Sky to Sea Route

Door Jacco en Louise - 27-05-2017 09:04
Woensdag 24 Mei – Van Cinnamon Campground naar Riverside Resort (nooit meer!)

Van 5 graden naar 25  graden -  Bewolkt en later zonnig.

Vanmorgen werd er om 07:15 aan de deur geklopt, we moesten nog betalen voor deze plek dus ik dacht al dat zal de ranger wel zijn. Eerst negeerde ik hem hopelijk dat hij dan over een uurtje terug kwam maar helaas. Hij klopt nog een keer aan. We melden dat we hem gisteren niet hadden gezien, hij zei dat kan kloppen want zijn laatste ronde was om zeven uur gisteren avond en wij kwamen rond half acht aan. Maar het was geen probleem en we kocht nog een ticket bij de ranger.

Ik kroop nog even een uurtje terug in bed. Rond negen uur reden we weer. We merkten dat we weer hoger rijden. We rijden ook zelfs door een lawine heen. Ze hebben de weg vrij gemaakt maar links en rechts liggen wel meters hoge sneeuw bergen. Hier en daar stoppen we weer even om wat foto’s te maken. Het ruige gedeelte hebben we weer achter ons gelaten. We rijden nu weer langs bergen en riviertjes.

Rond half elf komen we aan bij Joffre Lakes. Hier ligt nog een dik pak sneeuw op de trail. Dit hadden we niet verwacht. Maar we controleren even de hoogte en we zitten weer op 1270 meter hoogte! Vandaar! We lopen de besneeuwde  trail naar de Lower Lakes. Gisteren liepen we in hitte nu weer in de sneeuw. Alles kan tijdens deze reis. Even goed kijken waar je loopt want soms ligt het sneeuw alleen maar over een paar takken heen en dan zak je zo tot aan je knieën in de sneeuw.

Maar het gaat aardig, deze trail is vaker gelopen dus alles is redelijk goed aan gelopen al. We komen bij het meer aan. Hij is bijna zo goed als ontdooit. Maar er ligt nog veel sneeuw overal dus rond het meer lopen is niet echt een optie. Je kan ook naar de Middle en Upper Lakes lopen maar dat is normaal al 2,5 en 3 uur lopen laat staan nu.

We lopen weer terug naar de camper en gaan weer verder. We komen aan in Pemberton. We rijden een rondje, het is een klein plaatsje met wat winkels. We zien in een oud stations gebouwtje dat er een bakkerijtje in zit. Goed moment om te stoppen voor een cappuccino en wat lekkers. We bestellen onze cappuccino en Jacco neemt een muffin en ik een chocolatechip koekie. We drinken het buiten op. Er loopt nog wel een spoorlijn langs. We zitten aan een soort barretje en kijken uit over de spoorlijn met daar achter de bergen met een besneeuwt topje.

Na dit lekkers rijden we door en komen we iets voor 12 uur aan in Nairn Falls.

We lopen de 3km hike (retour) naar de Falls. Het is een makkelijke en mooie route om te lopen. We liepen de trail met stops binnen 45 minuten. Ook dit is weer een mooie waterval maar dan toch net even anders, hier zijn ook potholes. En even verder op is nog een waterval en het komt weer met een gebrul naar beneden vallen het water.

Rond twee uur kwamen we in Whistler aan. We parkeren de camper op Lot 4 (gratis parkeerplaats voor campers). We dachten dat het dorpje een stukje verder was dus we namen de fietsen mee. Maar dat was niet nodig, het was namelijk aan de overkant van de weg. Maar we fietsen om het centrum heen om naar het visitors centrum te komen. Het was even zoeken want het centrum is op het eerste gezicht een beetje een doolhof. We zetten de fietsen in een rek neer bij het Visitors centrum. We worden hier ook weer vriendelijk geholpen en krijgen weer de benodigde informatie. Hierna gaan we even langs Starbucks voor wat internet. Wij hebben onze fietsen verkocht aan een mede canadaforum bezoeker. En moesten even contact leggen. Want ze heeft vrienden in Whistler en laten dan de fietsen bij hun achter. Helaas kunnen we dan niet fietsen in Vancouver gebruiken. Maar dit was de makkelijkste optie, we hebben ook uitgezocht om ze mee te nemen naar Nederland. Dit was helaas te duur. Via de post rond 500 euro en mee het vliegtuig in tussen de 250 en 500 euro… Dus dan maar iemand anders er blij mee maken. We spreken morgen in de namiddag af.

