Vertraging

Door Jack Bouw - 17-08-2016 07:34 Vanmorgen vol goede moed zijn we vertrokken richting L.A., de eerste 350km gingen voorspoedig over de Highway, mooi om alle tegemoet komende Amerikaanse Trucks te bekijken met hun grote neuzen en uitlaten aan de zijkant. Parallel aan de Highway loopt een spoorlijn waar lange rijen goederenwagons worden voortgetrokken door drie en soms vier locomotieven. We tellen het aantal wagons, eenmaal komen we op 102 wagons met elk twee containers. Voor ons in de verte zien we een pluim rook, er wordt een grapje gemaakt; "kijk we rijden richting een rookfabriek" maar de pluim wordt groter en groter we rijden er recht op af, op de radio is een melding over een wegafsluiting, Highway 15, en ja hoor wij rijden op de betreffende weg. Links op de vluchtstrook passeren ons met loeiende sirene's auto's van HighwayPatrol, net voor ons zetten ze de weg af. Road Closed. Voor de derde maal deze trip hebben we een route probleem, via de vluchtstrook lukt het om de weg te verlaten, in tegengestelde richting van de file over een industrie terrein rijden we van de brand af, we zij niet de enige die deze route volgen, overal dus file en vertraging. We besluiten om een stuk terug te rijden en dan via Road138 om een bergketen heen te rijden en op die manier L.A. veilig te bereiken. We zien de rookpluim steeds groter worden, het uitzicht wordt nevelig en kleine asdeeltjes vallen op de voorruit. Op de radio wordt melding gemaakt van nog meer wegafsluitingen, ouders worden opgeroepen om kinderen van school te halen en door de steeds draaiende wind heeft de brandweer problemen met de bluswerkzaamheden. Ook Road138 wordt afgesloten, maar we zijn op tijd, we laten de rookpluimen achter ons en de lucht is weer strak blauw. Helaas veel tijd verloren door het omrijden en de vertragingen her en der. We besluiten om rechtstreeks naar Santa Monica Pier te rijden. De beroemde pier uit het populaire spel GTA en het TV-strand van Baywatch. Voor slecht 20 dollar mogen wij de Dodge private parkeren. De laatste 40 km naar ons hotel worstelen wij ons door het drukke verkeer van L.A.. Rond 8 uur arriveren veel later dan verwacht in ons hotel. Op TV zien we de beelden van de bosbranden, 36 vierkantkilometer brand en 34000 gezinnen die hun huizen hebben moeten verlaten. We komen tot de conclusie dat een paar uurtjes vertraging niets voorstelt en dat wij dankbaar mogen zijn dat we weer veilig op onze hotelkamer zitten.