Hop on Hop off

Door H. Govers - 29-06-2016 06:10

Goeiedag,

Maandag 27 juni,

De dag begon vroeg, om half 6 begon het klaarmaken voor de 11 uur durende vliegreis naar San Francisco. Half 7 precies zaten we in de hotelshuttle op weg naar Schiphol. Het inchecken van de koffers was een eitje, wel hadden veel mensen er moeite mee omdat koffers vaak niet geaccepteerd werden. Hierna gingen we ontbijten, hier hadden we namelijk nog geen tijd voor gehad. Toen we de douane letterlijk achter onze rug hadden begon het wachten op de vlucht. Het was toen 8.00 AM (lekker ingeburgerd), en we konden boarden om 9.15 AM. Eenmaal zittend in het vliegtuig, lekker met zijn 2 achterin waardoor we meer ruimte hadden, maakten we ons eerst druk om een stel met 2 vreselijk drukke kinders. Maar dit was niet nodig want de piloot had een leuke mededeling, dat we nog 20 minuten moesten wachten op een groep reizigers. Na deze 20 minuten konden we eindelijk vertrekken, mits je taxiën op de landingsbaan vertrekken noemt. Het was namelijk nog onduidelijk of er bagage van een persoon in het vliegtuig zat, terwijl de persoon zelf niet aanwezig was. Hierdoor konden we niet vertrekken. Toen dit probleem ook opgelost was konden we opstijgen. Dat gevoel wanneer je opstijgt zal je nooit aan kunnen wennen, denk ik. De vlucht verliep voorspoedig en kalm, hier en daar lichte turbulentie maar dat was zelfs nog minder dan wanneer je in een bus zit. Ook was er bijna geen bewolking waardoor we goed naar beneden konden kijken. Het eten was goed verzorgd en we kregen tussendoor zelfs ijs en chips! Het laatste uur van de vlucht begonnen veel mensen te staan, waardoor het allemaal wat onrustig werd, dit was wat minder. Voor het landen werd aangegeven dat we misschien met een vliegtuig tegelijk zouden landen, omdat er 2 landingsbanen vlak naast elkaar lagen. Uiteindelijk zagen we inderdaad naast ons een vliegtuig, maar het landde niet tegelijk met ons. De landing verliep rustig en geen harde knal op de grond. Al bijna gelijk meldde de piloot dat het 'chaos' was op het vliegveld en er daardoor geen plek was om te taxiën. Dit wachten op een baan duurde een half uur waarna ook nog naar de andere kant van de USA getaxied moest worden. Bij de douane moest nog lang gewacht worden en we ervoeren redelijk wat stress omdat we een formulier dat we, als we langs de douane willen, in moesten vullen vergeten waren in het vliegtuig. Uiteindelijk lagen er in een kast keiveel van die formuliertjes dus was er geen probleem meer. Ook de shuttle vinden ging redelijk soepel, buiten was het lekker warm maar veel wind. In het hotel fristen we ons wat op en gingen op pad naar Chinatown, dat om de hoek bleek te zitten. Ook wilden we nog kaartjes regelen voor de Hop on Hop off bus, hiervoor hadden we de halve stad rondgehopt maar nog geen kaartjes, dat zouden we de volgende dag wel regelen. In Chinatown aten we wat en hierna gingen we naar ons hotel waar we min of meer gelijk gingen slapen.

