Donderdag 28 juli – Montery / Morro Bay

Door Reisverslag West-Canada - 29-07-2016 18:30

Zoals gebruikelijk douchen, boeltje oppakken en vertrekken. Mijn been is erg zwaar en pijnlijk – kan de spieren niet goed gebruiken (geen kracht mee zetten); ben ik niet verbaasd over; zal morgen nog wel erger zijn….. We vertrekken voor onze tocht langs de kust die zo spectaculair mooi moet zijn. De uitzichten zijn ook inderdaad prachtig, ware het niet dat diezelfde mist die rond de Golden Gate hing, hier ook hangt…. Ooohhhh wat jammer. Helemaal geen stranddag zoals gepland. We stoppen natuurlijk af en toe even, maar het is koud. Heel apart om te zien zo die grote mist wolk. Daarnaast hoorden we vanochtend op de camping dat een deel van de weg die we willen nemen afgesloten is vanwege oprukkende bosbranden, daardoor zijn ook veel campings niet beschikbaar. Kijk dat had ik nou liever niet geweten… We rijden verder en nogmaals – het is een prachtige kustlijn – maar een beetje triest uitziend vanwege het weer. We belanden uiteindelijk in Montery. Koen had dit al opgeschreven als een leuke badplaats. Het lukt ons om te parkeren met ons vehikel. Ook hier heet het Fishermans’ Wharf. De temperatuur is hier gelukkig goed en de zon schijnt, al blijft die mistbank aan de kust wel hangen. We eten wat bij het lokale havenrestaurant; heerlijke broodjes. Daarna toch even bellen met wat campings in de buurt; waar ik al bang voor was; diverse zijn al vol. Uiteindelijk vindt Stefan er 1 ongeveer 3 uur rijden hier vandaan, ik vind het toch een plezierige gedachte als we gewoon reserveren. Zo op de bonnefooi met deze joekel en 5 personen vind ik gewoon geen plezierige gedachte. Koen vindt het uiteindelijk ook wel prima dat we al wat dichter in de buurt van LA zitten, dus zo gezegd zo gedaan. Na ons broodje lopen we door de haven, veel boten en mooie jachten hier uiteraard en nog oude gebouwen die vroeger gebruikt werden als opslag voor vis. Deze plaats is echt bekend geworden vanwege de visserij en het inblikken van de vis (sardientjes). Via de haven, die ook weer een straatje heeft allah Fishermans’ wharf in San Francisco – lopen we richting stadje. Het is inderdaad super toeristisch hier met allerhande winkeltjes. Aan het einde is het bekende Aquarium, waar je de prachtige onderzee wereld kan aanschouwen. Koen vindt; we zijn hier nu toch, laten we het maar doen (entree is weer aardig geprijsd uiteraard).  Het is inderdaad een prachtig aquarium. Ook erg ingesteld op jonge kinderen. We zien de meest fantastische vissen voorbij zwemmen in de diverse aquaria. Je kan hier heel veel opsteken over de begroeiing in de oceaan, daarnaast alle vissen – in alle soorten en maten – die hier voorkomen. De kwallen, de zee egels, de zeeotters, pinguïns, vogels ; je kan het zo gek niet bedenken of het loopt / zwemt hier – in een heel natuurlijk uitziende omgeving. Nemo en zijn vrienden zien we natuurlijk ook; echt prachtig. Je kan hier prima een hele dag zoetbrengen want er zijn ook diverse tentoonstellingen / presentaties. Wij wonen uiteindelijk 1 bij over de white shark. Wat een immens groot beest en wat een tanden. De reputatie van de white shark is niet al te best waar hij / zij het grootste gedeelte van de tijd doorbrengt met gewoon zwemmen in zee. Wij kennen het alleen als een bloeddorstig beest (Jaws). Tegen half zes weer richting parkeerplaats in de haven. Aangezien het toch nog een redelijke tippel is, nemen we een authentiek uitziend treintjes (alla San Francisco) terug. We zitten lekker (behalve Koen – die staat) – maar qua tijd maakt het niets uit. We zitten midden in het spitsuur en het treintje staat net zo vast. Tegen 18.15 bij de camper. Snel op weg naar onze camping. Het is nog een aardig stukje rijden en we moeten er eigenlijk wel voor 21.00 zijn. Onderweg is de lucht vreemd oranje gekleurd – dat is natuurlijk die bosbrand; een naar en raar idee. We zien op een gegeven moment ook een aantal brandweer auto’s bij de stoplichten staan. We toeren verder. Rianne en Martijn gaan weer slapen. Stefan zit voorin naast Koen en ik werk dit verslag weer bij. Liep inmiddels wat dagen achter. Als je zo laat thuis komt uit zo’n stad – zoals in San Francisco en las Vegas - dan kun je verder ook weinig meer, daarnaast is de WIFI verbinding vaak beroerd ! Dit is niet de vakantie van luieren – toch is het wel heel bijzonder om dit zo een keer mee te maken ! Ik ben er van overtuigd dat een aantal indrukken ook nog moeten bezinken, we zien en doen zoveel in deze 3 weken dat is onvoorstelbaar. 20.50 komen we aan bij de door Stefan geboekt camping : Cypress  in Morro Bay. Het is al donker. De beheerder is te bereiken (gelukkig) via een belletje. Hij is erg behulpzaam en helpt Koen (geeft aanwijzingen ) hoe de camper in te parkeren. Het is donker en het is smal, maar het lukt weer. Alles aangesloten en dan is het 21.30. Qua eettentjes is inmiddels alles dicht, dus we maken ons laatste gerecht – spaghetti – klaar – d.w.z. Koen maakt het klaar. Na het eten (smaakt overigens prima) nog even een stukje wandelen. Het is hier werkelijk uitgestorven. We horen de zeehonden lawaai maken dus het water is vlakbij. Uiteindelijk belanden we nog in een kroegje waar we nog net een biertje / wijntje kunnen drinken (last round). Een bijzonder kroegje, allemaal doppen en beschreven dollars aan de wand. Stefan mag bij de gratie gods een biertje; ik heb een foto van zijn paspoort op mijn telefoon. Ze zijn hier overal erg strikt met de leeftijd van 21 jaar. Daarna weer terughobbelen naar de camper. Rianne is bij de camper gebleven – even lekker chillen. Lekker slapen allemaal, dat gaat weer prima lukken!!