Dag 18 in San Francisco

Door C. Strampel - 27-07-2016 07:08 Ondanks dat we kamers hebben op de 7e verdieping krijgen we toch wel het een en ander van het stadsgewoel mee. We horen iemand minutenlang ' oh my god' en 'help me' roepen en horen verschillende gillende sirene's. Het hotel staat op een punt waar de zwervers, dealers en junks zich lijken te verzamelen. Was de buurt waarin het hotel in Los Angeles zit al niet je van het, met verschillende daklozen die met hun inboedel in een winkelkar op de stoep bivakkeren, hier in San Francisco smoort het van de zwervers. Wanneer we uit het raam van de hotelkamer kijken zien we allerlei vreemde figuren die in zichzelf praten, midden op de stoep liggen te slapen, vreemde bewegingen maken en achter hun eigen handen aan zitten! De meesten zijn verschrikkelijk vies. Na een ontbijt, voor het eerst buiten de deur, besluiten we een dagkaart voor het openbaar vervoer te kopen. We nemen de bus naar Fisherman's Warf, een pieren gebied met winkeltjes en restaurantjes. We zien Alcatraz liggen en een puntje van de Golden Gate Bridge. De rest ligt verscholen achter een reep mist. We lopen een stuk over pier 39 en zien de pontons waar zeeleuwen zich verzameld hebben. Ze maken om het hardst lawaai en koesteren zich in het zonnetje. Vervolgens gaan we naar het startpunt van de cable car. Daar staat al een rij te wachten en daar sluiten wij bij aan. Dat hadden we beter niet kunnen doen want het duurt vreselijk lang. Om het kwartier gaat er een cable car waar maar een handje vol mensen in kunnen. Maar ja, we staan er nu eenmaal, dus we blijven maar staan. Het ritje is uiteindelijk wel mooi, we gaan steil omhoog en steil naar beneden en hebben onderweg mooie uitzichten. Voor zover we het kunnen zien tenminste, want er staan ook mensen op de treeplank aan de buitenkant van de wagon. Het eindpunt van de cable car ligt niet ver van het hotel, dus we gaan even een bakkie doen op de kamer. Daarna pakken we de bus naar Alamo Square waar de beroemde gekleurde victoriaanse huizen staan. Vervolgens rijden we door naar de Golden Gate Bridge. Helaas ligt deze dik in de mist en het is er behoorlijk koud. We lopen er een stukje op en krijgen zo toch een beetje een indruk. We pakken de bus terug naar Union Square en zoeken een eetadres. We komen terecht bij een pizzatentje waar we de pizza niet helemaal op kunnen. Er komt een zwerfster binnen die aast op de korsten van de pizza. We geven haar een paar punten en ze glundert van oor tot oor. Ze vindt een beker in de vuilnisbak die ze bij de drankautomaat vult, doet de gekregen pizzapunten in een bij de vuilnis gevonden doos en wandelt tevreden met haar 'schatten' onder de arm weg. Na het eten gaan Geert, Julian en Joram terug naar het hotel en gaan Henk, Christina en Elisa naar het beroemde kronkelige straatje. Dit is een stukje straat waar met plantenbakken haarspeld gecreeerd zijn in een verder kaarsrecht straatbeeld. Op de terugweg nemen we de cable car en omdat we bij een halte onderweg staan en niet bij het beginpunt, kunnen we zo opstappen. Dat hadden we vanmorgen ook moeten doen! In de stad is het lekker met zo rond de 20 graden. Bij Fisherman's Warf en de Golden Gate Bridge is het een stuk frisser.