Dinsdag 28 juni,

Na maandagavond vroeg naar bed geweest te zijn, 8.00 PM, sliepen we goed door tot  ongeveer 5.30 AM, wat best knap is aangezien het in Nederland al 3 uur 's middags was. Van het vroeg wakker worden maakten we gebruik door op tijd te gaan ontbijten en om kwart voor 8 een taxi voor te hebben rijden. Deze vrolijke chauffeur bracht ons naar Fishermans Warf waar het toen nog vreselijk rustig was. Hier maakten we wat foto's en liepen wat rond. Hiervoor hadden we kaartjes gekocht voor de Hop on Hop off bus. Deze reed pas om 9.00 AM dus daar maakten we gebruik van om over de Warf te lopen. De bus rijdt langs de meeste hoogtepunten maar stopt niet op de plek zelf, vaak moet je er nog een block naartoe lopen, maar dit valt goed te doen. Als eerste besloten we uit te stappen bij The Goldengate Bridge. Misschien weet je het al maar, een Hop on Hop off bus is een dubbeldekbus die op de bovenste verdieping geen dak heeft. En misschien weet je ook al dat San Francisco aan zee ligt waardoor er vaak zeemist vanaf zee langs de Goldengate Bridge het land probeert in te trekken. Misschien weet je ook al dat toeristen graag boven op een Hop on Hop of bus willen zitten, ja Hansje en Margootje waren geen uitzondering. Dus toen de mist naderde en we richting de Goldengate reden bevroren we zowat. Niet normaal ijskoud was het, gure wind, mist noem maar op. Hierdoor konden we dus ook de Goldengate niet goed zien omdat er mist over hing. Het duurde eventjes voordat we weer op temperatuur waren, maar we kwamen weer redelijk op gang. Nu stapten we uit vlak bij Lombard Street, dit is een van de stijlste wegen in San Francisco met maar liefst 9 bochten. Voordat we dit konden zien moesten we een flinke klim maken, dit hielp weer bij het warm worden. Lombard Street was bezaaid met toeristen, auto's moesten toeteren om erlangs te kunnen. Toeteren is hier trouwens niet ongewoon, ze moesten hier eens een boete op toeteren zetten, dan zou Amerika zo van zijn staatsschuld afzijn, maargoed. Na Lombard Street daalden we weer af naar Fishermans Warf hier aten we Hansjes zijn lievelingskostje Chowder Bread Bowl. Dit is een rond brood dat is opengesneden en gevuld met een soort weekdiersoep. Heel lekker, en vullend! We gingen hier nog wat winkeltjes kijken, op zoek naar een San Francisco trui. Toen pakten we weer de Hop on Hop off richting Russian Hill, hier staan de 5 gezusters, 5 huizen in victoriaanse stijl. Helaas was het park hier afgesloten waardoor je veel moeite moest doen om foto's te maken zonder toeristen erop te zien. Na dit gezien te hebben liepen we naar de Hippiewijk van San Fran. Dit was een redelijk lange wandeling en kaartleestocht ineen. Maar we vonden het! Het is net of je terug stapt in de jaren 60, hippies overal. De kledij de haren gewoon alles aan ze is hippie. Zelfs een supermarkt midden in de wijk was helemaal organisch en afgesteld op die levensstijl ook werkten er allemaal hippie-achtige types. We zochten de busstop en dachten goed te staan, tot de bus eraan kwam en deze gewoon doorreed. Wat bleek was dat we te ver stonden en dus een stuk terug moesten lopen. Ook toen stonden we te ver en reed de bus bijna door maar papa stak zijn armen in de lucht en de bus stopte gelukkig. Weer gingen we op weg naar de Goldengate waarbij we hoopten dat het weer nu beter was. Dit was gelukkig het geval, de mist was grotendeels weggetrokken en de zon scheen volop ook was de wind gaan liggen, met andere worden perfect weer. We hingen hier even rond en pakten de volgende bus naar huis. In plaats van naar het begin van de bus terug te gaan had papa door dat we net zo goed bij Chinatown uit konden stappen aangezien dat om de hoek is. Dit deden we en kochten nog wat boodschappen voor de volgende dag en haalden pizza's af. Deze aten we op in het Hotel.

Het is nu inmiddels 8:55 PM en ik heb papa net wakker moeten maken omdat hij lekker lag te knorren, anders krijgt hij last van zijn keel. Nog even wat water drinken en dan morgen vroeg op voor een fietstocht en het kopen van een gave trui!