We lopen Whistler door en leren het doolhof te begrijpen. Het valt eigenlijk wel mee. We winkelen wat en gaan wat eten bij een Grill restaurant. We zitten lekker op het terras in het zonnetje onze burger op te eten. Hierna gaan we nog weer wat winkelen. We kwamen het duitse stel met hun kids weer toevallig tegen. Het stel wat we op de eerste dag hadden ontmoet en de taxi mee wilde delen. We maken een praatje en gaan daarna weer verder. We gaan naar de camper en zijn half zeven bij Riverside Resort. Ze vragen hier 63$ voor 1 nacht… en dat is nog geen eens Full Hookup. Eerst wilden we niet en liepen weer terug naar de camper. Maar we dachten voor 1 keer kan het wel. En ze hebben wifi en douches. Ik dacht dan kan ik eindelijk savond even rustig op me gemak het hele blog even controleren en goed bij werken. We staan op S16. We rijden helaas weer een ‘ophokplicht’ campground op. Dit zagen we niet vanaf de weg. We moesten trouwens ook nog eens muntjes betalen voor de douche.. Zo’n dure camping en nog extra betalen. Maar oke we kochten 2 muntjes. We zetten de camper neer en we staan super schuin… Zo schuin hebben we nog niet gestaan, en het is een ieniemienie plekje dus veel ruimte om het anders te zetten hebben we niet. En het was onder tussen na zeven uur dus de receptie was er ook niet meer. Ik ga maar eerst even douche. Sta ik 10 minuten kou te lijden in de douches omdat het water niet warm word, nog geen eens lauw.. Dus ik met het andere muntje de andere douche geprobeerd. Ook deze werd niet warm. Grrrr daar word je toch echt niet vrolijk van… Zelfs nog geprobeerd te bellen met receptie of parkwacht maar die is er niet. Ik open me laptop en probeer de wifi dan maar. Maar Jacco zegt al doe geen moeite hij is zo traag. En inderdaad ik kan nog geen eens de tioga tours website openen. Dit meen je toch niet betaal je bijna 70$ voor niets. We hadden flink spijt van deze ophokplicht camping.

En kiezen dit echt nooit meer en raden dit ook echt niet aan! We zagen Nairn Falls campground (22$) toen we daar waren. Maar we dachten even een goede camping het zal het wel waard zijn.. Ik sluit al snel mijn laptop en ging om tien uur al proberen te slapen, zo zat was ik het. Maar dat kon natuurlijk niet, en dan ook nog horen we opeens onze vuilniszak ritselen. Zal wel zwaartekracht zijn iets wat naar beneden viel. Maar dan even later horen we geritsel door de camper heen van achter langs de zijkant naar voor. Ow nee he er zit een muis in de camper tussen de schotjes. We hebben alles al in ziplockbags. Maar toch een muis. Dan horen we hem in het kastje waar we de uien bewaren en Jacco trekt hem open, en ja hij ziet nog net een staartje weg duiken. Rond 12 uur gaat Jacco slapen en die vertrekt bijna meteen. En ik hoor het weer ritsel ristel.. Langs de muur boven me hoofd… Ben niet bang voor muizen maar dat geritsel is zo vervelend en word er elke keer wakker van… Ik heb helaas wakker gelegen tot tegen half 4 aan. Heb zelf nog even geappt met me moeder rond 3 uur snachts.. Dan toch maar proberen te slapen. En weer ritsel nu in het koffie kastje boven de aanrecht. Ik doe toch even de moeite en sta op en doe het kastje open. Nu is hij er natuurlijk niet. Ik haal het hele kastje leeg, ondertussen vallen de plastic glazen op de grond en maken een kabaal. Jacco slaapt gewoon rustig door alles heen. Maar nu word ik toch echt moe en probeer te slapen.

