Even onthaasten, dag 1 en 2

Door W.P. Gravesteijn - 04-06-2016 07:41

Na een heerlijk nachtje in het Citizen M hotel op Schiphol waren we vlot door de douane, automatische inpakafdeling en de scanner. Behalve een pak hagelslag hadden we geen noemenswaardige contrabande die de aandacht van de heroïne hond zou kunnen trekken. Hoewel, An bleek toch nog een paar hondenkoekjes in de jaszak te hebben zitten.  Dit keer geen vragenuurtje voor het instappen. Zoals meestal was het 3 uur van tevoren aanwezig zijn weer ruim bemeten. In alle rust hebben we nog een half litertje vruchtensap weggewerkt.

Netjes op tijd konden we boarden en zaten heerlijk bij de deur met een zee van ruimte voor de benen. Heerlijk. Helaas was de ruimte in de lengte te koste gegaan van de ruimte in de breedte. An had de gordels echt niet vast hoeven te maken want eenmaal in de krappe zetel plaatsgenomen was er haast geen uitkomen meer aan. Voor de zekerheid besloot An om maar vegetarisch te gaan eten en dan niet meer dan de helft van het aangebodene weg te werken. Anders werd het zonder hulp uit de vliegtuigstoel opstaan een wel erg gênante bezigheid.

De vlucht verliep zeer rustig en keurig op tijd kwamen we in San Francisco aan. An slaagde ongeschonden uit de stoel te komen en vervolgens konden we in de rij voor de border security. Er stond een rij rolstoelende "foreigners" en een fors aantal mede aardbewoners die duidelijk meer moeite hadden om de USA binnen te komen dan de gemiddelde Westerling. Wat duurde het weer! Na een uurtje werden we vlot goedgekeurd en na het inleveren van het blauwe douane ritueel konden we de bagage ophalen. De band stond er inmiddels stil en verloren bij, maar gelukkig met onze bagage. Op naar de autoverhuur. Weer een rij met mensen die vooral nauwelijks Engels spraken en daarnaast niet konden kiezen. Probeer dan maar eens een auto te huren met alle soorten verzekeringen. Maar goed, uiteindelijk kregen we sleutels van een bijna nieuwe Passat.

Even snel naar het Bay Landing hotel in Burlingame. De kamer stond al keurig klaar. Even opfrissen en dan op naar San Francisco. Ook dit duurde nogal, want een forse file richting downtown zorgde inclusief al het andere oponthoud dat we pas rond half vier de auto op een parkeerterrein in de stad konden neerzetten. Het was heerlijk weer hoewel er veel mist van de oceaan de baai binnen dreef. Van de Golden Gate was geen sprake en ook Alcatraz was vrijwel in de mist verdwenen. Een paar uur lekker door de stad en over de pier 39 gelopen (de zeeleeuwen waren er in beperkte aantallen weer). In het Hardrock café hebben we best lekker gegeten. Ook hier hebben we besloten om samen een lekker ribje weg te werken in plaats van een p.p., we moeten tenslotte ook nog terug in een vliegtuigstoel. Daarna zijn we terug naar ons hotel gereden en lekker op tijd naar bed gegaan, waar we heerlijk een uur of 9 geslapen hebben.

Na een heerlijk uitgebreid ontbijt, oeps, zijn we naar San Francisco gereden en hebben "den Volkswagen" bij het stadion van de Giant (AT&T park) geparkeerd. Het parkeergeld is daar iets lager dan het niet onaanzienlijk bedrag in de rest van de stad. Vandaar met de sneltram voor slechts twee dollartjes de stad in. Het weer was nog een ietsje warmer dan gisteren, zeer warm voor SF begrippen, maar heerlijk wandelweer. Na een tijdje lekker door de stad te hebben gesjouwd zijn we naar de eerste calorieën stop gegaan; de Cheese cake Factory op de bovenste verdieping van Macy's op Civic center (leuk uitzicht over het plein vanaf het terras). Uiteraard een "stukje" cake met een bijbehorend zwembad Cappucino besteld. En nu komen er toch een paar nieuwigheden ten opzichte van eerdere uitstapjes naar deze heerlijke stad. An kreeg haar taartpuntje niet op. Het werd haar echt te machtig. Bewonderenswaardig is haar spijsvertering want in korte tijd wist dit deel van haar lichaam deze massieve punt tot een dunnere samenstelling te transformeren. Na een aantal stops was het weer een beetje ....gezakt. Vervolgens wat wezen shoppen. Om een uur of 3 kwamen langs de Ghiardelli's shop. Natuurlijk, even heerlijk chocolade inslaan, maar dit keer voor An geen calorieën bom met fudge, maar een heerlijk fris raspberry/strawberry sorbet ging er toch wel in.

Daarna hebben we nog dankbaar gebruik gemaakt van de sales bij Macy's....en het toilet natuurlijk.Vervolgens de tram weer teruggepakt naar de parkeerplaats. Hoewel de trambestuurster haar uiterste best deed door haar abominabele rijstijl maag en darmen nog verder van de wijs te brengen, hield An zich kranig. We haalden net op tijd het hotel.

's-Avonds hebben we lekker in de Elephant bar gegeten met een heerlijk wijntje erbij. We zaten lekker bij het raam met een prachtig uitzicht op de baai en alle landende vliegtuigen. Lekker gegeten voor niet teveel geld.

Nu op tijd naar bed want morgen hebben we een Early bird afspraak met de Road Bear. Hij komt ons rond, godbeterehet, om 7 am bij het vliegveld ophalen. Maar goed, dan zijn we lekker vroeg op pad met de RV. Morgen op weg naar Yosimete NP. We hebben er zin in.