De eerste paar dagen

Door Jacco en Louise - 05-05-2017 19:32
Maandag 1 Mei – van Amsterdam naar Vancouver

14 graden – zon / bewolkt / regen savonds.

Van Amsterdam naar Vancouver is zo’n 9,5 uur vliegen, wij vlogen er 9 uur en 1 minuut over, we hadden windje mee. Bij het begin van de vlucht hadden we wat turbulentie omdat de wind aan het draaien was. Dit duurt meestal niet langer dan 10 minuutjes. De rest van de vlucht ging voorspoedig. Jacco kon ook redelijk zijn benen kwijt en dat is toch wel fijn op z’n lange vlucht. Dit is de eerste keer dat we met KLM vliegen, personeel is erg vriendelijk (we mochten zelfs het blauwe dekentje meenemen) helaas is het entertainment systeem iets minder dan dat we bij andere vliegmaatschappijen gewent zijn, minder keus in film en series. Maar daarvoor zouden we het niet laten om nog een keer met KLM te vliegen.

In het vliegtuig krijg je ook altijd een verklaringsformulier, wij hadden de officiële app hiervan en ingevuld. Om 13:40 landen we op Vancouver. Bij de douane wilden we de QR-code scannen (deze krijg je via de app) gaf hij elke keer een error aan, konden we als nog eerst weer het hele formulier invullen. Bij de douane vragen ze alleen even snel wat je komt doen en dan mochten we er door. We hebben ongeveer een half uurtje nog moeten wachten op onze bagage. Toen gingen we met onze bagage naar buiten naar de shuttle busjes voor de hotels.

Er stoppen verschillende busjes van diverse hotels, gewoon wachten tot jou hotel voorbij komt (staat allemaal goed aangegeven op de busjes zelf) en instappen, dit is erg goed geregeld. Binnen een kwartiertje waren we in ons hotel en checkten gelijk in. Onze kamer was al klaar en daar hadden we de koffers neergezet.

Het was nu rond half 4 in Vancouver maar al 00:30 uur Nederlandse tijd, en we hadden nog een hele dag voor de boeg. We liepen weer terug naar de receptie om fietsen te huren (gratis) om zo nog even de buurt te verkennen. Het hotel zit in een buitenwijk, dit hadden wij expres gekozen omdat we nu niet Vancouver stad in willen gaan. Maar gewoon een makkelijk verbinding willen hebben voor het vliegveld en cruise canada.

We rijden wat rond op de fiets en komen een Michaels (craftstore) tegen, dat kan ik natuurlijk niet voorbij laten gaan. We kijken in de Michaels en Dollarstore, hierna nemen we een lekkere cappuccino bij Tim Hortons. We rijden nog wat rond en brengen de fietsen terug, het is ondertussen 18:00 uur en gaan wat eten bij IHOP.

We hebben allebei niet heel veel trek en nemen iets lichts om toch maar wat te eten.

Een uurtje later lopen we weer terug naar het hotel wat naast de IHOP staat. We proberen nog wakker te blijven maar nu gaan we het wel voelen. Het is nu dan ook 05:00 uur s’morgens in Nederland.

We gaan nu toch maar slapen ook al hier het nog maar 20:00 uur in Vancouver.

Dinsdag 2 Mei – van Vancouver naar Qualicum Beach

16 graden - zon en later op de dag bewolkt

Vannacht ben ik nog wel rond 4 en 6 uur wakker geweest maar probeer elke keer weer te gaan slapen. Maar om 7 uur geef ik het op en pak even me telefoon om nog even te contacten met thuis. We blijven nog lekker even hangen in bed, rond 9 uur gaan we naar de McDonalds voor ontbijt, deze zien we al zodra we de deur uitstappen. We lopen naar de overkant, het is een kleine McDonalds, we nemen er een lekker ontbijtje (met pannenkoeken) en een cappuccino.

Dit eten we rustig op want we hebben nog alle tijd, we hadden gisteren contact gehad met Cruise Canada dat we de camper om 13:30 uur kunnen ophalen.

Na het ontbijt maken we nog een wandeling in de buurt, we lopen langs een rivier en zien ons eerste wild, 2 ganzen met 3 kleintjes.

Om elf uur komen we weer terug bij het hotel, pakken de koffers weer een beetje in, en lopen naar de receptie. We zien een stelletje (Duits) met een klein kind buiten staan, en vroegen of hun ook naar Cruise Canada toevallig gingen, en dat gingen ze.

