Het hart van de Rockies

Door T. Putter - 25-07-2016 05:31

Het is vandaag 24 juli; we zijn gister om 14.30 uur in Banff aangekomen. Dit is het centrum van het Banff National Park.
Vrijdag 22 juli zijn we naar het Kicking Horse Mountain Resort gegaan, waar je met een gondel naar 7700 ft. kunt stijgen. Dit lag even buiten en boven Golden. Het uitzicht boven was prachtig. Daar boven begonnen verschillende wandelpaden en mtb tracks; een ware lust voor de echte downhillers. Wij bleven er voor de lunch in een mooi restaurant. Helaas waren ze onze bestelling kwijt geraakt. Het duurde dus best lang maar we kregen wel een gratis drankje en 20 % korting. Dus dat was meegenomen, want de prijzen waren even hoog als de berg. Wij hoefden gelukkig niet lopend naar beneden, maar bewoon weer met het eitje. S winters moet het hier fantastisch zijn om te skiën. Vervolgens gingen we in een stoeltjeslift naar een ander gebiedje, waar een grizzly beer zijn habitat had. Deze beer was zo'n 12 jaar geleden zijn moeder verloren en was daar opgevangen in een soort reservaat. We hadden mazzel want het beest liet zich uitvoerig bewonderen. Goed dat er een hek tussen zat. We hebben foto's zat, maar vanwege gebrek aan wifi en bereik moet je het nu doen met onze conclusie dat het een echte, grote beer was...

Terug op de camping was het erg druk geworden; in het plaatselijke zwembad waren wedstrijden en dat trok vanuit alle windstreken vele kampeerders. Nynke en Geert hadden zo voldoendje kameraadjes. Nynke probeerde er in het Engels uit te komen en stoer doen kan Geert in alle talen.

Op 23 juli reden we rond 10.30 uur weg uit Golden, richting Banff. Het was een relatief korte rit van 140 km, maar echt snel gaat het nooit. Hoeft ook niet natuurlijk, vaak gaat het max 90 km en soms terug naar 70 km /uur. We dachten even te stoppen bij Lake Louise, maar dat hadden we beter niet kunnen doen. Alle parkeerplaatsen vol en dus gingen bij de eerste rotonde weer terug naar de snelweg.

Bij de volgende stop zetten we thee en koffie, toch wel handig, die keuken bij de hand. De rit van Golden naar Banff was heel mooi, dezelfde highway 1. Bergen aan onze rechterhand van meer dan 3000 meter hoog. Het stadje Banff is erg druk, een grote tegenstelling tot de omgeving, met vele winkeltjes, cafés, restaurants, hotels, etc. Uiteindelijk vonden we de camping en reden we naar ons plaatsje, nummer 115. Toen we alles aangesloten hadden, gingen we met een shuttle bus naar downtown Banff. De dames wilden graag shoppen, de jongens hadden het al gauw gezien. Boodschappen gedaan en weer met de bus richting camping.Onze plaats in Banff

Vandaag, 24 juli, wilden we naar een zwembad met hot springs, baden van ongeveer 40 graden die goed zijn voor je gezondheid. Dat konden we wel gebruiken, toch?! Maar daar was het ook zo druk dat we een andere optie kozen, de oorspronkelijke plaats waar de warm water bron is gevonden. In een grot borrelde daar het warme water omhoog, evenals een enorme stank van rotte eieren. Er was daar ook veel te zien over het ontstaan van de Canadese nationale parken. Het was heel mooi weer, dus was het fijn om daar tussen de bomen te wandelen. Dat was wel weer genoeg cultuur voor 1 dag, boodschappen doen en terug naar de camping. De kinderen hebben vriendjes gevonden, mensen uit Twente die op bezoek zijn bij hun Canadese vrienden. Morgen gaan we opnieuw naar Lake Louise, maar nu op tijd, dan zijnwe hopelijk de grote massa voor. We kunnen immers in pyjama wegrijden hier ;-)