San Francisco

Door Harry & Mirjam - 26-04-2017 23:09

23 april                                                                          gereden: 135 km                                                              Bewolkt, 16 o

Als Amerikanen op een campground staan, beginnen ze, zo gauw het begint te schemeren, met een kampvuur. Bij elke kampeerplaats ligt dan ook een zogenaamde ‘firepit’. Het zit er volgens mij ingebakken. We  hebben deze hele trip dan ook meerdere keren met verbazing naar dit fenomeen gekeken. In de regen, kou of wind; ze zaten buiten, goed aangekleed, rondom de ‘firepit’. Meestal waren wij de enigen die gewoon binnen zaten. Maar gisteravond deden wij ook mee. Na het noodweer met heftige regenval van februari (de 1e sinds 5 jaar in Californië) ligt er rondom onze plek veel brandhout. In een mum van een tijd hebben we een dijk van een kampvuur en drinken we onze koffie rondom de ‘firepit’. We worden pas om 9 uur wakker. Het is bewolkt maar de temperatuur is prima. We rijden de laatste etappe naar San Francisco. We rijden binnendoor en zien overal de gevolgen van het noodweer van afgelopen februari. De laatste campground die we gaan bezoeken is ook de enige die we van te voren gereserveerd hebben. Het is Anthony Chabot Campground in het gelijknamige park in San Francisco. Deze ligt dicht bij de plaats waar we donderdag ochtend de camper moeten inleveren en volgens geruchten was ie meestal volgeboekt. Het is een langgerekt park van wel 20 kilometer  lang. De ingang van de campground kun je maar van 2 kanten bereiken van de noord- of zuidzijde. Wij komen vanuit het zuiden en als we bijna bij de afslag zijn staat er een bord ‘Road Closed Ahead’. Maar hoeveel ‘ahead’ is ie ‘closed’. Niet veel, blijkt even later. De weg is totaal afgesloten wegens schade van het noodweer. Dan moeten we van de andere kant en dus helemaal om het park rijden; ruim 20 kilometer om. Als we dan gearriveerd zijn blijkt het een prachtige campground te zijn, waar veel plekken en trails afgesloten zijn. Ons plan om van hieruit de highlights van San Francisco te bezoeken dient misschien ook wel aangepast te worden. We moeten al zeker 35 minuten rijden om het park uit te komen.

24 april                                                                          gereden: 25 km                                                        Half bewolkt, 16 o

Het plan gaat als volgt: we rijden met de camper naar Fruitvale, daar een parkeerplaats zoeken en dan met de metro naar San Francisco (Down Town). Van daaruit is het nog 2 kilometer lopen naar de ferry naar Alcatraz Een paar maanden geleden had ik daar al tickets voor besteld. De ferry vertrekt om half elf en de trip een beetje terugrekenend dienen we toch wel vroeg op te staan. Voor het eerst zetten we de wekker. De planning klopt en zo stappen we voor elven op Alcatraz van de boot. Bij binnenkomst krijg je een elektronische tourguide die je in het Nederlands door de gevangenis rondleidt. Indrukwekkend de cellen, de verhalen, kortom de hele entourage. De rest van de dag bezoeken we Fisherman’s Wharf en gaan met de beroemde cable train één van de heuvels van San Francisco op. Tijdens de wandeling bewonderen we de Golden Gate Bridge. ’s Avonds doen we de  trip van vanochtend in omgekeerde volgorde en rijden net voor het invallen van de duisternis de campground op. Morgen nog een dagje inpakken, opruimen, vuiltanks legen, brandstoftanks vullen en dan donderdag inleveren en terugreis.

Zo komt aan alles een eind; ook aan onze trip dwars door Amerika. Ruim 6750 kilometer gereden, 18 keer getankt, 24 campgrounds/RV Parks in 10 verschillende staten bezocht en ruim 1000 foto’s gemaakt.