Di. 28 juni Vancouver

Door Ria en Gerard de Jong - 29-06-2016 08:46

Vanmorgen konden we ontbijten in het hotel, dat was makkelijk, vaak is die mogelijkheid er niet in Amerika en Canada. Er zijn echter genoeg restaurants waar je een ontbijt kan gebruiken. Daarna naar de overkant van de straat naar de ‘bike rental’. Het eerste doel op de fiets is Stanley Park, een park wat zelfs nog groter is dan Central Park in New York, voor degene die daar wel eens geweest is. We komen in eerste instantie uit midden in het park cq. bos, wegaanduidingen, ho maar. Het park heeft ca. 200 km aan wegen en paden, verdwalen is dus mogelijk. Met de gps op de telefoon komen we er weer uit! We rijden het fietspad (ca. 10 km) buitenom het park, het geeft mooi zicht op de strandjes en het water. In het park staan een half miljoen bomen, vooral hemlock- en douglassparren, honderden jaren oud en tot een hoogte van 76 m. We maken een stop bij de beroemde negen totem poles bij Brockton Point.

Vanaf het park fietsen we langs Coal Harbour naar Gastown, dit is de historische wijk. Hier parkeren we de fiets om een rondje te lopen. Via Water Street komen we bij de beroemde Gastown Steam Clock. Ook in deze wijk is de Vancouver Lookout, een glazen lift brengt ons buitenom in 40 sec. naar een observatieplatform op 160 m hoogte. We hebben zicht op Vancouver down town, de buitenwijken maar ook op Stanley Park en de North Shore Mountains en de Grote Oceaan.

Tijdens de lunch wordt ik door Manon gefeliciteerd met m’n verjaardag, ze is de eerste. Hier is het nog lang geen 29 juni, wij lopen 9 uur achter. We fietsen verder langs Chinatown en het BC Place Stadium; hier vond de opening en sluiting van de Olympische Winterspelen Vancouver 2010 plaats; en langs het water van False Creek weer richting hotel. Bij de ontzettend hoge Burrard St. Bridge besluiten we deze over te fietsen en nog even naar Granville Island te gaan. Ria wilde nog even naar een quiltwinkel daar. Je moet er een inspanning voor over hebben. Weer terug over de brug fietsen we via English Bay naar de fietsverhuurder waar we om 18.15 uur de fietsen inleveren. Dat was een prachtige dag fietsen en lopen met schitterend weer. Eerst maar even douchen voor we uit eten gaan. We eten ‘om de hoek’ bij Milestone Grill+ Bar en genieten daar behalve van het eten van de ondergaande zon.

Inmiddels ingecheckt bij BA dus de terugreis komt (jammer genoeg) nu erg dichtbij.

Wat betreft Yvonne d’r vraag over Amerika versus Canada.

Eigenlijk mag je de beide landen niet vergelijken. Op hun eigen specifieke wijze zijn ze beiden schitterend voor wat betreft het deeltje dat wij nu en de voorgaande jaren gezien hebben.

Als we ze toch beiden op een rijtje zetten dan is Canada minder gevarieerd, het is vooral bergen, bergmeren en watervallen hier in het zuidwesten en het grote merengebied in het zuidoosten wat wij gezien hebben.

Amerika is in het populaire zuidwesten erg gevarieerd wat betreft de natuur. Van de schitterende Hwy 1 tussen San Francisco naar Los Angeles naar het woestijngebied in het meest zuidelijke deel van het land maar ook Death Valley in Nevada, de canyons zoals de Grand Canyon maar ook Canyonlands. De parken met de Arches, de hoodoos in Bryce, het ruige landschap van Zion en Yosemite. Al met al is Amerika een land om naar terug te gaan voor ons om meer te zien en te beleven terwijl we van Canada zeggen: schitterend maar we hebben het gezien. De kans op goed weer is ook groter in Amerika dan in Canada (hebben wij ondervonden).