De duif is dood en ……. Yellowstone!!!

Door Fritzel - 15-06-2016 05:06

Dag 12 en 13

Op maandagmorgen vertrokken uit Missoula, toch maar niet naar de SALE gegaan en gelijk richting Livingstone, I presume?

Ja, ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen maar die vreselijke afstanden, en die vreselijke wegen met heuvels en bochten, die camper die last heeft van zij- en tegenwind en daardoor over de weg dweilt, als een schoonmaakster met een mop. En toch is het GEWELDIG !!! Op de KOA camping in Livingstone, het portaal vóór Yellowstone, spraken wij andere Nederlanders, de eerste op deze vakantie trouwens. En die vertelden het is gewoon leuk om hier auto/camper te rijden, de omgeving is prachtig en er is zoveel te zien onderweg, het verveelt gewoon niet. Van een half uurtje over de A6 richting Lelystad val je binnen 5 minuten in slaap, maar hier is 250 mijl een plezierrit en je baalt bijna dat je op je bestemming bent hihi. Dus gisteren een mooie weg naar het oosten, en onderweg wel een stuk of twee buitjes gehad maar we zaten droog en ook veel zon en je wil maar blijven fotograferen. Wat dus ook gebeurt.

Komen we in Livingstone, even de supermarkt bezocht (de appelmoes was bijna op !!!!) en daar gelijk lekkere kip en gebakken aardappeltjes gekocht. De KOA camping was een plaatje, mooi gelegen aan de Yellowstone river en het park is maar 40 mijl verderop, om de hoek dus ongeveer. Wij zitten in de middag in het zonnetje te lezen en in mijn tablet zie ik iets zweven en ik kijk en het is een roofvogel. Een condor of zo. Dus ik kijk op en we zien er nog een paar, dus proberen te fotograferen en inzoomen enzo, 46x gelukt maar 53x mislukt. De vogels wilden landen in een boom maar ze maakten een hoop herrie en er klonk een soort klap en weg waren de vogels. Lopen we naar het pad roept een mevrouw, getver (op zijn Amerikaans gatfer denk ik) en ze ziet een dooie duif, wij kijken en die duif zijn hele hoofd was weg en zijn familie duif konden deze echt niet meer aan zijn uiterlijk identificeren, misschien via een snavelafdruk. Dus de Turkey Voltures waren het geweest. Een keer geen Marokkanen!! Dat vertelde een meneer op het kamp ons, en het zijn dus Roodkop gieren. Later liep er een konijntje over het grasveld en daar waren de roodkoppen weer met vier maar het konijntje werd door kinderen weg gejaagd en leeft nog J

Vanmorgen vroeg opgestaan, want we moesten naar Yellowstone NP. Even 60 km toeren via Gardiner en de Noord entrance genomen. Dan denk je wáár komen we in terecht. Eerst maar naar Mammoth Hot Springs, vlakbij de ingang en dat is een berg waar water onderdoor loopt en soms komt er hete lucht bij en gaat het koken en dan verdampt het en blijven er zout kristallen achter in vreemde modellen en zo. Mijn oude natuur- of scheikundeleraar zou trots zijn bij deze duidelijke uitleg, en als je het écht wil weten, Google maar even. Maar je loopt over plankieren en ziet overal stoom de lucht in gaan en het is een bijzonder schouwspel, de heetste bron is 140 C, best warm dus en je mag niet van het plankier en ook niet baden!! En het leek mij zo lekker 140C !!! Daar een uurtje rondgelopen en gefotografeerd en een fikse regenbui maakte dat wij richting camper wandelden. Zo handig, droge kleren en koffie zetten. Toen rijden richting Rooseveld Tower, géén idee wat daar was maar we gingen erheen. Onderweg bizons gezien, eindelijk maar wel moeten inzoomen, daarna ineens overal geparkeerde auto’s in de berm, veel mensen bij elkaar en twee Rangers. De reden was: een zwarte beer, vanuit de camper veilig kijken en fotograferen, TOP, de tweede beer. Alleen in de dierentuin heb ik er meer gezien!! Verderop stopten we op een parkeerplaats en daar bleek een rivier diep onder ons door een soort canyon te lopen, prachtig en ook weer overal rookpluimen wat duidt op: hete bronnen onder de grond, en hoe meer je er op let, hoe meer je het ziet. Ook zagen we daar nog een Elk en een Yellow Belied Marmot (zo heet die in de folder) en een korhoender (die Famous Grouse vogel)

Dan weer rijden, bergje op en bergje af en een pas op 2700 m gepasseerd en daar was het best fris en lagen er restanten van sneeuw. En dan maar weer afdalen. Het park is wel redelijk druk dus soms geen parkeerplek als je wil stoppen maar nog wel een waterval gezien en weet je gewoon niet wat het mooiste is wat je vandaag gezien hebt. Hier en daar mooie vergezichten en terwijl je de foto’s maakt vraag je jezelf meteen af, komt het over op de foto, dus mijn advies is eigenlijk, ga gewoon eens kijken hier, best leuk!! En we gaan hier nog niet weg, morgen weer een dag met geisers en watervallen en bubbelende modderpoelen.

Gegeten bij de Cowboy. Het is hier wel een echt cowboylandschap, in een souvenirs winkel kan je messen en scherpe ammunitie (kogels dus) kopen, heel bijzonder en de voertaal in die winkel was Pools, en bij de cowboy liep een Armeniër in de bediening en een Turkse meneer ruimde alles af J Typische cowbows. Morgen dag twee in Yellowstone en eens kijken at dat ons brengt.