Laatste update

Door Willem, Jenny, Aldert, Martijn en Anna - 22-06-2017 07:44

Zondag 18 juni, Haines.

Op vaderdag uitgeslapen en in plaats van zelf eieren te bakken zijn we naar het centrum gelopen en hebben daar een ontbijt gehad. Daarna zijn we nog even naar de haven gelopen en vervolgens naar een supermarkt om even wat boodschappen te doen. De middag hebben we in de zon naast de camper doorgebracht met lezen en luieren. Wat een verschil met de dag er voor, gereden in de sneeuw. Nog een foto gemaakt van een zeearend.

Maandag 19 juni naar Skagway.

In de regen, alweer, vertrokken naar de veerboot van Haines naar Skagway. Wij gingen als laatsten aan boord. De boot vertrok precies om 12.15 uur. De overtocht duurde maar een uur dus we waren om 13.15 uur in Skagway, waar 3 cruiseschepen lagen, en mochten als eerste weer van boord. Direct een RV-park opgezocht, de camper geplaatst en toen lopend Skagway weer in. Een erg gezellige plaats met heeeeel veel souvenirwinkels die we bijna allemaal hebben gezien want het regende zo nu en dan dus het was winkel in winkel uit. Tegen zes uur waren we weer in de camper en morgen zouden we de route naar Whitehorse rijden. Volgens de boeken de mooiste route van de Yukon.

Dinsdag 20 juni naar Whitehorse.

Via de South Klondike Highway ging het direct vanuit Skagway omhoog en was het uitzicht schitterend. Naast ons ging de trein over een spoor wat dicht tegen de bergwand aan lag ook naar de White Pass. We passeerden de Amerikaanse grens en een paar kilometer verder kwamen we bij de Candese grenspost. Paspoorten weer laten zien, en de klok weer een uur vooruit. In Carcross zijn we even gestopt om dit plaatsje te bekijken en wij zijn toen ook even naar de ambachtelijke Bakery gegaan en hebben daar koffie gedronken met wat lekkers er bij. Wat bleek de zaak werd gerund door Nedelanders en de vrouw kwam van oorspong uit Mussel. Vlak buiten Carcross ligt de kleinste woestijn ter wereld, een herinnering aan de laatste ijstijd, en daar ook maar weer even een foto van genomen. Toen het laatste stuk naar Whitehorse en halverwege zagen we een grizzly langs de weg lopen. Eerst bleef hij nog wat in de bosjes maar op den duur kwam hij toch mooi tevoorschijn en kon ik een mooie foto maken. Het was inderdaad een hele mooie route. Vervolgens naar het laatste RV park gereden. Daar alvast wat spullen in de koffers gepakt en ballast geloosd.

Woensdag 21 juni Whitehorse.

Omstreeks 09.15 uur waren we bij Canadream, de camper afgetankt en alles opgeruimd. 4399 km gereden. Alles werd in orde bevonden en de voorruit werd gelukkig afgedaan met de verzekering. Vervolgens werden we met een shutlebusje naar ons hotel gebracht waar zij ons, door een foutje, pas op 21 juli verwachten. Onze koffers werden toen even opgeborgen en wij zijn toen Whitehorse ingegaan om ook hier nog even wat winkels te bekijken en een kop koffie met een broodje te nuttigen. 's Middags zijn we toen naar de rivier gegaan waar van allerlei te doen was in verband met de viering van de langste dag. De first nations, vroeger indianen, hadden daar allerlei kraampjes. Wij waren daar heen gegaan omdat ik een berichtje had gekregen van Tjitske (de vroegere Wirdumse) en wij troffen haar en John daar ook nog. Heel wat afgekletst daar en toen afscheid genomen. Bij het hotel aangekomen was onze kamer eindelijk klaar en konden wij onze spullen naar de kamer brengen. Weer even lezen. Nog weer even later een berichtje van Tjitske of wij met hun wilden eten, zij kwamen ons dan halen met de auto. Natuurlijk gedaan en was weer erg gezellig. Morgen om 09.40 klaar staan om met de shutlebus naar het vliegveld te worden gebracht. Wij vliegen om 11.35 eerst naar Vancouver en dan naar Munchen. Vervolgens naar Schiphol.