Dag 18 Yellowstone deel 1

Door MIJN - 21-08-2017 04:56

Vandaag gaat het gebeuren. Van de familie de Jong staan er om 7 uur al 3 van de 4 personen te stuiteren dat ze snel op pad willen. Er is 1 persoon die liever nog even van de luxe geniet die de hotels ons tijdens de reis bieden, maar om kwart voor 8 ’s ochtends verlaten we toch maar de warmte van de kamer en stappen we in de volgepakte auto. Gisteren hebben we, naast de eerder al gekochte tent en slaapzakken, nog 3 luchtbedden gekocht. De auto lag onder de as van de bosbranden rondom Helena, iets dat ons gisteren minder was opgevallen.

We rijden nog even langs het Capitol en de Saint Helena Cathedral (Vinkje van de standaard bezochte kerk in de vakantie ook kunnen zetten) en rijden voor de allerlaatste boodschappen nog even langs de Walmart. Het lukt ons nog om het eten en drinken in de auto te proppen (de bestuurder is nog de enige met een beetje beenruimte) en off-we-go!

We rijden de eerste 100 kilometer en maken in Ennis een kort uitstapje (25 km enkele reis) richting Viginia City. Dit is een dorpje in Montana waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan. Er is nog een oude Saloon, postkantoor, een telefoon doorverbind station en een ouderwetse Barbier. Wel allemaal voorzien van de nodige etalage poppen maar je krijgt toch een beetje van de sfeer van de 19e eeuw mee. Na een half uurtje struinen ons weer in de auto gepropt en de route naar Yellowstone via Ennis weer vervolgd.

Zo’n 50 kilometer voor West Yellowstone ligt Earthquake Lake. Dit meer is ontstaan op 17 augustus 1959, precies 58 jaar geleden dus, door een zeer heftige aardbeving van 7,5 op de schaal van richter. Hierdoor ontstond een aardverschuiving waarbij 28 mensen om het leven kwamen omdat ze als campinggasten compleet werden verrast door modderstromen en vallende rotsblokken. 19 mensen zijn nooit teruggevonden en liggen dus nog onder de verschoven aarde. De littekens van deze vreselijke gebeurtenis zijn nog steeds zichtbaar met als meest zichtbare tekenen de bomen die half onder water staan in het meer en de cabins die half onder de modder meters mee gesleept zijn. Na een korte film in het visitors center toch een beetje met een naar gevoel vertrokken.

Aangekomen in West Yellowstone de auto bijgetankt en ons avondeten om 15:30 genuttigd. Klaar om het Yellowstone Park in te rijden. We hadden gelukkig al een Annual Pass gekocht in Glacier, voor de toegang voor alle nationale parken in Amerika dus we kunnen zo doorrijden. Het is nog niet zo druk. We worden wel gewaarschuwd voor Eclipse Toeristen aankomend weekend. Op 21 augustus 2017 is er in Amerika in een lijn van Portland tot New York een volledige zonsverduistering te zien. Ook in het zuidelijke gedeelte van Yellowstone in deze te zien. Helaas is dit onze reisdag naar Great Falls en gaan wij de Eclipse dus niet volledig zien. Maar zover is het nog niet. We rijden richting onze kampeerplek op Canyon Village Campground en komen Artists Paint Post tegen. Een plek waar geisers zichtbaar zijn en een warme bron is waar de modder omhoog borrelt dat lijkt op verf ral 9001. Met een kenmerkend plopgeluid. We kunnen er uren naar kijken maar we moeten echt door. Er wacht een klusje, de tent opzetten. Op onze plek F 111 kunnen we de tent redelijk snel opzetten, de luchtbedden pompen we automatisch op met onze nieuwe autopomp en halen de kleren voor de komende dagen uit de auto, inclusief het thermo ondergoed voor de koude nachten. Al het eten wordt veilig opgeborgen in de auto en dan valt de nacht langzaam in. Zullen we vannacht beren horen?