Vr.10 juni Whister – Cache Creek

Door Ria en Gerard de Jong - 11-06-2016 05:37

Vanmorgen werden we wakker met het getik van de regen op de camper, een reden om je nog eens om te draaien. Om 10.00 uur toch vertrokken naar de volgende bestemming. We vervolgden de Hwy BC-99N, een schitterend gelegen weg door de bergen. Bij Joffre Lakes Provincial Park hadden we een stop. Je hebt daar het Lower, Middle en Upper Lake; gezien de weersomstandigheden hebben we de wandeling beperkt tot aan het Lower Lake.

Hadden we tot nu een afwisseling van regen en zon, het weer werd nu alleen maar slechter maar de uitzichten op de omliggende bergen vergoeden veel.

Om 16.30 uur arriveerde we op de Historic Hat Creek Ranch, de geplande overnachtingsplek. Met een paar stops hebben we 6,5 uur gedaan over ruim 200 km! Met dat we hier arriveren, wordt de lucht weer blauw en breek de zon door. Ik kan m’n verslag buiten aan de picknicktafel schrijven. De Historic Hat Creek Ranch is een soort openlucht museum met aangrenzend een campground. Na ons geïnstalleerd te hebben gaan we een rondje lopen. We beginnen in het Shuswap dorp, een volk wat hier honderden jaren geleden een nomadisch bestaan had. We bezoeken hun ‘kekuli pit house’, gebouwd half onder en half boven de grond. Het is hun traditionele winterverblijf van diep in de herfst tot in het voorjaar.

Tijdens het zomerseizoen wordt de Kekuli momenteel door schoolgroepen gebruikt voor een unieke kampeerervaring, je kan er met 25 man in slapen. Wij houden het bij ons bed in de camper. Na het Shuswap volk kwamen de bonthandelaren, goudzoekers, boeren en kolonisten naar deze vallei. Van hen staan er nog diverse gebouwen, gebouwd van 1861 tot aan 1901. Oké, dat was weer genoeg cultuur voor vandaag. Het is al met al een unieke camping waar we met enkele andere campers in alle rust staan.

Ik had niet verwacht in zo’n omgeving wifi te hebben maar ook hier slaat blijkbaar de modernisering toe.