Grand Canyon

Door Harry & Mirjam - 13-04-2017 06:43

11 april                                                                          gereden: 360 km                                                      Half bewolkt, 15o

Een kwartier nadat we weer op weg zijn stoppen we al weer. Naast highway 89 van Page naar Flagstaff kronkelt  de Colorado River in de kloof als een hoefijzer rond een enorm rotsblok. Het is van de parkeerplaats wel een paar kilometer lopen naar het uitzichtpunt, maar wat een speling van de natuur! Terug is natuurlijk weer heuvel-op, maar onze kuiten zijn inmiddels wat meer getraind. We rijden nu weer in het Navajo reservaat. Langs de weg zijn tientallen nederzettingen van enkele huizen, een kerk en een school. Ook verkopen ze langs de weg in stalletjes allerlei ‘nativ stuff’. We rijden via de East Entrance Grand Canyon NP in. Vanaf hier loopt de weg langs de South Rim naar Visitors Centre. We stoppen bij enkele ‘view points’. Het is vanuit de spaceshuttle door ruimtevaarders  waar te nemen. Zo groot is het inderdaad. Foto’s kunnen het niet laten zien, maar het is immens. Meer dan anderhalve kilometer diep en een breedte van minimaal 15 kilometer. Na een paar uitkijkpunten houden we het voor gezien. Morgen meer, maar eerst plaats reserveren op de Mather campground. Zomers moet je hier 3 maanden van te voren reserveren, maar tot nu toe is het in de vorige parken ook gelukt zonder te reserveren. Maar vandaag niet; vol en morgen ook. Balend rijden we het park uit naar het zuiden, want daar in het dichtstbijzijnde dorpje zou er nog één zijn. Camper Village RV Park; de naam voorspelt al niet veel goeds en dat klopt ook. Een grote zandplaat met hier en daar wat gras. De plaatsen pal naast elkaar zonder iets er tussen. De prijs is ook belachelijk, $ 56  ‘all inclusive’ en met alleen elektriciteit $ 46! Er is echter geen alternatief. Er is wel een shuttle bus naar het Visitors Centre. We parkeren de camper en stappen in de shuttle. In het Visitors Centre laten we ons adviseren over een programma voor de volgende dag en kijken we een Imax film  over de Grand Canyon. Na afloop van de film stappen we weer in de shuttle, terug naar de ‘RV parkeerplaats’.

12 april                                                                          gereden: 115 km                                                                      Zon, 23o

Tijdens het ontbijt zijn we het er eigenlijk meteen over eens; op deze ‘RV parkeerplaats’ blijven we niet nog een nacht staan. Dus de plannen wijzigen weer eens. De Ranger adviseerde ons gisteren de Rim trail naar het westen te lopen, ongeveer 4 km langs de rand van de canyon en op het eindpunt de shuttle-bus naar Hermits Rest te nemen en onderweg bij verschillende ‘view points’ uit te stappen. Als we dat doen en direct vertrekken zijn we rond 3 á 4 uur weer terug en kunnen we al een eind op weg naar Las Vegas en dan langs de snelweg een plek voor de nacht zoeken. Zo gezegd zo gedaan en even later zitten we in de shuttle-bus naar Visitors Centre. Van daaruit start de Rim trail. We lopen, maken foto’s, lopen weer een eindje, maken weer foto’s; het is onvoorstelbaar mooi en telkens zie je weer iets anders. Wat ons opvalt is dat bijna overal hekken ontbreken. Je kunt zo van het pad af, op de rand van een klif of een eindje naar beneden op een vooruitstekende rots poseren voor een foto. Met kleine kinderen zou het een stuk minder ontspannen wandelen zijn. Aan het eind van de trail is de opstapplaats van de shuttle-bus. We zien het al van een afstandje: rijen wachtenden! Pas bij de 3e bus kunnen we mee. Volgepropt rijdt de bus naar het eindpunt. We besluiten de drukte te ontlopen en de trail naar het één na laatste punt te lopen. Nog steeds is het prachtig en niet te beschrijven…… en weer maken we foto’s (later blijkt dat we samen ruim 100 foto’s gemaakt hebben), maar veel nieuws zien we niet. Dan maar terug. Maar dat valt nog niet mee. Bij het opstappunt is het een drukte van belang en de bussen die langskomen zijn al bijna vol. Pas bij de 4e kunnen we mee. Hoe moet dat dan tijdens de zomermaanden als het nog veel drukker wordt? Terug bij de camper is het tijd voor koffie, zoeken op internet nog even naar een mogelijke RV park en weg zijn we weer. Na ruim honderd kilometer vinden we pal naast de snelweg een RV park. Veel stelt ook deze niet voor, maar het is maar voor de overnachting.