We willen een taxi samen delen, dat vonden hun ook een goed idee, helaas stuurde de taxicentrale een kleine taxi. Ze konden er zelf amper in. Maar de taxi chauffeur belde gelijk een andere taxi en die kwam er binnen 5 minuten aan.

Naar Cruise Canada rijden is ongeveer 25 minuten, er stond ook een klein beetje file maar daar ging onze chauffeur heel slim mee om, gelukkig.

Bij Cruise Canada aangekomen hebben we ons aangemeld en ze roepen je op als we weer naar binnen mogen komen. Even laten gingen we terug naar binnen alleen rijbewijs en borg op de creditcard en toen mochten we buiten nog even wachten tot iemand ons naar onze camper kwam brengen.

Om 13:20 kwam er een meneer aan en die liet ons de camper zien, dit werkt zo, en dat zo. Oke dat was het! Veel plezier en fijne vakantie…. Uhhh oke zo makkelijk…. Binnen een kwartier was alles uitgelegd en hadden we de koffers naar binnen gebracht.

We rijden gelijk door naar de Ferry voor naar Vancouver Island (Nanaimo, overtocht kost $ 121 /€ 82) te gaan, deze ging om 15:15 uur en pas weer om 17:45 uur.

Om kwart over twee staan we in de rij voor op de boot te komen, nu maar hopen dat we er op kunnen, de mevrouw bij de betaalpoortjes zei dat we misschien wel moesten wachten op de volgende boot. Dit hopen we toch echt niet! Om drie uur begint alles een beetje te rijden rij voor rij, maar onze rij nog niet. Maar dan gaat onze rij ook iets vooruit, we zien dat het verkeer langzamer gaan rijden, oh nee he toch niet net voor ons de laatste auto er op. Jacco zegt nog maakt niet uit ook al zijn we de laatste als we er maar op staan. En gelukkig wij mogen ook mee. Maar Jacco had wel gelijk er staat dan ook niemand meer achter ons.

We parkeren de camper op de plek waar we naar toe worden geleid. We gaan nu snel naar het dek om te kijken hoe we weg varen. Boven op het buitendek was niemand te zien behalve 1 meneer, hij was van de Ferry zelf. Zo koud is het nou ook weer niet, we maken een praatje met de meneer en hij probeert zoveel mogelijk te vertellen over de boot en Vancouver Island.

Dat dit een vervangende boot was voor maar 3 dagen en dat deze boot heel oud was. De boot kwam uit de jaren 60, maar dat kon je er niet afzien, alles was nog netjes verzorgt. Alleen toen moest hij heel even aan het werk de ankerkettingen vast zetten met de hand, daar aan kon je zien dat het dus een oude boot was, en dat er veel nu met de hand gedaan moest worden.

Na een tijdjes moest hij ook weer aan het werk en wij gingen de boot nog verder verkennen. De overtocht duurt zo’n 2 uur. We komen bij het restaurant aan en eten daar wat. Na even lekker gegeten te hebben met mooi uitzicht op de bergen, gaan we weer een rondje lopen. We blijven nog even buiten. Even later word er omgeroepen dat iedereen weer terug naar zijn voertuig moet gaan om dat we zo aankomen bij Duke Point (Nanaimo).

Ook van de boot af gaan gaat makkelijk en vlotjes. We rijden gelijk door naar de Walmart.

We willen graag een sim kaart zodat we Canadese nummers kunnen bellen. Helaas staat er maar 1 iemand op die afdeling en die is eindeloos lang met een andere klant bezig, we waren de volgende en na ons nog 2 mensen. Dus als we weg lopen, wie weet hoe lang het nog gaat duren, en we hebben toch echt die simkaart nodig. Want we moeten Cruise Canada bellen. Ze zijn vergeten de persoonlijke kit er in te doen of mee te geven. We hebben in heel de camper gezocht maar we kunnen geen beddengoed, handdoeken etc vinden. Wel potten en pannen en bestek gelukkig.

Dus wij wachten “geduldig” meer dan een uur lang op de meneer van de Walmart……....

Eindelijk zijn we aan de beurt en de jongeman helpt ons netjes en legt alles uit en zorgt ook dat alles werkt. Eindelijk…. Nou nu hadden niet echt zin meer om alle grote boodschappen te doen voor de komende week. Het was nu dan ook al zo rond half 8.

