Van vrijdag 9 juni tot en met woensdag 14 juni

Door Willem, Jenny, Aldert, Martijn en Anna - 15-06-2017 02:13

Eindelijk weer verbinding met Wifi zodat ik weer wat verslagen kan versturen.

Vrijdag 9 juni van Anchorage naar Homer.

380 km gereden, het eerste stuk was nog droog en toen hebben wij onderweg een Wildlife Center bezocht, een opvangcentrum voor verweesde en gewonde wilde dieren. Ze blijven daar dan de rest van hun leven omdat ze inmiddels aan mensen gewend zijn geraakt en zich niet meer zelfstandig in de natuur kunnen redden. Kort na ons bezoek begon het lichtjes te regenen maar op het laatste stuk naar Homer was het weer droog, hoewel het wel een stuk kouder was als de voorgaande dagen. De door ons beoogde camping was helaas gesloten en daarom reden wij helemaal door naar Homer Spit. Achteraf was dit juist nog beter want nu waren wij op loopafstand van het kantoor van de organisatie waar wij morgen mee op berenexpeditie gaan. Morgen dus eerst met het vliegtuig over de baai en dan op zoek naar beren in het wild om te fotograferen.

Zaterdag 10 juni Homer.

Vanmorgen om 7 uur opgestaan want wij moeten ons om 08.30 uur melden bij het vliegtuig wat ons naar de beren zal brengen.Na het smeren van het brood voor een lunchpakket en het pakken van de overige spullen zijn wij op weg gegaan. Bij aankomst bleek dat er nog 5 passagiers meegingen. Ricky, de piloot van het watervliegtuig, legde uit waar wij heen gingen en wat wij moesten doen en vooral wat wij niet moesten doen. Daarna gingen wij het vliegtuig in, een De Havilland Otter uit 1956 (een goed bouwjaar dus). Eenvoudige stoeltjes maar wij hoefden er ook maar iets meer dan een uur in te zitten. Het weer was niet geweldig, veel laaghangende bewolking. Bij aankomst aan de overkant zag de piloot al beren lopen in het gebied waar wij naar toe zouden gaan. Wij zouden landen in een rivier vlakbij de beren. De landing ging vrij vlug en toen konden wij van boord, wij hadden lieslaarzen aangekregen en konden toen zo in het water stappen, je kon wel direct voelen hoe koud het water was. nadat iedereen aan land was en Ricky het vliegtuig had verankerd gingen we lopen naar het gebied waar Ricky de beren had gezien. Wij moesten dicht bij elkaar blijven om de beren niet te provoceren. Op een oude boomstam konden wij gaan zitten om de 4 beren te observeren. Het was een wat ouder mannetje, echt een reu, een jong mannetje van een jaar of 3 a 4 dacht Ricky en dan nog 2 vrouwtjes. Op 1 van de vrouwtjes had dat oudere mannetje een oogje want waar zij ging daar ging hij ook. Inmiddels was het begonnen te regenen en was het moeilijk om de lens van het fototoestel droog te houden. De beren waren erg dichtbij, 1 vrouwtje kwam op een afstand van ongeveer 5 meter voorbij, zij was erg nieuwsgierig volgens Ricky. Na enig tijd kwamen er nog 2 beren bij, een heel jong mannetje, volgens Ricky voor het eerste jaar bij zijn moeder weg, en een jong vrouwtje. De jongere beren begonnen toen met elkaar te spelen. Aan de overkant van het riviertje heb ik 12 beren kunnen tellen. Het was nat en iedereen begon koud te worden. Tegen 3 uur zijn we weer in het vliegtuig teruggegaan, door het water waden en er weer in klimmen. Een hele aparte belevenis om zo tussen die wilde beren je broodje te eten. Het was geweldig. Morgen naar Seward.

Zondag 11 juni Seward.

Vandaag 286 km gereden. Onderweg nog een oud Russisch Othodox kerkje bekeken. Mooi bouwsel, de graven er rondom heen zijn over het algemeen verwaarloosd. Na aankomst in Seward direct doorgereden naar de Waterfront Park waar de camping is, het is namelijk het enige RV-park in Seward en het is behoorlijk druk met campers. Na enig zoeken een plekje gevonden en direct vastgelegd. Toen zijn we naar de supermarkt gereden voor de boodschappen en hebben getankt. Het is hier ook niet warm maar dat komt natuurlijk ook omdat wij aan het water staan. Vervolgens de camper weer op de plek gezet en toen lopend naar de haven gegaan. Er liggen heel veel jachten en vissersschepen en een cruise-schip van de Holland Amerika Lijn, de Noordam. Bij Kenai Fjords tour hebben wij een boottocht geboekt van 6 uur. Bij de visafslag waren ze enorme vissen aan het schoonmaken en fileren. Daarna vis en chips gegeten. Tijdens het teruglopen naar de camper zei iemand dat er een zeeotter dicht aan de kant lag te eten. Daar ook maar even een foto van gemaakt. Inmiddels weer regen en koud. De kachel maar aan in de camper.

Maandag 12 juni Seward.

Vandaag met de boot naar de Kenai Fjords National Park. Het park is ruim 2600 km2 groot en daarvan wordt 1800 km2 bedekt door het Harding Icefield. Verder zijn er fjorden, gletchers en bergketens. Wij vertrekken om 11 uur en wij gaan op het bovenste dek zitten. Wij komen aan tafel te zitten met een stel uit Michigan, was erg gezellig. Wij gingen regelmatig even naar buiten, niet alleen om foto's te maken maar ook omdat de boot behoorlijk schommelde en door even buiten te staan in de frisse lucht kwam je even weer bij. De gletcher was echt gigantisch, in de buurt van de gletcher dreven stukken ijs in het water, een bemanningslid had een stuk opgevist en daar kon men mee op de foto. Onderweg veel vogels, zeearenden, zeeleeuwen en walvissen gezien. Geprobeerd om overal foto's van te maken. Was echt een geweldig mooie tocht.

Dinsdag 13 juni Seward.

Vandaag gereden naar de Exit Glacier en daar een wandeltocht gemaakt naar de voet van de gletcher, je kon niet meer echt naar de gletcher alleen ter hoogte van. In 1998 kon je de gletcher nog aanraken. Overal langs de route stonden markeringspunten hoever de gletcher al was afgekalft. Heel indrukwekkend. Vandaag was het weer stralend mooi weer. 's Avonds werd het wat kouder en zaten wij binnen, toen zagen wij allemaal mensen naar de waterkant lopen. Wat bleek? 2 walvissen zwommen in de baai van Seward. Prachtig gezicht.

Woensdag 14 juni van Seward naar Matanuska Glacier.

Vandaag 365 km gereden. Dan weer scheen de zon en dan weer een regenbui. Na Anchorage een hele mooie route door de bergen. Staan op een camping met de naam Grandview Lodge en RV park.  Inderdaad een prachtig uitzicht. Het geheel staat te koop maar Jenny ziet dat niet zitten. Morgen via de Glenn Highway naar Tok.