Donderdag 25 Mei – Van Riverside Resort (nooit meer!)  naar Alice Lake Campground (PP)

25+  graden - Zonnig.

Vanmorgen kon ik niet echt uit me bed optijd komen, maar dat is ook logisch na z’n nacht. Dus net na negen uur kwam ik pas me bed uit. Even een theetje gedronken en dan gaan we hier snel weg. We wilde nog langs de receptie, maar ik was redelijk zen smorgens en dat wilde ik zo houden. Want ik wist als we naar de receptie gaan dat ik dan niet mijn vriendelijke zelf kan zijn. Dus voor hun en voor mezelf reden we door. We schrijven gewoon een beoordeling op tripadvisor, deze zullen ze vast zelf ook wel lezen. We moeten vanmiddag de fietsen afgeven dus we maken er vandaag nog even goed gebruik van. Dit kan ook super in Whistler, het is echt een fiets stadje. We gaan als eerst naar een trail van een treincrash. De wagons liggen na de crash nog gewoon in het bos sinds 1956.

We parkeren de camper vlakbij het Olympic dorp. We fietsen de trail. Je kan een heel eind de trail fietsen maar op ten duur moet je toch echt afstappen, te smal en er liggen wortels in de weg. We komen aan bij een bruggetje over het water en aan de andere kant liggen de wagons.

Alle wagons zijn ondergespoten met graffiti. De wagons zo zien liggen in het hoge bos geeft toch een beetje een “creapy”  gevoel. De bomen groeien ondertussen door de wagons heen.

We maken ons rondje en rijden/lopen de trail terug. We rijden door het Olympic dorp dit stelt niet veel voor zijn gewoon nu appartementen waar mensen wonen. We parkeren de camper bij Alpha Lake, we rijden met de fietsen naar Whistler Creek, dat is een stukje verder op aan de andere kant van de weg. We ontbijten/lunchen bij Tim Horton. Na lekker in het zonnetje gezeten te hebben rijden we weer door richting  Lake Nita lake.

We fietsen om het meer heen en volgen de weg langs het meer en langs de spoorlijn. Dit is ook een fietspad route. Dan komen we aan bij het volgende meer. Lake Alta. We blijven om het meer heen fietsen tot het einde van het meer. Hier rijden we weer terug via de andere kant van het meer. We stoppen nog even voor een ijsje bij een kleine theehuisje van de Golf baan. Het fietspad ligt ernaast dus er staat zelf ook een bord “niet golfers welkom”. We zitten op het terrasjes en er komen 2 golf karretjes aan rijden met chinezen er in. Volgend mij betalen ze per uur want ze doen allemaal zo haastig. Zelf zo erg dat 1 van de dames mis slaat. Even wat vermaak onder het genot van ons ijsje. We fietsen weer verder langs het meer richting de camper. Het is een mooie route om te fietsen. Maar soms gaat het wel erg stijl omhoog, maar het voordeel daar van in je gaat ooit weer naar beneden. Dat blijft toch het leukste gedeelte hihi. Rond twee uur komen we weer bij de camper aan, we gaan nog even zitten bij het Alpha meer. Het water is echt erg koud, ik kan net een paar seconde me voeten in het water houden. Het is 30 graden en je zou zo het meer in willen springen maar je bent er denk ik even snel uit. Ook de lokalen Canadezen genieten van het weer en liggen hier lekker te zonnebaden en sommige dapperen nemen een duik. Maar ze zijn er ook weer snel uit en gaan weer terug naar hun handdoekje.

