Dag 2: donderdag 20 april: Schiphol - Los Angeles

Door Hein Terweduwe - 22-04-2017 13:32

Vroeg opstaan vandaag (5u20) om na een badje en uitgebreid ontbijt in Van Der Valk hotel de shuttle te nemen om 6u40 naar de luchthaven om onze vlucht van 10u00 te halen met KLM. Hoewel er recent grote vertragingen zijn wegens uigebreide controles voor reizigers naar niet-Schengenlanden, liep het inchecken vrij vlot, buiten het feit dat ikzelf natuurlijk weer net aan een zeer trage rij stond aan te schuiven bij de screening. Een lichte vertraging van zowat 20-30 minuten zorgt ervoor dat we uiteindelijk wel pas om zowat 12u30 lokale tijd op LAX landen na een vlucht van zowat 11 uur. Het moet gezegd dat het eten onderweg al van de betere was die we tijdens vluchten mochten meemaken. KLM mag dus ooit opnieuw voor ons. Hoewel we precies op een geïmproviseerde gate uit het vliegtuig dienden te stappen (de infrastructuurwerken van Trump lijken hier al wel begonnen op LAX) geraakten we toch onverwacht snel door de douane-formaliteiten. We hebben dit al langer weten duren. Opnieuw een shuttlebus brengt ons naar de Alamo autoverhuurlocatie. De temperatuur hier voelt al dadelijk zomers aan. We huurden dit keer een kleinere midsize wagen, maar zoals het bij ons al precies gewoonlijk is, is er geen midsize wagen meer beschikbaar en mogen we een fullsize kiezen. Het wordt uiteindelijk een grijze (spuuglelijke) Nissan Altimera of zo, maar het comfort in de wagen en voor mij ook zeer belangrijke factor dat de iPad feilloos kan aangesloten worden zijn perfect. De automaat is weer even wennen maar ben ik snel weer gewoon. Het duurt een half uurtje vooraleer we aankomen bij ons eerste hotelletje: The Venice Beach House; een woning met 9 verhuurde kamers (de onze met gedeelde badkamer) in een historisch huis vlakbij Venice Beach en de Marina Del Rey. Een prachtige traditionele woning waar 2 jonge dames ons verwelkomen. Ons kamertje is wel niet erg groot maar het oogt allemaal alvast zeer gezellig hier.

We trekken er bijna onmiddellijk op uit om de omgeving te verkennen en doen een zowat 5 km lange wandeling langs de winderige Venice Beach Boardwalk, voorbij Muscle Beach helemaal tot aan de Santa Monica pier. Venice Beach zelf heeft wel wat kraampjes en kleine bars en ludieke woningen maar het moet eerlijk gezegd dat we de indruk hadden dat er wat verval in deze buurt is. Anderzijds werd er wel een mooie wandel- en fietsroute aangelegd hier. Een fiets huren hier kan je wel enkele uurtjes pret bezorgen denk ik. De pier zelf hebben we enkele jaren geleden al eens bezocht dus die lieten we even links liggen. Na een korte McDonalds stop gingen we shoppen in 3rd Street waar ik ook meteen de gekende T-Mobile simcard aanschafte (3GB voor 30USD) zodat we weer vlot kunnen surfen en navigeren op onze iPad de volgende dagen. 2 nieuwe jeansbroeken in de Levis-store aangeschaft... het "spenden" is al begonnen...

Met een naar LA geëmigreerde Fransman gedeelde Über-taxi (een vlotte zwarte LA-dame met toevallig  net dezelfde wagen als die wij vanmiddag huurden) keerden we terug naar ons hotelletje. De rit duurde wel bijna even lang als onze wandeling, maar de dame was wel cool en legde Annick alvast uit waar ze morgen kon gaan shoppen.

Bij aankomst in het hotel ging ik enkele honderden meters verderop in een liquorstore nog wat drank inslaan en daarna kropen we na een lange dag (al meer dan 24 uur wakker toch) vermoeid in ons bed.