen maar mooi weer gehad .
Ook Hugo en gezin op Terschelling boffen enorm . Leuk .
Volgende week gaan Anto en ik ons eens verdiepen in ons reisje . Gaat nu ook in zicht komen .

Nou , een fijne dag verder en tot de volgende mail .

Liefs van ons allemaal

Joost 05-05-2016 09:01 {{button-37998}}

Goed te horen dat alles goed gaat! Nu in het nieuws: grote bosbranden in Alberta: Fort McMurray. Wees voorzichtig en geniet van het schitterende land!