Dag 10 Golden - Jasper

Door MIJN - 10-08-2017 04:59

Vandaag rijden we naar Jasper en vervolgen we weer ons origineel geplande reis. In Golden hebben we een ontbijtje gegeten bij ons hotel en zijn in de auto gestapt voor een reis van ongeveer 300 km. De batterijen van alle camera’s zijn opgeladen, de auto is volgetankt en de mini koelbox is gevuld met eten en drinken (Deze koelbox hebben we voor 30 dollar bij een Walmart gekocht en heeft ons al menige verkoeling verschaft, een aanrader dus).

De route van Golden naar Jasper kenmerkt zich door bomen, prachtige smaragdgroene meren, watervallen, gletsjers en bergen. Als eerste tussenstop maken we een kleine omweg naar Emerald Lake. Dit is het grootste en mooiste meer in Yoho Park (hebben we gelezen). Nou hebben we niet alle 61 meren in het Yoho Park bezocht, maar dit prachtig gekleurde water zou zo uit een Hollywood filmset kunnen komen.  Na een ijskoud voetenbad en een balletje getrapt te hebben met een paar Fransen moeten we dit paradijselijke plekje toch weer verlaten. Op de terugweg richting de doorgaande route maken we nog een korte fotostop bij  de Natural Bridge.

Door naar de beroemdste weg van de Rocky Mountains de” Icefields Parkway”. Hier laten we voorlopig ook Britisch Columbia achter ons. We rijden via Lake Louise 230 kilometer naar Jasper. Gewaarschuwd voor beren, berggeiten en elanden zien we over de gehele route 1 hert de weg oversteken (best groot zo vlak voor de auto…). Helaas dus geen beren gezien vandaag, nou ja wel een in het Field visitors center, maar die was al een tijdje van binnen gevuld met piepschuim. Weinig wildlife dus, maar daarentegen wel het Bow Lake en Peyto Lake gezien. Ook hier springen de kleuren van het water uit het oog en dat steekt mooi af tegen de bergen, die op een aantal plekken nog zelfs besneeuwd zijn. Halverwege de route hebben we al meerdere fotomomenten gehad en stoppen we bij het Columbia Icefield visitor center. We zijn niet de enige toeristen hier en moeten nog best lang wachten om een parkeerplekje te bemachtigen. Vanuit dit visitors center kun je een aantal trips boeken zoals het beklimmen van de Athabasca -gletsjer of een Glacier Skywalk experience waar je 280 meter boven de afgrond kunt lopen op glazenplaten. De wachttijd rond het middaguur betrof meer dan 2 uur. Omdat wij in Noorwegen al eens Gletsjers beklommen hebben en omgerekend ca 70 euro voor een kwartiertje boven de afgrond lopen niet het wachten waard vinden rijden we verder. Na nog een aantal oh’s en ah’s het laatste uitstapje voor Jasper gepland bij de Athabasca Falls. Al struikelend over de andere toeristen schieten we nog de nodige foto’s.  Aangekomen bij Maligne Lodge in onze ruime hotelkamer genieten we nog een keer na als we de foto’s nog een keer rustig bekijken. Morgen blijven we een dagje in de buurt van Jasper en gaan we kijken welke activiteiten er zoal te doen zijn.