Na contact te hebben gehad met het noodnummer van Cruise Canada, mogen/moeten (er is geen andere keus we zitten op een eiland) zelf het beddengoed en de handdoeken kopen, we mogen de bonnetje tot $ 110 dollar inleveren als we de camper straks weer terug brengen… Dus nu dan maar toch op zoek naar beddengoed en handdoeken. Maar met 110 dollar kom je ook niet zo ver. Bij de Walmart is er gelukkig wat in de aanbieding, we komen uit op 90 dollar maar we hebben nog geen badhanddoeken en gewone hand en theedoeken, deze waren hier nog wat duur en hopen morgen bij de Dollarstore anders wat te vinden.

We kopen alleen wat eten en drinken voor deze avond en gaan dan rond 21:00 uur weg uit Nanaimo, we hebben niets geboekt en moeten nu de eerste nacht ook nog eens zoeken naar een overnachtingsplaats. We hadden het gevraagd aan de Walmart maar dat mag tegenwoordig niet meer omdat de parkeerplaats niet alleen van hun is.

We rijden richting het noorden, en hopen onderweg iets tegen te komen. We zien wat RVparks maar allemaal donker en niemand neemt op. Er staat vaak een telefoonnummer op de deur die je kan bellen als je na “ office hours” wilt inchecken.

We hadden er 1 gezien die iets verder weg was, Qualicum Bay Resort, Motel en RVpark. We hopen dat een motel langer open is. Rond 22:00 uur kwamen we er aan ook weer niets en niemand te zien… We stonden 50 meter te vroeg. We moesten een andere ingang hebben, daar was een lichtje dat brandde.

De openingstijden waren van 9 tot 9 dus ik belde het nummer en ik hoorde de telefoon binnen overgaan, niemand neemt op helaas.

Maar ik probeer het gewoon nog een keer en terwijl ik aan de lijn zit met de jongeman doet hij de deur open. We kunnen gelukkig nog inchecken en gebruiken de kortingscode van de Tioga Tours website, ipv 35$ is het nu 30$ voor full hookups (ze hebben niets anders). We mogen eigenlijk overal gaan staan waar niemand geparkeerd staat, het is een erg rustige camping, we zien niet veel omdat het donker is en parkeren de camper op een makkelijk plekje (Pull trough), zodat we morgen er ook weer makkelijk uit kunnen rijden. We staan ook naast een sanitair gebouw, dat is altijd makkelijk.

We sluiten alleen het stroom aan, we drinken nog een theetje en maken het bed op. Op zich ook niet verkeerd allemaal nieuwe dekens en kussens.

Woensdag 3 Mei – van Qualicum Beach naar Elk Falls Provincial Park

10 graden – Regen

De eerst nacht in de camper sliep toch best goed, het was effe wennen, maar dat is altijd zo in een ander bed. Rond half 8 werden we wakker. Ik was al eerder wakker maar probeerde nog even verder te slapen, maar ik moest nu toch echt plassen. Dus er uit dan maar. Jacco was ook ondertussen wakker. We doen rustig een kopje koffie en praten nog met thuis.

Ook zoeken we maar weer een Walmart op om de boodschappen te gaan doen. Ook willen we nog fietsen kopen want huren is duurder. We rijden naar de Walmart in Courtenay. We parkeren de camper achter op de parkeerplaats want je neemt 4 parkeerplekken in beslag.

We gaan hier rustig de boodschappen doen en kijken ook nog even bij de fietsen.

Helaas hebben ze geen fiets voor Jacco z’n maat. De eerste keer boodschappen doen dat is leuk maar niet voor je portemonnee 154$ En dan hebben we al echt gekeken wat we pakken. Maar je moet echt alles nu hebben voor de eerste keer, en de meeste spullen gaan de gehele vakantie mee, op de vers producten na.

We zetten de boodschappen in de camper en gaan eerst even een broodje met een hotdog er tussen eten voor we weer verder gaan winkelen bij de dollarstore. Een aardige meneer bij de Walmart zei dat bij Canadian Tires misschien meer keuze was. Daar verkopen ze grotere mountainbikes ook voor een redelijke prijs.

Bij de dollarstore nog voor zo’n 27 dollar aan handdoeken en theedoeken gekocht. Hopelijk krijgen we dit allemaal terug. Maar ook hadden we zelf nog een aardig tas vol, met spulletjes dat we vergeten waren bij Walmart en/of wisten dat het hier voordeliger was.  Maar toch was het weer 43$ tikt toch allemaal aan zo.

