Ponoka - Jasper

Door - 10-05-2016 17:16

Maandag 9 mei hebben wij Ponoka achter ons gelaten. Om 8.30 uur verlieten wij het trailerpark. Eerst weer getankt (160 liter) en afgerekend waarbij ik zowaar verrast werd met een tegoedbon van 6 dollar, in te wisselen bij de naburige supermarkt waar José toch nog inkopen moest doen. Na dit meevallertje sloegen we weg in naar Bentley en vervolgens Rocky Mountain House. Vandaar uit ging het naar Nordegg dat zo'n slordige 200 km van Ponoka ligt. Op zich stellen deze plaatsjes allemaal niet veel voor.
Dat we toch voor deze route (highway 11) hebben gekozen, is vanwege de aansluiting op de Icefields Parkway 93 die 232 km lang is en je langs uitzonderlijke gletsjers, ijsvelden, watervallen, meren en massieve bergketens voert. Het weer wisselt sterk: dan weer zonneschijn, dan weer regen en ...sneeuw. Her en der ligt de sneeuw tot aan de kant van de weg. Afgezien van de niet aflatende sterke frisse wind is het niet erg koud.
Om de gekozen route door het zgn. Banff National Park en Jasper National Park te kunnen maken, moeten we wel eerst liefst 98 dollar (65 euro) dokken, omdat we daar in totaal vijf dagen willen doorbrengen. Niet goedkoop dus, maar je krijgt er dan ook wel voor terug. Onderweg zagen we diverse reebokken en berggeiten. Beren hebben we nog niet gezien, ook niet op de weg.
Halverwege de route Banff - Jasper rijden we de Icefields Highway op. Jasper is ons einddoel voor deze dag. Daar zullen we twee nachten blijven en dan de weg volledig in omgekeerde richting rijden.
Op 100 km van Jasper passeren we het zgn Icefield Centre waar het een drukte van belang is. Veel campers hadden we al op de weg gezien, maar bij het Icefield Centre is het een drukte van belang. Ruim van tevoren staat dan ook al aangekondigd dat het terrein vol is. We besluiten sowieso om iets verder langs de weg te stoppen, en daar een blik te werpen op de Athabasca Glacier die 1 km lang is en de uitloper is van de vele malen groter Columbia Icefield dat 200 vierkante kilometers groot is en 360 meter dik is! Onvoorstelbaar gewoon. Er worden helicoptervluchten naar dit ijsplateau uitgevoerd, uiteraard tegen dikke betaling. Wij doen dit maar niet nu we net 98 dollar hebben moeten aftikken.
Tegen klokslag 4 uur en met inmiddels 4.200 km opende teller, arriveren we op Whistler Campingground, 4 km vanaf Jasper. Het is de enige camping die al open is. En dus maken we voor het eerst mee dat er al enige campers staan te wachten. Gelukkig duurt het niet lang of ook wij mogen naar binnen. Plaats 62b met een aansluiting voor elektriciteit is ons plekje voor de komende nachten. Ondanks dat de camping maar liefst 781 plaatsen (!) groot is, heb je geen last van de buren. Als plaatsen zijn ruim bemeten en ver van elkaar verwijderd, en ...midden in het nationale park waar o.m. beren vrij rondlopen. Dus worden we gewaarschuwd geen voedsel te laten slingeren op de camping of afvalzakken bij de camper te bewaren. De lucht daarvan trekt de beren aan. Hoewel de verleiding groot is, om zo toch beren te kunnen zien, houden we ons toch maar aan de regels van de campingground.
Nadeel van de wijds opgezette campingterrein is dat toiletten en zeker de douches heel ver van onze camper verwijderd liggen, maar dat nemen we maar op de koop toe. Vanavond eten we macaroni met een mengsel van gourgettes, paprika en champignons. To zover maar weer dit dagreport. Hartelijke groet aan iedereen.