Palm Springs & San Diego

Door W.K. de Vries - 02-08-2016 01:02
Woensdagochtend gingen we al vroeg op stap, omdat ons een lange tocht te wachten stonden. Via Phoenix reden we met wat tussenstops voor koffie en cola's to-go richting Palm Springs. In Sedona, Arizona was het al warm, maar eenmaal terug in Californië ontmoetten we de hitte weer in extreme mate. Rond twaalf uur was het alweer 44 graden. Vanwege deze hitte zijn er in Los Angeles en omstreken al meerdere bos- en heidebranden geweest, dat belooft dus wat voor als we daar straks vier dagen zitten.
Verder op weg richting Palm Springs kwamen we langs Joshua Tree National Park. Omdat het begin van de middag was en het alleen nog maar warmer was geworden, hebben we een klein rondje buiten gelopen, waar midden in al het woestijngebied ineens allemaal grote groene bomen stonden. Niet alleen de bomen die we ook in Nederland kennen, ook palmbomen en katoenbomen waren overal te zien. Op onze weg naar het hotel lag daar ineens midden in de woestijn een prachtig stadje omgeven door palmbomen. In het luxe Palm Springs, een soort van Hollywood 2.0, barst het van de mooie wijken met dure huizen waar een paar keer per jaar grote beroemdheden en sterren zich verzamelen voor onder andere feesten en filmfestivals. Hoewel er voor ons hotel geen vier verschillende zeldzaam dure auto's stonden, konden we het prima volhouden in onze nieuwe accommodatie. Zo konden we direct het enorme zwembad in wat we helemaal voor ons zelf hadden. Met palmbomen langs het water en een strak blauwe lucht boven ons, voelden we ons direct thuis in Palm Springs. Na ons te hebben klaargemaakt, stonden we een uur later op North Palm Canyon, dé grote straat in de stad. Lopend over een soort 'walk of fame' kwamen we aan bij een mooi restaurantje waar we na een lange dag even lekker konden ontspannen en genieten.

Donderdagochtend lagen we rond acht uur alweer in het zwembad, het was hier tenslotte rond deze tijd al meer dan 35 graden. We hebben hierna dus snel de auto ingeladen en zijn (na een onnodig ritje naar de gesloten Indian Canyon) naar de 7Eleven gereden. Hier hebben we wat te eten gekocht waarmee we in een park midden in het centrum even gingen ontbijten. Het was helaas maar een redelijk kort bezoek aan Palm Springs, want rond 11 uur was het alweer tijd om richting San Diego te vertrekken. Onderweg nog een tussenstop gemaakt bij Suncity waar we in een geweldig Frozen Yoghurt winkeltje kwamen. Je kon hier kiezen uit bakjes, verschillende hoorntjes, zo'n vijftien smaken yoghurt en wel veertig soorten topping. Een lepel die door temperatuur van temperatuur veranderde maakte het plaatje compleet.
Eenmaal in San Diego aangekomen, hebben we even snel onze koffers in de kamer afgezet en vervolgens zijn we weer de stad ingegaan. We begonnen met het oude stadscentrum waar grenzend aan zandweggetjes allemaal winkeltjes stonden. Het merendeel van de mensen sprak Spaans en ook in de gebouwen waren de duidelijk Mexicaanse invloeden te herkennen. Daarna reden we verder naar Gaslamp Quarter, een grote wijk in Downtown San Diego waar ontelbaar veel restaurantjes zitten en de stijl van de gebouwen je het gevoel gaf terug in de tijd te zijn. Na wat te hebben gegeten en nog wat rondjes te hebben gereden, zijn we op tijd weer richting het hotel gegaan.

Na een lange nacht slapen verlieten we om negen uur ons hotel om even naar het strand te gaan. Hoewel San Diego een dichtbevolkte wereldstad is, kan je op verschillende eilandjes in de stad genieten van zon, zee en strand. Ook de gezellige boulevards en grote palmbomen gaven je niet het gevoel in een enorme stad te zijn. Nadat we nog even over wat andere eilandjes zijn gereden, was het tijd om naar de volgende enorme stad te vertrekken: Los Angeles. Om de ongeveer 100 kilometer brede stad te doorkruisen, moet je wel wat tijd vrijmaken. LA begon voor ons bij Laguna Beach, een stad die bekend staat om de vele kunstgalerijen. In de dure huizen die vlak langs de zee stonden schijnen de grote kunstenaars wonen.  Hierna kwamen we in Newport Beach, de rijkste wijk van Amerika. Hier stonden gigantische huizen met verschillende dure auto's voor de deur. Maar ook in Santa Monica, waar we in de avond eindelijk aankwamen, stonden prachtige huizen. Ons huisje stond vijf minuten lopen vanaf de boulevard en het strand. Met onze eigen hot tub, fancy fietsen en mooie  keukentje, voelden we ons gelijk helemaal thuis. 's Avonds zijn we nog even naar de boulevard gelopen waar een bijzonder straatbeeld heerste. Aan de ene kant van de boulevard waren schattige terrasjes en winkeltjes, maar de andere kant van de straat stond vol met tenten, winkelkarretjes en spullen waaromheen grote groepen dakloze mensen aan het rondhangen waren. Ook op weg terug naar ons huisje stonden nog allemaal tentjes. Eenmaal thuis trok ook de wietlucht niet weg.