Bij Canadian Tires store kijken we voor wat fietsen, we dachten dat we ook hier niets zouden vinden. Ook hier werden we weer zeer vriendelijk geholpen.

De meneer vond het ook echt jammer dat hij ons niet kon helpen, maar toen zag ik opeens een hoge fiets 29” wel wat duurder dan we gewild hadden maar veel beter dan de 26” fietsen die we gezien hadden. We hadden bij Walmart 1 fiets even apart laten zetten die dan voor mij zou zijn. Maar gelukkig kon de medewerker van Canadian Tire nog een leuk en goede fiets voor mijn vinden, met korting.

Nu hebben we allebei een oranje (dat vond de meneer erg leuk dat hij 2 oranje fietsen voor ons had gevonden) fiets met helm, pomp en beide 1 reserveband en een toolsetje.

Dit was ook wel een kostenplaatje maar hopelijk hebben we er veel plezier van.

Nu hebben we het wel echt alweer gehad met alle winkels, nu willen we echt even de bossen in en ontspannen. We rijden richting Campbell River, hier bellen we Eagle Eye Adventures voor een 6 uur durende tocht voor morgen. Ze hebben nog plek en hopelijk klaart het morgen op.

Daarna rijden we door naar Elk Falls Provincial Park, Quinsam River campground. Hier aangekomen kiezen we een mooi plekje aan een beekje, nr 15.

We lopen naar voren terug om een Ticket in te vullen, maar er liggen geen tickets, omdat  het kampingseizoen is begonnen halen ze het gewoon op bij je. Op de terugweg naar de camper zien we een mevrouw in een golfkar van de campground, we spreken haar aan en ze gaat mee naar de camper om een ticket uit te schrijven voor gelijk 2 dagen en wat hout voor het kampvuur. 51$ voor 2 nachten en hout. In de winter is het 11$ per nacht. Nu in mei is het gelijk het dubbele. 22$ per nacht en 7$ voor het hout.

We rijden de fietsen naar buiten en Jacco maakt ze rijklaar. Ik ruim de boodschappen op die we bij de Dollarstore hebben gehaald. Het regent nu even niet dus we gaan gelijk even een rondje fietsen over de campground en we willen eigenlijk ook bij de Falls gaan kijken dus we rijden richting de Falls. Het is een hele klim de berg op, halve wegen stoppen we om toch maar even om te keren. Gelukkig maar want zodra we bij de camper weer zijn gaat het aardig door regenen.

We drinken wat en wanneer het weer een beetje droog is maken we wat leuke foto’s van onze camper. Ik ben nog druk bezig ondertussen om de camper weer anders in te pakken. En rond half 7 gaan we koken.

We eten taco’s, we doen daarna de afwas zo logies en efficiënt mogelijk. Op deze campground sta je zonder hookups/aansluitingen.

Het weer was een beetje aan het opklaren en Jacco wilde met het kampvuur beginnen, maar toen ging het toch weer wat meer regenen helaas. En dit is niet gestopt de rest van de avond.

Donderdag 4 Mei – Elk Falls Provincial Park (Whale wachting tour)

11 tot 20 graden – Dichte mist tot middag uur daarna zon.

De wekker hadden we gezet om acht uur maar we werden al rond zeven uur rustig wakker.  We rijden rond kwart voor negen weg uit Elf Falls Campground (er hangt een ticket op je paaltje dus niemand neemt je plekje in). Het was even zoeken waar Eagle Eye Adventures zat, maar we vonden het. Daar aangekomen werden we vriendelijk geholpen, we werden gelijk in een “ sumo “ pak gehesen, maar dan heb je het in ieder geval niet koud.

Het weer zit helaas nog niet mee, hele dicht mist, je kan niet verder dan 1 of 2 meter ver kijken. We stappen met zn alle de boot in. 10 mensen gingen mee op de tour plus 2 bemanning waar onder Jos. Ik zat voor in samen met een meisje uit australie, Jacco zat een rij naar achteren. We varen de haven uit maar voor de komende 1,5 uur varen we in dichte mist, je kan net aan je hand voor je ogen zien. Er stond niet echt wind, maar de boot vaart met z’n 55 km per uur, en ik zat voor op dan vang je toch aardig wat wind. Gelukkig voor de sumo pakken die houden je lekker warm. Na 2 uur varen komen we wat zeeleeuwen tegen en we zijn zo ver gevaren dat het hier al een heel stuk opgeklaard is, we varen tussen de bergen en eilandjes door, zoeken naar wildlife.

