Wo.8 juni Campbell River

Door Ria en Gerard de Jong - 09-06-2016 07:45

Vanmorgen op pad gegaan naar de Elk Falls (de waterval waar het park zijn naam aan ontleed of andersom kan ook) totdat we lopend over de Canyon View Trail voor een bordje komen te staan ’under construction’. Dat hadden ze ook wel aan het begin van het wandelpad kunnen zetten! Als omweg nemen we de Station View Trail maar we concluderen onderweg dat deze wandeling te lang duurt en we willen wel bijtijds zijn voor de Wildlife Tour. We gaan terug naar de camping en bereiden ons voor op de tour. Om 13.30 uur, mooi op tijd, zijn we aanwezig en krijgen een overlevingspak aangemeten.

‘Overlevingspak’ dat doet me gelijk denken aan Bart z’n trouwpak (Sabine, grapje hoor!). Met nog 4 andere mensen gaan we met de zodiac op pad met een gangetje van 50 á 60 km/uur naar de orca’s. De diverse bedrijven die tours organiseren geven aan elkaar door of en waar ze wildlife gezien hebben opdat iedereen daar van kan profiteren. In Kenia ging dat eigenlijk net zo. Een half uurtje later zien we 4 killer whales, prachtig om te zien zo in de vrije natuur. Je hebt hier orca’s die op doortocht zijn en orca’s de hier het hele jaar verblijven, deze 4 horen bij de laatste groep, aldus onze tourleider.

Na een half uur meegevaren te hebben met hen gaan we weer op pad en komen een 3 kwartier later uit bij een versmalling tussen twee eilanden die met de getijden een sterke stroming en draaikolken in het water veroorzaakt. Hierdoor komt er veel vis naar boven waar de bald eagles (Amerikaanse zeearend) gek op zijn. Er zitten er hier een paar honderd in het bos. De volwassen exemplaren hebben een karakteristieke witte kop en staart.

We zien er tientallen af en aan naar het water duiken om er een vis te pakken, een schitterend schouwspel.

Na een half uur moeten we weer verder, eigenlijk nog op berenjacht maar er komt een donkere lucht aanzetten. We besluiten om de regen niet af te wachten en gaan vol gas met 2 maal 200 pk weer terug. Het water is door de verandering van het weer een stuk onstuimiger geworden wat ons een spectaculaire terugtocht geeft. Af en toe lijken we meer te vliegen dan te varen. De beren hopen we in de Rocky Mountain te zien. Weer aan land ‘moet’ de alcohol voorraad nog aangevuld worden. Dat is een rib uit je lijf in Canada maar ja, we hebben maar eenmaal vakantie. Ook de camper heeft dorst en slurpt zo weer CAD 100 op.