We gaan even later nog even langs Whistler Creek naar de Starbucks deze keer, we nemen een verfrissende drankje ipv koffie. Iets na drie uur rijden we weg en gaan we naar het appartement waar de fietsen worden gebracht. We worden vriendelijk ontvangen en laten de fietsen achter. Daar rijden we dan weg… fietsloos… Maar we weten zeker dat het goed komt met ze. hihi. We rijden weg uit Whistler naar Brandywine Falls provincial park.

Hier is weer een weer mooie waterval te zien. Het is maar 5 minuutjes lopen naar de waterval en iets verder naar de lookout. Ook hier weer een fantastisch uitzicht. Daar kan je geen genoeg van krijgen.

Als we weer doorrijden stoppen we nog even bij een lookout point langs de weg. Hier kijk je over een bergrug met besneeuwde toppen. Net over vijven rijden we Squamish binnen. Eerst weer even langs het Visitors Centrum. Hier kregen we wat informatie over de hikes en campground. We rijden alleen even snel het dorpje in voor boodschappen. Niet te veel want we hebben nog maar een paar nachten in de camper. Maar we hadden wel nog voor 2 keer vlees nodig. Dus we halen wat vlees en nog wat koekjes voor bij de koffie en voor tijdens de hikes. Iets over zessen rijden we Alice Lake Provincial Park binnen.

We wisten dat er veel vol zouden zitten maar we rijden rustig de campground op. We zien gelijk de park ranger bij het begin van haar ronde en spreken haar aan. We zegt dat nr 6 nog beschikbaar is maar nr 9 is een mooier plekje en ze controleert of deze nog vrij is voor vandaag. (bij de ingang van het park stond al een bordje VOL voor het weekend) Plekje nummer 9 was vrij voor deze avond. Het was een hele mooi plek, groot en net iets boven de weg maar ook weer niet zo hoog dat de volgende rij kon zien.

Dus als je rondje camper keek leek het of je in een verlaten bos stond, geweldig na onze ervaringen van gisteren. We kochten gelijk ook nog 2 bundels hout voor vanavond. Deze bracht de ranger straks nog even omdat ze die op het moment niet bij haar had. Echt een top Provincial Park, stroom, warme douches en een toiletten vlakbij. We gaan eerst even koken. De lekkere kip bakken we op die we net gekocht hadden in de supermarkt. We eten het op samen met Mie en gewokte  groenten.

Dit was weer super lekker. Na het eten liepen we nog rond het meer. Hier is ook goed te zien dat je in het regenwoud gedeelte van het land loopt. Overal zijn de bomen bedekt met mos en haar.

De zon zakt en dit geeft een mooi gezicht over het meer. Het is een niet al te groot meer, maar precies goed voor een rondje te lopen zo na het eten.

Savond maakt Jacco weer het kampvuur aan en ik tik weer een stuk van onze reisverslag. We blijven nog lekker lang bij het kampvuur zitten nog even genieten!

Vrijdag 26 Mei – Van Alice Lake Campground (PP) naar Capilano RV Park.

25+  graden - Zonnig.

Vanmorgen heerlijk wakker geworden in Alice lake Provincial Park. We rijden eerst even langs de Starbucks in Squamish. We doen hier rustig even een bakkie en zijn ook gelijk even online. Hierna rijden we naar downtown Squamish. Er zijn wat grappige winkeltjes. We winkelen wat en rijden dan door naar het einde van de haven. We dachten op de kaart te zien: een groen park met trail. Er was inderdaad een trail maar er waren veel werkzaamheden en bedrijvigheid dat dit nou geen leuke trail is om te lopen. We gaan wel aan het einde staan en kijken van een afstand naar een reusachtige waterval. Al ons eten moet op en we hadden nog hamburgers in de vriezer liggen. Het is ondertussen bijna twaalf uur en bakken de hamburgers op. We hadden gisteren al lekkere broodjes gehad voor de hamburgers. We hadden ook nog tomaat, sla en augurk voor op de hamburger. Alles moet op dus het was een goed gevulde burger. Na de lunch rijden we weer weg uit Squamish. Niet ver buiten Squamish is Shannon Falls. Dit was dus de reusachtige waterval die we zagen tijdens de lunch. Deze waterval is wel 335 meter hoog! Het is de 3de hoogste waterval van BC. Net voor de waterval staat een schattig klein hout souvenirwinkeltjes.

