Grand canyon

Door H. Govers - 12-07-2016 17:02

Vanmorgen een redelijk ontbijtje op in Kayenta, cranberrysap, eieren, minimuffins en meer. We zitten telkens met een tijdsverschil van 1 uur, als we over de grens gaan bij Utah en Arizona. Hierdoor weten we de tijd soms niet meer goed. Op weg naar de Grand Canyon, rond 9 uur vertrokken dus prima op tijd. We hadden het idee om nog een wandeltocht in te plannen bij Upper Antelope Canyon. Hiervoor reden we terug naar Page. Hier rijden Native Americans met auto's waar achterop bankjes gemaakt zijn voor toeristen, ze rijden je dan de Canyon in, je mag daar niet met je eigen auto komen. Rond 11 uur waren we in Page, gelijk deden we onze wandelschoenen aan en wilden ons aan gaan melden voor een rondtocht. Helaas kon dit niet omdat alles al gereserveerd was. We zouden dan 2 uur moeten wachten, hier hadden we geen zin in omdat het rijden ook veel tijd nodig heeft. We besloten boodschappen te gaan doen en nog wat ijs in te gaan slaan, op weg naar de Wal-Mart kwamen we een bordje tegen met 'Horseshoebend' en een hele lading toeristen. We gingen maar even kijken. Overal stonden knipperende borden die waarschuwden voor extreme hitte en dat je minimaal 1 flesje water per persoon mee moest nemen. Stoer liepen we naar het startpunt van de wandeling, gelijk stond er aangegeven dat de wandeling 1,5 Mile zou duren, ongeveer 2,6 km. Snel liepen we terug naar de auto om betere voorbereidingen te treffen, wandelschoenen aan, - want je ging over los zand een flinke klim tegemoet, en ieder een flesje water. Eenmaal aangekomen bij de Horseshoebend was het zeker de moeite waard geweest - dat gezweet, en het geïrriteer aan Japanse, snauwende, toeristen. Stralend blauwgroen water en uiteraard de hoefijzervorm en de mooie rode stenen. We maakten veel foto's en spraken nog met een Belgisch gezin. Zij deden de rondreis precies andersom als wij die doen. Ze hadden voor een helikopterrondvlucht over de Grand Canyon maar liefst 300$ pp betaald! 1200$, voor een half uurtje, te gek voor woorden. Nadat we weer teruggeploeterd waren door het zand, gingen we boodschappen doen, hier middaggegeten bij de Subway en onze favoriete repen gekocht. Prepared voor de reis naar de Grand Canyon gingen we de weg op. Rond 2 uur half 3 reden we het National Park in, prachtige uitzichten en onwijs diepe ravijnen. Het was best wel warm maar er stond een lekker briesje. De zon zorgde voor mooie schaduwen op de rotsen. Het was inmiddels 5 uur en we moesten de helft van het park nog bekijken, helaas kon dit alleen per shuttlebus. Maar dan zou het weer heel laat worden voor we bij Flagstaff aan zouden komen. Ook is het gevaarlijk om hier 's nachts over de wegen te rijden ivm herten en ander groot overstekend wild. Gisteren reden we bijna over een konijntje. Dit wilden we dus niet hebben en vertrokken om half 6. Ook kwam ik er hier achter dat ik flinke verbrandde kuiten had, balen. De tocht naar Flagstaff ging voorspoedig en er gebeurden geen gekke dingen, wel soms vervelende bumperklevers, maar die rijden helaas overal ter wereld. Net avondeten op aan de overkant van ons chique Motel 6. Spareribs en Ham, frietjes en aardappelpuree. We zijn beiden moe en gaan zo lekker slapen. We kwamen vandaag tot onze grote schrik tot de ontdekking dat de vakantie er helaas bijna opzit.. Nog volop genieten van de laatste paar dagen en vooral van het stralende en hete weer!