Dag 11 Jasper

Door MIJN - 11-08-2017 05:53

Een “relax dag”. Dat staat er vandaag op het programma of eigenlijk staat er dus niets op het programma. We hoeven niet te reizen, hebben geen excursies gepland en kunnen dus voor het eerst deze vakantie eens uitslapen. Dat lukt ons redelijk, om 08:20 uur worden we wakker en zien we onze Joaquim op de grond slapen. Ruzie met zijn broertje om de deken deed hem midden in de nacht besluiten om de grond eens van dichterbij te bekijken.

We hadden gisteravond al het ontbijt gekocht, dus besluiten we om te gaan brunchen bij het Malinge Meer. Ons hotel “de Maligne Lodge” heeft een schilderij van dit meer op onze kamer hangen en dat plaatje ziet er prachtig uit. Koelbox ingepakt met eten en de zwemspullen in een rugtas en we kunnen gaan. Het Maligne Meer ligt aan het eind van de Maligne Road, iets buiten Jasper. Moeilijk is dit niet te vinden. Op de heenweg hebben we eerst een stop gemaakt bij de Maligne Canyon. Daar stroomt het water afkomstig uit het Maligne en Medicine meer met veel geweld door de rotsen. Er is een wandelpad die je leidt over een 6-tal bruggen. Wij hebben het pad tot brug 4 gelopen. In de auto vervolgen we onze weg en komen we het Medicine meer tegen, schieten de nodige foto’s en rijden naar het eindpunt van de weg. Bij het meer aangekomen bleek het een vrij populaire trekpleister te zijn. Je kan er bootjes, kano’s en kajakken huren. Ook kun je er een rondvaart maken van anderhalf of 2 uur. Maar zoals gezegd was het er al vrij druk en waren alle rondvaarten voor die dag al volgeboekt en was er nog 1 Kajak te huur, maar daar mag je maximaal met 3 personen in varen. Omdat we allemaal niet aan de kant willen wachten hebben we besloten om maar gewoon op een strandlaken te gaan brunchen. De jongens hebben daarna nog een uur lang steentjes in het water gegooid.

Omdat de zon toch wel lekker op de huid brand en Ivo al weer de kleur van zijn sterrenbeeld begint aan te nemen pakken we de spullen op en rijden we richting Jasper. We hadden gisteravond al gezien dat dit een leuk schattig dorpje is (met een beetje fantasie zou je de letter J kunnen zien in als je Jasper opzoekt in Google Maps). Maar bij de kruising van Maligne Road met Highway 16 komen we in de file te staan. Impulsief besluiten we om dan maar eerst even te kijken bij Lake Annette en Lake Edith. Bij Lake Annette was de parkeerplaats vol dus we rijden door en worden bij Lake Edith op onze wenken bediend. Een grote pick-up truck rijdt net weg en we kunnen onze auto bijna op het strand parkeren. Bij het zandstrand staat een gebouwtje waar ze Stand Up Peddle boards verhuurden. In Nederland kenden we wel de uitdrukking Sup-en, nu weten we dus dat dit een afkorting is. 1 uur lang huren we 2 Sup boards. Wat een leuke “sport” is dat. Wellicht dat het strak blauwe Edith meer, de bergen op de achtergrond en de temperatuur meespeelt bij deze ervaring, maar we genieten allemaal en moeten de sup’s voor het gevoel veel te snel weer afstaan. Edith Lake is wat ons betreft een verborgen pareltje (veel minder druk dan Maligne Lake en net zo mooi). De stap van Sup naar Subway was snel gemaakt en op een bankje bij het treinspoor van Jasper genieten we nog even van een welverdiend broodje en de laatste stralen zomerzon.