We lopen naar de waterval. Deze is echt groot! We komen hier ook een Nederlands stel tegen en maken een praatje. Daarna lopen we iets omhoog om dichter bij de waterval. Brr het water is weer echt koud je krijg je hele spray over je heen.

We lopen nu door naar de gondel. Je kan de Chief Mountain dan op. We drinken wat en lopen daarna terug richting de camper.

We moeten beslissen of we hier gaan overnachten of dichterbij Vancouver-stad. We hopen een campground te vinden tussen Squamish/Shannon Falls en Vancouver. Online zagen we er geen, maar dat kan toch niet. Er zal vast wel een campground of RV plek langs de weg zijn. Als eerste komen we langs een kleine campground van Porteau Cove PP. We worden weer vriendelijk geholpen, maar er is helaas geen plek. Het meisje informeert nog of we op de parkeer plek van hun mogen overnachten. Dit mocht helaas niet omdat het nog maar net 3 uur smiddags was en nog genoeg tijd hadden om een andere campground te kunnen vinden. We rijden langs de kustlijn en de bergen in, nu snappen we waarom er geen campgrounds zijn. Dat past gewoon ook niet. Een steile berg, de weg en dan gelijk het water.

We naderen Vancouver helaas al, en staan gelijk in de file. We hadden nu spijt dat we toch niet in Squamish waren gebleven. Maar we zien dat Capilano RV Park maar 2km van ons vandaan is. We bellen even op of ze plek hebben en dat hebben ze. We twijfelen ivm een RV park, maar wat moeten we anders. We staan ondertussen al een half uur bijna stil in de file. We zijn rond 4 uur bij de ingang. We zien gelijk dat het een ophokplicht camping is. (Dit noem ik daarvoor ook camping ipv campground, dat is het niet waard) We melden ons bij de receptie en worden netjes geholpen door een jongeman. Ik zie op het bord dat ze ook site’s hebben zonder hookup (49$ / half 62$ / full 70$ alles ex. tax). Wij informeren naar de site zonder hookups. We mogen eerst zelf een plekje kiezen en rijden rond. Het maakt niets uit waar je staat, maar we vinden de plekjes zonder hookup toch net even iets beter dan de rest en goedkoper dus dat komt mooi uit. We lopen terug naar de receptie en melden dat we op plekje 149 staan.

We willen betalen en de jongeman ziet dat we een ANWB kaart hebben en krijgen nog eens 10% korting. Dus we staan in Vancouver Stad voor “maar” 42$. Ze hebben hier op de camping zelfs een plek waar je je camper mag wassen. Dat komt goed uit, daar beginnen we mee. We weten niet zeker of het moet maar spuiten de camper gewoon even af en halen er een doekje overheen. Daarna rijden we de camper weer op zijn plekje. Ik begin alvast even met de koffers inpakken en Jacco doet nog even een was. Ze hebben hier ook een wasserette. We zijn wel even bezig met alles netjes inpakken en uitzoeken. Tegen zeven uur maak ik het eten klaar we eten wraps. Alles wat we over hebben van eten en spullen geven we aan onze buren. Een gezin uit Whistler die hier met een busje kampeert in de stad. Ze waren echt super blij met alles. Ik had ze ook wat kleurtjes en kleurplaten (kaarten) geven en lampjes waar ze mee konden spelen. Na het eten kwamen de kinderen nog even langs met een A4tje met een mooie tekening er op en met de tekst bedankt voor alle spulletjes. Ik ga douche en Jacco maakt de camper schoon. Jacco was net klaar toen ik terug kwam en we gingen samen nog even buiten zitten. De wifi werkt hier tot verbazing goed. Want de jongeman bij de receptie zei dat het soms niet helemaal goed werkte omdat het op dit moment druk was. Helaas bij deze laatste nacht geen kampvuur. Dat mag hier niet.