We varen langs een kustlijn, en op eens zien we een zwarte beer die staat te grazen op de rotsen, het groen er af te eten. Voor dat we echt dichtbij konden komen, verdween hij weer tussen de rotsen en bomen.

We varen nog even door en willen straks een stop gaan maken om uit de boot te gaan en te gaan lunchen.  Maar niet veel later na deze plannen krijgt Jos te horen dat de Orka’s gespot zijn…. Waar… voor bij Campbell River, onze start plaats. We zijn er een eind vandaan, Jos laat de keuze aan ons allemaal over, iedereen wilt natuurlijk de Orka’s zien, hun gas er op en binnen een 45 minuten zijn we dan op de plek waar ze gezien zijn. Er liggen nog een paar andere bootjes, maar zien nog niets, het water is kalm. Tot we opeens links van ons een geluid horen, jah daar zijn ze dan de orka’s.

Dit waren 4 killer whales, ze eten zeeleeuwen maar geen vis. Ze jagen altijd op hun eten. Wat een super gaaf gezicht zo, de mist is gelukkig al een tijdje opgeklaard, maar als je land inwaarts kijk ligt er nog een dikke mistbank. De 4 Orka’s zijn een moeder en dochter en haar 2 zoons.

Ze zwemmen op gepaste afstand naast de boot. En zelf een keer waren ze opeens naar onder gedoken en kwam rechts naast de boot naar boven. Wat super gaaf en wat een mooie beesten zijn het toch. We volgen de orka’s voor zeker wel meer dan een uur. Ondertussen deelt Jos de lunchzakjes uit, wat super gaaf lunchen met de orka’s.

De lunch is een goed gevulde zak vol. Ook was er koffie of thee beschikbaar. Ik had expres niets gedronken, want als je moet plassen dan moet je heel je pak uit en daar had ik nou niet zo veel zin in. Na onze lunch namen we afscheid van de Orka’s en gingen nog langs een eiland, wat vol lag met zeehonden.

Maar ook verschillende soorten vogels, we zagen op een afstand 2 zeearenden. Iets na 4 uur smiddags, na 6 uur op de boot te hebben gezeten varen we weer en haven binnen. Wat een gave ervaring!

Nu snel het pak uit en plassen. Jacco blijft even in de camper terwijl ik nog even shop bij The Real Canadian Super market, nog wat kleine spulletjes gehaald en aanmaak blokje voor ons kampvuur voor vanavond. Op de terug weg loop ik even langs Starbucks voor 2 koffie, want dat durf ik nou wel te drinken. We rijden met de camper terug naar Elk Falls maar niet naar de campground maar naar de Falls en hike routes.

We lopen de hike route naar de falls, dit is goed te doen, je kan over een brug hangbrug lopen en zo de waterval goed bekijken, we lopen wat rond en daarna terug naar de camper.

Pff het is nu over 5 uur geweest maar sinds de middag is het zonnetje tevoorschijn gekomen en het is zeker rond de 18 graden als het niet al warmer is.

We rijden naar de campground zoeken ons plekje nr 15 op wat we voor 2 dagen hebben betaald, dus dat is dan ons plekje. Op de campground aangekomen zien we dat het veel drukker is dan gisteren. En jah hoor iemand staat op ons plekje…. Grrr. Helemaal uitgepakt met waslijn en al, en onze ticket hangt gewoon netjes op. Op het zelfde moment komt de mevrouw van het park langs waar we gisteren de ticket hebben gekocht. We houden de mevrouw even op en vertellen dit, ze ziet ook dat de meneer daar niet thuis hoort en spreekt hem aan, zonder moeilijk te doen ruimte de meneer zijn spullen op en vertrekt.

We zetten de camper weer op zijn plekje neer en Jacco begint aan zijn kampvuur terwijl ik het eten ga maken. Vandaag word het pasta, Penne met worstjes in stukjes gesneden, groenten, ui, mais en een gebakken eitjes. Nou dat is toch goed te doen zo kamperen!

Buiten hebben we de picknick tafel gedekt en eten lekker ons eten op. Als toetje nemen we smores bij het kampvuur.

Het kampvuur wilde eerst niet mee werken, maar gelukkig weet Jacco altijd het vuur aan te krijgen, zelfs met natte blokkenhout. Hij geeft niet op, en nu zitten we lekker de hele avond nog buiten tot wel elf uur. Ik heb de laptop maar even naar buiten gehaald om dit verhaal te schrijven.