Dag 13, 21 mei: Calgary - Banff National Park

Door Sabine Frijns - 22-05-2016 07:06

Calgary (bewolkt, 10 graden) - Banff National Park(half bewolk/zon, 18 graden), 175 km

Iedereen kent dat gevoel wel, dat hij zich ergens bij iets onbekends een voorstelling maakt en dat het totaal anders is. Nou, dat hadden wij vandaag in enorme mate. Wij dachten vantevoren dat het in Canada overal heel rustig zou zijn, zeker in de parken. En aangezien het in de Amerikaanse parken ook nog heel rustig was, meenden we dat dat hier zeker zou zijn. Helemaal niet dus, het was er gewoon best druk. Nou was het heerlijk weer vandaag, misschien wel de eerste warmere dag hier en het was weekend, dus volgens ons waren er ook véél mensen uit de omgeving in het park. En natuurlijk heel veel Japanners, zoals overal. Het was overigens niet ergerlijk druk, zo erg nu ook weer niet.

Na binnenkomst van het park, via de oostzijde, rijden we meteen naar het mooie Two Jack Lake en Lake Minnewanka. Twee meren die zo goed als in elkaar overlopen in een prachtige groene omgeving, met natuurlijk weer die inmiddels bekende Rocky Mountains (met besneeuwde toppen) op de achtergrond. Hier is het al wat drukker, met name door kano- en kajakvaarders, picknickers en veel mensen, zoals wij, die gewoon lekker op een bankje zitten te genieten. Het is er heerlijk, lekker in de zon, zo langs het water. Én vanalles te bekijken. Even later toch maar de camper opgezocht, op weg naar het plaatsje Banff. Rondom Banff zijn een aantal plekken waar we graag heen willen. Banff bleek dus gewoon een kleinere stad te zijn, met wel alle voorzieningen die bij een stad horen. En druk! Dit hadden we echt totaal niet verwacht. In de Amerikaanse parken ligt ook wel eens een plaatsje, maar dat betekent een winkel, een fastfoodrestaurant, een visitorcenter en een tankstation, en dat is het. Dit was wel iets anders en deed echt heel gezellig aan.

We besluiten er toch niet te stoppen, omdat we nog zoveel in het park willen zien. En eerlijk is eerlijk, met een camper in een echte plaats is lastig, met name het parkeren. We rijden naar Upper Hot Springs Pool, een warmwaterbron waar een zwembad omheen is gebouwd, waar werkelijk een hele kluit mensen in zwemkleding (en zo warm is het nou ook weer niet, haha) omheen zit. Grappig, maar verder niet bijster interessant. Weer een stukje verder, naar Cave and Basin National Historic Site, van waaruit we vantevoren een trail, de Marsh trail, hadden uitgezocht. Een heerlijke omgeving, in de bossen en soms langs het water, een uurtje heerlijk gelopen. Op naar het volgende punt: Johnston Canyon. Ook weer heerlijk gelopen (jaja, het gaat echt goed met me ;-)), langs een redelijk woest water, richting watervallen. Prachtig allemaal. Ohja, en ook hier weer veel mensen.

Inmiddels beginnen we ons redelijk zorgen te maken over een kampeerplaats. We hebben in dit park niks geboekt, ervan uitgaande dat het niet druk zou zijn, en weten ook dat nog niet veel campings open zijn. Na wat telefoontjes, die niet succesvol waren, rijden we op de gok naar Lake Louise Campground. Ook weer een camping zonder beheerder, gewoon gegevens invullen op een envelop, geld erin en klaar. Maar eens over het terrein rondrijden of nog iets vrij is, als een man naar ons toekomt; hij meent dat nog een plek vrij is. En jawel hoor, we hebben geluk! Briefje op de daarvoor bedoelde paal gehangen dat de plek bezet is, geld in de envelop en vervolgens in de brievenbus en dan gaan we Lake Louise bekijken. Dit is maar een paar minuutjes rijden van de camping. En daar kijken we onze ogen weer uit; echt, zo’n mooi meer met omgeving hebben we nog niet eerder gezien. Niet te geloven, echt. Moeilijk uitleggen waarom of hoezo, we vinden het direct allebei. En ook hier weer genoeg volk.
Na een uurtje dan maar naar de camping, maar wat was het weer een heerlijke dag!

Morgen zouden we eigenlijk naar Jasper National Park gaan, dat is nog een flink stuk naar het noorden en dan weer terug naar waar we nu zijn. We besluiten dit niet te doen, omdat we geen zin hebben om weer zo lang in de auto te zitten (alleen al 6 uur in totaal heen en terug, zonder uitstappen). We blijven nog wat in Banff, waar nog zoveel te zien is, en daarna richting het westen naar Yoho National Park, wat hier vlakbij grenst aan Banff en ook heel mooi moet zijn. Dit bespaart ons vele kilometers, en dan zijn we ook al een eindje op weg naar de richting waar we heen moeten. Heel jammer dat we Jasper moeten missen, maar toch beter zo.