Zondag 17 juli - van Grand Canyon naar Monument Valley

Door Reisverslag West-Canada - 18-07-2016 15:37

Na allemaal lekker gedouched te hebben (met de muntjes) en weer ontbeten gaan we weer opbreken. Ondertussen ook even tijd gehad om alles een beetje te ordenen. We hebben bij aankomst alles snel in kastjes geduwd en waren constant wel iets kwijt. We vinden weer diverse dingen terug. We hoeven geen kabels af te sluiten want dat hadden we hier niet. We gaan op weg naar Monument Valley. Onderweg nog even paar stops; nog een paar prachtige uitzichten over de Canyon, waaronder Desert View Watchtower.  We kunnen niet overal even gemakkelijk stoppen met ons 9 meter lange huis op wielen. We hebben zo’n 3 uur rijden naar onze nieuwe stopplaats. Koen rijdt, Stefan en Martijn kijken een serie op de laptop, Rianne leest. Ik zit een tijdje naast Koen en daarna Rianne. Onderweg weer even tanken. En dan komen we tot ontdekking dat het zondag is en lang niet alle tankstations open zijn… oeps… Gelukkig komen we nog geen paar km verder wel 1 tegen die open is. Weer even afgetankt; altijd wel een gerust gevoel en dan weer verder. Koen heeft vanochtend voor vertrek olie gepeild en dat was nog prima. Het landschap verandert weer volledig. We komen van een bosrijke omgeving terecht in een poesta achtig landschap met grote stenen massa’s. Tegen 2-en arriveren we bij Gouldings Campground -  onze camping voor vannacht. Bij het inchecken worden we verrast dat het hier een uur later is; Utah time, het is dus al 3 uur! Er is hier goede WIFI dus iedereen start weer even zijn Whatsapp op en leest de laatste berichten via Nu.NL en uiteraard even checken hoe het gaat met de Tour. We gaan om 5 uur een sun-set tour door monument valley maken (had Koen al gereserveerd).  We besluiten om snel wat in de kampwinkel te halen en wat in de camper te eten. (We waren al op weg naar een restaurantje, maar hadden zo’n voorgevoel dat het toch iets verder weg was dan aangegeven en naderhand blijkt dat ook zo te zijn). Even snel wat kant en klaar nudels, een klein hamburgertje en een gebakken ei; voor elk wat wils! En dan is het al weer tijd voor onze tour.  De tour duurt al met al 4 uur en neemt ons mee naar hoe de Nevaja’s leefden. De enorme rotsformaties in de vorm van beesten en  mensen. Er zijn diverse films hier op genomen. Ondertussen vertelt onze chauffeuse en gids over het leven van de Nevaja’s en hoe ze zelf ook is opgegroeid. Heilige plekken waar de kinderen leren zingen, een hogan, een hut die gemaakt wordt van boomstammen en leem; de stammen worden in de loop van de jaren verzameld, eerste kleine, daarna grotere. Als de hogan klaar is dan is het meisje klaar om te trouwen. Heel veel wijsheden. We krijgen nog een voorstelling hoe er wol gesponnen wordt en hoe er wandkleden van worden gemaakt. Ook wordt er verteld hoe veel dingen uit de natuur gebruikt worden in hun dagelijks leven. We krijgen ook uitleg over de “cradle” een soort draagzak waar baby’s in ingesnoerd zitten. Bij de voetjes een plankje en om het hoofd heen een ronde cirkel van hout. Ondertussen rijden we van het ene mooie uitzicht naar het andere. De zon daalt en de gesteentes en rotsen krijgen een prachtige gloed. Het is echt immens. Onze gids zingt af en toe een Nevaja liedje (ze zingt niet echt mooi, maar het creëert wel een bepaalde sfeer). Het is donker als we weer thuis komen. Dit was ook weer geweldig; hadden we met onze camper nooit kunnen komen. De tours zijn niet goedkoop, maar als je snel veel wilt zien is dit ideaal. Heel monument Valley wel gezien zo. We zitten allemaal onder het rode zand! We hebben geen zin meer om weg te gaan, dus dan maar aan de spaghetti in de camper. Koen wast nog even af (we hebben van alles precies 5 stuks) en gaan dan lekker eten. Buiten is inmiddels een pittige wind opgestoken. De jeugd zit buiten – na al even lekker te hebben gedouched – en wij zitten binnen. Koen kookt en ik maak dit verslag. Alle apparaten worden weer opgeladen – want zijn we toch afhankelijk van die stroom….We hebben ook weer heel veel foto’s gemaakt vandaag en gisteren. Echt enorm. Het is overal weer anders, overweldigend en bijzonder. We zijn weer benieuwd wat morgen gaat brengen!!